سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش ایرانی در زمان حادثه پاسخ نداد که این خلاف عرف و تعهدات بینالمللی است.
به گزارش خبرایران، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان درخصوص حملات تروریستی به کشتی MT Sabiti تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و برخی ادعاها مبنی بر قصد کمک به این نفتکش در زمان حادثه، معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی موارد زیر را برای شفاف سازی حادثه و تنویر افکار عمومی اعلام کرد:
۱- کشتی MT Sabiti در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ در مسیر دریای مدیترانه در دو نوبت در ساعت های ۰۱:۳۰ و ۰۱:۵۰ GMT در دریای سرخ و در ۶۰ مایلی سواحل عربستان (بندر جده) از طریق اصابت احتمالاً دو فروند موشک مورد حمله تروریستی قرار میگیرد. در نتیجه این حمله، دو مخزن کشتی صدمه دیده، موجب خروج نفت خام به دریا میگردد و کشتی در شرایط نامتعادل قرار میگیرد.
۲- کشتی از طریق سه تجهیز ابتدا از ساعت ۰۵:۱۱ الی ۰۷:۲۰ GMT بر روی کانالهای MF، HF و SAT-C و VHF برای ۱۶ مرتبه پیام اعلام اضطرار را مخابره مینماید. با توجه به عدم دریافت هرگونه پاسخ از مراکز نجات دریایی منطقه، مجدداً در ساعت ۰۸:۲۰ GMT از طریق ارسال ایمیل به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده، مصر و سودان اعلام مینماید که کشتی مورد حمله از سوی به احتمال قوی دو فروند موشک قرار گرفته و صدمه دیده است.
به علاوه، کشتی به سمت راست انحراف یافته است و بار آن در حال خروج به دریا است و از این رو درخواست کمک فوری کرده است. همچنین در ساعت ۰۵:۵۵ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، موضوع را از طریق تماس تلفنی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده اعلام می کند که پاسخ جده مبنی بر بزرگنمایی شرکت ملی نفتکش ایران و عدم تأیید پیام اضطرار را دریافت میکند و قول بررسی و پاسخ مجدد داده میشود.
۳- در ساعت ۰۷:۳۰ GMT، مرکز هماهنگی نجات دریایی جده مجدداً اعلام بیاطلاعی می کند.
۴- در ساعت ۱۰:۰۰ دو فروند بالگرد، از روی ناو جنگی در نزدیکی کشتی به سوی آن به پرواز در آمده، و پس از انجام گشت، در ساعت ۱۰:۱۰ مجدداً به کشتی جنگی ملحق شده است.
۵- در این فاصله، از طرق متعدد از کشتی و مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس، اطلاعرسانی لازم مطابق با مقررات بینالمللی به مرکز هماهنگی نجات دریایی جده صورت می گیرد که متاسفانه، علی رغم تاکید مقررات بینالمللی دریانوردی و نیاز کشتی به کمک مبرم جهت برقراری تعادل، هیچ گونه اقدامی در منطقه صورت نپذیرفته است.
سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ذی صلاح جمهوری اسلامی ایران، این مساله را خلاف عرف و تعهدات بینالمللی و همچنین اصول انسان دوستانه تلقی می کند.