خبرایران : مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر اینکه با انسجام و عبورسریع از ادغام ، بزرگ و قدرتمند خواهیم ماند ، مولفه های رویکرد تحول راهبردی بانک را تشریح و تاکید کرد: آگاهیبخشی موضوعات کلیدی و راهبردی به مدیران ارشد و تبادل چالش ها و مشکلات و دریافت راه حل ها برای آینده مطلوب ، سرلوحه مشی مدیریتی بانک قرار دارد.
به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاعرسانی بانک سپه؛ دکتر آیت اله ابراهیمی در گردهمایی سراسری مدیران ارشد بانک سپه که با شعار " یکپارچگی و انسجام بخشی سازمانی با رویکرد تحول راهبردی" در سالن همایش های این بانک برگزار شد، گفت: حفظ و ارتقای جایگاه این بانک در نظام بانکی کشور و محیط رقابتی نیازمند تلاش و مجاهدت آحاد کارکنان و مسئولیتپذیری و شجاعت مدیران در صف و ستاد است و با تقویت شاخصهای عملکردی بانک سپه باید برای همیشه پرچمدار بزرگترین بانک کشور باشد.
* استفاده از ظرفیت بانکهای ادغامی
دکتر ابراهیمی با اشاره به وضعیت عملکردی بانک سپه در شاخص های اصلی و مهم بر ضرورت تلاش همهجانبه ارکان بانک برای تقویت شاخصها بهویژه جذب منابع ارزانقیمت، وصول مطالبات معوق و پرداخت تسهیلات هدفمند و سودآور تمرکز بر بازار و مشتریان تأکید کرد.
وی ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای بانک بهویژه بانکهای ادغامی گفت: برای حفظ و افزایش سهم بازار بانک سپه در بازار پولی کشور باید از تمام ظرفیتهای موجود استفاده شود و تا پایان سال جاری تمام شعب بانک سپه بهخصوص شعب بانکهای ادغامی حد اقل معادل رشد نقدینگی کشور در جذب منابع افزایش داشته باشند.
دکتر ابراهیمی بیان داشت: بهبود شاخصهای عملکردی بانک سپه با استفاده از ظرفیتهای موجود در بانک بهویژه بانکهای ادغامی باید در صدر برنامههای عملیاتی صف و ستاد قرار گیرد و در این زمینه نباید از اجرای طرحهای انگیزشی غافل شویم.
وی افزود: با توجه به ماهیت فعالیت بانک بهعنوان یک بنگاه اقتصادی انتظار میرود هر شعبه وهر منطقه بر اساس اصول و قواعد یک بنگاه اقتصادی مستقل مدیریت و حسابدهی داشته باشند.
* افزایش سودآوری متناسب با اندازه بانک
مدیرعامل بانک سپه سودآوری را یکی از موضوعات مهم این بانک متناسب با اندازه آن دانست و افزود: کاهش هزینههای غیرعملیاتی نسبت به منابع، قیمت تمامشده پول، مطالبات غیر جاری و مدیریت داراییهای منجمد برای تحقق سودآوری در صدر برنامههای بانک قرار گیرد.
عضو هیئتمدیره بانک سپه به اهمیت افزایش درآمدهای بانک از محل خدمات کارمزد ی و غیر مشاع اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها 9.5 درصد درآمدهای بانک از محل خدمات کارمزدی است و این میزان میبایست با برنامهریزی حساب شده و موثر رشد چشمگیری داشته باشد.
* توسعه فعالیتهای ارزی
وی ادامه داد: برای بهبود شاخصهای عملکردی فعالیتهای ارزی با رویکرد و شیوه های جدید دنبال میشود و بر اساس برنامه تدوینشده با اختصاص 350 شعبه و بسیج ظرفیتها باید مجموع فعالیتهای ارزی بانک سپه چند برابر میزان فعلی شود.
* عبور سریع از ادغام
مدیرعامل بانک سپه ضمن تأکید بر اهمیت تسریع در فرآیندهای اجرایی طرح ادغام اظهار داشت: اجرای این طرح ملی سخت، بزرگ و پیچیده در زمانبندی مقرر باید به اتمام برسد.
