خبرایران : سازنده تار ، سه تار، تنبور و سنتورگفت: طی سالهای متمادی وهمچنین هم فکری با اساتیدی چون «استاد جلال ذوالفنون»،« استاد مجید کیانی» و «استاد پرویز مشکاتیان » به نتیجه های خوبی رسیدم و به مرور زمان ساز بنده مورد توجه اساتید قرارگرفت.
استاد علی اکبرطهرانی سازنده تار ، سه تار ، تنبور و سنتور درگفتگو باخبرایران اظهارداشت: از سال 1372 شروع به هنر خوشنویسی کردم و در سال 1374 اولین سازی که با آن موسیقی را شروع کردم «نی نوازی» و «ساخت نی» بود بعد از آن در سال 1376 شروع به ساخت «سنتور» ، «سه تار» ، «تنبور» و «تار» کردم و مشوق و راهنمای اصلی بنده پدرم بودند که دستی در ساخت ساز داشتند .
طهرانی تصریح کرد: طی سالهای متمادی وهمچنین هم فکری با اساتیدی چون «استاد جلال ذوالفنون»،« استاد مجید کیانی» و «استاد پرویز مشکاتیان » به نتیجه های خوبی رسیدم و به مرور زمان ساز بنده مورد توجه اساتید قرارگرفت.
وی خاطر نشان کرد : امروزماهانه حدود ۳ الی ۴ ساز می سازم. ولی چون برای تولید ساز حرفه ای نیاز به متریال های کار شده و سال خورده می باشد تعداد تولید ساز هایم محدود است . درکل الان شرایط برای فروش ساز و درخواست آن پایین تر آمده ولی بنده مشتریان خاص خود را دارم.
این هنرمند جوان افزود : مراحل پیچیده اخذ مجوز ازسازمان صنایع دستی و گردشگری و همچنین خانه موسیقی متاسفانه بسیار زمان بوده ، تاجایی که از حوصله بنده خارج است . ولی من مجوز صنایع دستی را در 1381 دریافت کرده ام. ضمن اینکه بیشتر در استان های «تبریز»،« شیراز»، «اصفهان» ، «تهران» و چند مورد خارج از ایران سازهایم سفارش و ارسال می شود.
وی درمورد حمایت از سازگان توسط متولیان موسیقی هم تاکید کرد : تاکنون حمایتی از من نشده است. اما انتظارم این است که مسئولین کمی به فکر هنرمندان این سرزمین باشند و تلاش کنند تا مشکلات معیشتی هنرمندان صنایع دستی برطرف شود.
طهرانی ابرازداشت : با نوجه به شرایطی که ما سازگان و همه مردم درگیر آن هستیم. دربحث ساخت و خرید مواد اولیه ساز مخصوصا متریال ها و مواد اولیه خارجی موضوع قیمت ارزو نوسانات آن بسیار تاثیر گذارمی باشد . این گرانی و نوسانات دلارو ارز بر روی قیمت نهایی سازهم تاثیر بسزایی داشته است.
وی درمورد چوب های مورد استفاده در سازهای خود عنوان داشت : برای ساخت ساز «سنتور» بیشتر از چوب های «گردوی سیاه»، «چوب آزاد» و «راش» ، برای ساز «سه تار» نیزازچوبهای «توت»، «افرا سرخدار»، «گردو»، «نارنج» و «ونگه» ، برای ساز «تار» هم از چوب های «توت» ، «شاه توت»، «زرد آلو»و «گردو» ، برای ساز «تنبور»هم بیشتر ازچوب های «توت» و «گردو» استفاده می شود.
این سازگر ادامه داد: تا به امروز«سنتور» ،«تار»، «سه تار»، «تنبور»،«ویولن»و«نی» ساخته ام. البته حدود ۷ ساز ابداعی نیز طراحی کرده ام که در نوبت ساخت قرار دارند. ضمن اینکه در کنار ساخت سازها، کار منبت تمام سازهای ابداعی و تابلوهای منبت را هم به دست خودم انجام می دهم.
وی افزود : من درکنار ساخت سازهایم تعمیر و مرمت سازه های اساتید قدیم را نیزانجام می دهم. ضمن اینکه من عاشق و شیفته کارم هستم کناره گیری ازاین کار یعنی روزی که روح در بدنم نباشد و خدا را شکر درآمد حاصله از ساخت برایم خوب بوده است.
طهرانی خاطرنشان کرد : وضعیت ساخت ساز در کشور رو به پیشرفت و شکوفایی است و سازندگان خوبی هم در کشور مشغول به ساخت ساز هستند . ولی متاسفانه تازه واردان سازسازی امروز با ساخت سازهای بی کیفیت ، هنر پیشکسوتان را زیر سوال می برند و باید در جایگاه خودشان فعالیت کنند . در کل درکار ساز سازی باید ممارست ، تمرین و پشتکار به خرج دهید و به قولی استخوان بترکانید تا بتوانید به درجه استادی نایل شوید. به هیچ عنوان ناامید نشوید کار و فکر صحیح شما رو به مقصد نهایی و بهتری می رساند.