خبرایران : در دنیای مدرن امروز توسعه گردشگری, به عنوان یکی از نیاز های اساسی می باشد و اکثر کشورهای جهان برای توسعه این صنعت با یک دیگر رقابت تنگا تنگی دارند به گونه ای که تلاش مضاعف مدیران شهری و شهرداری ها را در جهت افزایش سطح توسعه گردشگری شهری و همچنین بالابردن میزان رضایت جامعه محلی و گردشگران را شاهد هستیم.
اگر به شرح وظایف شهرداری ها نگاهی اجمالی داشته باشیم, در می یابیم که مدیریت این مجموعه که یک نهاد مردمی است میتواند کمک شایانی در راستای توسعه ی صنعت توریسم باشد و بدون هیچ تردیدی با توجه به امکانات و منابع مالی که در اختیار شهرداری ها می باشد, تحقق یافتن این امر دور از ذهن نیست.
از آنجا که یک بخش از قانون شهرداری ها, مشارکت در صیانت از بناهای تاریخی و ساختمان های عمومی شهری را به صورت مستقیم از وظایف شهرداری ها می داند, یک مدیریت قوی در این سازمان میتواند یکی از موثرترین و مهم ترین واحد در جذب گردشگر و توسعه گردشگری در حوزه شهری باشد.
آمارها نشان می دهد که یکی از پایدار ترین منابع درآمدی برای شهرداری ها, سرمایه گذاری در صنعت توریسم شهری است, بنابراین رسیدن به این مطلوب نیازمند یک مدیریت قوی و هوشمندانه می باشد.
گردشگری سازمان یافته و نظام مند که گردشگری مدرن نیز نامیده می شود محصول و نتیجه شناخت گردشگری و فرآیند مدیریت شهری است که در عرصه ی عمل, این نوع مدیریت وگردشگری هردو برای هم سودمند هستند به گونه ای که می توان گفت گردشگری بدون مدیریت فعال و پایدار شهری امکان پذیر نخواهد بود.
شهرداری ها به عنوان یک سازمان محلی با مدیریت خدمات شهری و یکی از موثر ترین عوامل در بوجود آوردن زیر ساخت های گردشگری, نقش بسیار مهمی در توسعه بازار این صنعت نوپا و سودآور دارند.
در اکثر کشور هایی که در بازار گردشگری موفق هستند و حرفی برای گفتن دارند, اساس توسعه گردشگری, ناحیه شهری است و مدیریت منسجم و هماهنگ شهری باعث فعالیت های هدفمند و هم جهت می شود.
شهرداری ها در راستای اختیارات و مدیریت پر قدرت و هماهنگ, اقدامات بسیاری همچون ایجاد مناظر زیبا و منحصر به فرد و بازسازی فضاهای کهن شهری به قصد احیاء جنبه های سنتی شهر و استفاده از کاروانسرا های قدیمی برای پذیرایی گردشگران و ایجاد موزه های بزرگ در شهر ها به منظور جذب گردشگران به عمل می آورد. همچنین با برپایی همایش های ملی و بین المللی علمی, بازرگانی و فرهنگی, گردشگری شهری را تبدیل به یک صنعت پرسود میکند.
مدیریت شهری با توسعه و گسترش موزون شهری و ایجاد مناظر عمومی و شناسایی و معرفی شهر و امکانات موجود در آن از طریق رسانه ها, ایجاد و توسعه فضا های سبز و پارک ها, به کارگیری علائم راهنمایی و رانندگی در نقاط حساس شهر و راهنماهای گویای شهری بر اساس استاندارد های شهری, رعایت کردن نظافت عمومی شهر و دردسترس قرار دادن نقشه های دقیق شهری می تواند در پیشرفت صنعت توریسم شهری بسیار مفید واقع شود.
همکاری صادقانه با سرمایه گذاران وهتل داران نیز یکی دیگر از وظایف مدیران شهرداری در این عرصه می باشد که این امربا بهره گیری از مدیران دلسوز و آشنا به علم گردشگری روز میسر خواهد شد.
به طور کلی فراهم کردن بستر های توسعه گردشگری, ارئه ی تسهیلات در زمینه ی اقامت و اسکان گردشگری, حفاظت از بافت های تاریخی و کهن با کنترل ساخت و سازهای بی رویه, بازاریابی و تبلیغات حرفه ایی شهری و در آخر ارئه تسهیلات در زمینه ی جا به جایی و حمل و نقل از اساسی ترین وظایف مدیران در شهرداری ها برای توسعه گردشگری شهرها می باشد و از طرفی با توجه به نقش نظارتی و اجرایی شهرداری ها در قانون شهرداری, این سازمان می تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تداخل کاربری های ناسازگار شهری با مکان های گردشگری داشته و از کاهش کیفیت این مکان ها در صورت تداخل جلوگیری کرده و باعث جذب بیشتر گردشگران شوند.
البته لازم به ذکر است تا زمانی که همه ی سازمان های شهری در بخش ها مختلف مدیریت با هدف توسعه گردشگری شهری مشارکت نداشته باشند نمی توانیم شاهد توسعه و پیشرفت صنعت توریسم باشیم توسعه ای که اگر به صورت متعادل و منطقی محقق شود اثرات بسیار زیادی درکاهش مهاجرت, ممانعت خروج سرمایه ,اشتغال زایی و افزایش درآمد و به دنبال آن افزایش کیفیت زندگی را برای شهروندان نیز به ارمغان خواهد آورد.
دکتر زهرا برزانی کارشناس امور اجتماعی و شهری