محمدجواد آقاجری افزود: نظارت بر شرکتهای بیمهای با تاکید بر سه آییننامه حاکمیت شرکتی در موسسات بیمه (آییننامه 93)، آیین نامه نحوه احراز صلاحیت حرفهای کارکنان کلیدی موسسات بیمه (آییننامه 90) وآییننامه گزارشگری و افشای اطلاعات موسسات بیمه (آییننامه 88)، از ماموریتهای این اداره کل است.
ضمن آنکه در راستای رفع نیازهای نظارتی بیمه مرکزی و ذینفعان صنعت بیمه، نظارت بر افشای اطلاعات و گزارشگری شرکتهای بیمه در جهت تحقق آییننامههای 88 و 93 در برنامه این اداره کل قرار دارد.
بدیهی است تحقق این مهم به صورت منظم در دستور کار این اداره کل قرار دارد و موجب شفافیت بیشتر شرکتهای بیمه و به ویژه شرکتهای حاضر در بورس و فرابورس شده و تاثیر قابل ملاحظهای بر رضایت بیشتر دینفعان فعال در بورس خواهد داشت.
مدیرکل نظارت بر شرکتهای بیمه و هماهنگی امور استانها، از بهروزرسانی سامانههای نظارتی در بیمه مرکزی خبر داد و اظهار داشت: در جهت حسن اجرای آییننامه حاکمیتی شرکتی، پس از اصلاح اساسنامه، استقرار واحدها و کمیتههای مدیریت ریسک، حسابرسی و کنترل داخلی، جبران خدمات کارکنان و تطبیق مقررات با جدیت پیگیری و نظارت میشود.
وی در ادامه بر فضای تعامل بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه و نظارت در فضای احترام متقابل تاکید داشته و بازدیدهای دورهای از شرکتها و استانها را در راستای راستیآزمانی اطلاعات واصله ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه بیش از 90 درصد از فعالیتهای شرکتهای بیمه در چارچوب سه آییننامه 88، 90 و 93 در جهت مقررات مطلوب بوده و مشکلات شرکتهایی که در این زمینه کاستیهایی دارند به زودی برطرف خواهد شد.
آقاجری روند تهیه گزارشهای جامع و رفع اشکال از سوی شرکتها را نیز مطلوب ارزیابی کرد و افزود: کمیته ارزیابی عملکرد کارکنان و سامانه تخلفات و تشویقات بیمه مرکزی در کنار مقابله با تخلفات، مباحث تشویقی را نیز اعمال میکند.
وی در پایان با قدردانی از عملکرد مثبت شورای هماهنگی استانها، تقویت فضای تعاملی در صنعت بیمه را راهکار اصلی توسعه این صنعت عنوان کرد.