وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۳۳۰ کیلومتر تونل در حوزه راه و راهآهن در دست بهرهبرداری داریم و ۵۳۰ کیلومتر نیز در دست ساخت و طراحی است.
به گزارش خبرایران، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز 28 بهمن ماه 1398 درمراسم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس تونل درهتل المپیک تهران اظهار داشت: ایران در شرایطی قرار دارد که سیستم جغرافیایی، کوهستانی بودن و تمرکز جمعیت کشور درغرب و شمال کوهستانی، ایجاب میکند دسترسیهای آسان، ایمن و سریع را بیش از پیش فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر گاهی اوقات در بخش راه، نداشتن ابزار و نداشتن هزینه برای احداث تونل باعث میشد، از ساخت آن فاصله بگیریم اما خوشبختانه در سالهای اخیر و در دهه گذشته توجه ویژهتری به بحث استفاده از تونل شده است.
وی عنوان داشت: دلیل این توجه ویژه این است که در حال حاضر ۳۳۰ کیلومتر تونل در حوزه راه و راهآهن در دست بهرهبرداری داریم و ۵۳۰ کیلومتر نیز در دست ساخت و طراحی است. ساخت تونل هم اکنون معادل آزادراهها، بزرگراهها و راههای اصلی که در بحث ساخت و مطالعه ۲ برابر شدهاند در این حوزه هم رشد بیش از ۵۰ درصدی را شاهد هستیم.
اسلامی ابرازداشت: نکته حائز اهمیت توجه به مطالعات در مسیریابی به مهندسی زمین شناسی است تا مسیرهای درستی انتخاب شود، به نحوی که با این مطالعات علاوه بر انتخاب یک مسیر بهینه، قیمت تمام شده و هزینه را نیز با یک مهندسی ارزشی مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: در این مسیر نکته مهم این است که گروههای اجرایی در بخش ساخت تونل، بتوانند به لحاظ علمی، تکنولوژی و عملیاتی کار را با یکدیگر همگرا و همافزا پیش برده و در صحنه حضور داشته باشند. به شکلی که با زبانی مشترک مسائل موجود در مسیر طرح را با ابزاری که در اختیار دارند، اجرا و مدیریت کنند.
اسلامی افزود: در گذشته در نقاطی کار به شکلی صورت گرفته که باعث شده تا هزینههای نگهداری موقت بالا باشد و به این دلیل مهم است که در بخش مطالعات برای استفاده از مهندسان مشاور از این تفکر بیشتر تبعیت شود که مهندسان باید در کار خودشان ظرفیتهای گوناگون نومهندسی را در کنار هم به کار گیرند. به صورتی که به شکل یک کار گروهی در کنار کار مسیریابی و طراحی، بحث اقتصادی و مالی نرخ تمام شده را نیز در همان فاز مطالعات کنترل و مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه لازم است مطالعات وضعیت حتما در این حوزه در مسیرهایی که کار به صورت سنتی انجام گرفته مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: این مساله ازآنجایی مهم است که برای حفظ ایمنی، پایداری، طول عمر و دوام تونلهایی که به صورت سنتی کار شده باید نظارتها دقیق و کنترل کامل روی آنها صورت گیرد و این جزو مواردی است که در بحث نگهداری تونلها، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای باید به آن توجه داشته باشد و با ایجاد هشداردهندهها، ایمنی را فراهم کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این زمینه مهندسی و تجهیزات در کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد. ما مهندسان زیادی داریم که نیاز به بازار کار داشته و از سوی دیگر تجهیزات و امکاناتی که باید در مسیر توسعه ظرفیت و بالا رفتن راندمان کار استفاده شود و بعضی از پروژههایی که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی آرزوی چند ساله مردم یک منطقه است. مسیری که اگر یک تونل در آن احداث میشد یا احداث شود، مسیرشان ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر کوتاهتر و دسترسی ایمن و آسانتری خواهند داشت.
وی عنوان داشت: در این خصوص باید سعی کنیم این پروژهها با توجه به طراحی مدلهای جدید مالی آغاز شده و در این مسیر از تمام شرکتهای عمرانی دعوت میکنیم تا با این مدلها و پروژههای موجود یک کنسرسیوم تشکیل داده تا فعالیت در این پروژه ها در دستور کار قرار گیرد. به این نحو یک تعریف برای بازگشت مالی خواهیم داشت و بیش از این منتظر بودجههای دولتی نخواهیم بود.
اسلامی یادآورشد: پروژهها بسیار و در مقابل آن مطالبات اجتماعی هم زیاد است که منتظر اقدام عملی به جای وعده هستند. باید همانطور که گفته شد با یک مدل جدید به سمت این پروژهها برویم تا هم پاسخی به مطالبات دهیم و هم با روحیهای متفاوت با افزودن ماشینآلات و تجهیزات، فرصتی برای فعالیت مهندسان کشورمان فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در دهه ۶۰ با موافقت رئیس جمهور وقت دستوری گرفته شد تا با ایجاد یک کنسرسیوم داخلی و خارجی، اتوبان تهران – شمال بدون دست زدن به طبیعت با پل و تونل از امامه لواسان تا صلاحالدین کلای شمال ختم شود. یک برش زیبا که فقط با پل و تونل بود و در شدن مسیر ۱۱۵ کیلومتری آن، حدود یک ساعت به طول میانجامید.
اسلامی خاطرنشان کرد: به هرحال این مسیر انتخاب نشد و به جای آن روی مسیر دیگری کار شد که سالهاست گرفتار آن بوده و چارهای هم جز تکمیل آن نداریم. با این حال برای اتصال مترو تهران به شمال کشور که یکی از معضلات جامعه ما برای دسترسی به مازندران است، این ایده و پروژه میتواند منجر به یک کار بزرگ شود.
وی ادامه داد: پروژهای که مطالعات اولیه آن انجام گرفته و اگر یک سرمایهگذاری به صورت کنسرسیوم برای آن ایجاد شود عبور از البرز با حفر تونلهای عریض توسط گروه مهندسان تونل کشور با یک مسافت کوتاه فراهم خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنان خود گفت: به این طریق از انجمن تونل دعوت میکنیم که یکی از ظرفیتهای متعددی را که دارد، روی این کار توسعهای متمرکز کند و این کار را که مطالعات اولیه آن صورت گرفته به فاز بعدی که یک پروژه قابل اندازهگیری و اجرایی است، هدایت کند. به این شکل میتوانیم به صورت عملی این کار را در دستور کار قرار دهیم که یکی از نیازهای مبرم مردم رفت و آمد به شمال کشورخواهدبود.
بنابراین گزارش، سیزدهمین کنفرانس تونل به همت انجمن تونل ایران ، با حضور دانشمندان، متخصصان ،نخبگان علمی، اساتيد، دانشجويان ، پژوهشگران و دستاندرکاران صنعت تونل از 27 تا 29 آبان 1398 درهتل المپیک تهران برگزارشد.