وی افزود: هماهنگی بین استانها، ایجاد آمایش سرزمینی و تعیین تکلیف سریع موضوعاتی نظیر ساماندهی نیروی انسانی و اموال مازاد به اتمام سریع فرایند ادغام کمک خواهد کرد.
* بازطراحی ساختار سازمانی بانک
دکتر ابراهیمی ساختار فعلی بانک سپه که مبتنی بر نگاه دولتی است را نیازمند بازطراحی و تقویت دانست و تصریح کرد : ساختار سازمانی بانک سپه باید در مسیر حرفهای کسبوکار و متناسب با بانکداری جامع تغییر کند.
* نیروی انسانی حیاتیترین موضوع بانک
مدیرعامل بانک سپه حل چالش ها در حوزه نیروی انسانی را از حیاتیترین و مهمترین موضوعات بانک برشمرد و خاطرنشان کرد: این بانک با داشتن نیروی جوان، متعهد و متخصص در بهترین فصل تاریخی و تکرارناشدنی در حوزه نیروی انسانی قرار دارد و برای استفاده از این مزیت و فرصت عظیم باید چالش های این حوزه هرچه سریعتر شناسایی و برطرف شود.
وی فرآیند همسانسازی حقوق و دستمزد بانک سپه و بانکهای ادغامی را در زمره برنامههای مهم این بانک اعلام کرد و افزود: تعامل با چند وزارتخانه و شورای عالی راهبری ادغام برای به نتیجه رسیدن فرآیند همسانسازی با سرعت بیشتری در حال انجام است و تلاش میکنیم تا پایان سال جاری این مهم به نتیجه برسد.
* مهیاکردن شرایط برای شکوفایی ایدهها
عضو هیئتمدیره بانک سپه تصریح کرد: بحمدالله بانک سپه از مدیران و بدنه کارشناسی مسلط به موضوعات روز صنعت بانکداری در حوزههای مختلف برخوردار است و مدیران ارشد امروز بانک بایستی فضای لازم برای شکوفایی نیروهای جوان و متخصص با اصلاح ساختار سازمانی را مهیا و فراهم سازد.
وی گفت: بانک سپه به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی جوان و کارآمد در یک نقطه تاریخی و تکرارناشدنی قرار دارد. با بهکارگیری مطلوب این سرمایه عظیم بانک سپه آماده ثبت یک جهش یک جهش بزرگ است.
* رعایت عدالت و انصاف در انتصابات
دکتر ابراهیمی با اشاره به اهمیت رشد و ارتقای کارکنان و مدیران گفت: مدیران باید شرایط و فضای عادلانه بروز وظهور استعدادهای کارکنان را برای رشد جانشین پروری فراهم کنند.
وی تصریح کرد: مدیران ارشد بانک سپه در واگذاری مسئولیتها با افراد مطلع مشورت کنند و با توجه به پتانسیل فراوان مدیریتی و نیروی انسانی موجود بانک انتصابات بدون توجه به توصیههای برونسازمانی و صرفاً بر اساس رعایت اصول شایستهسالاری انجام شود.
عضو هیئتمدیره به لزوم افزایش دانش شغلی و توسعه توانمندی کارکنان اشاره کرد و از مدیران مناطق خواست تا برای جبران خلأهای آموزشی از تمام ظرفیتها بهویژه حمایت مدیران ارشد بانک سپه استفاده کنند. دکتر ابراهیمی افزود: اعضای هیئتمدیره برای کمک به ارتقای دانش شغلی کارکنان و فراهم کردن فضای آموزشی در عالیترین سطح ممکن از تمام اختیارات خود استفاده کرده و از این حرکت حمایت میکند و خلأهای آموزشی موجود در مناطق نیز باید هرچه سریعتر با برنامه ریزی منسجم رفع شود.
مدیرعامل بانک سپه ادامه داد: در حال حاضر انتصابات با همفکری و حساسیت بالا انجام میشود و همکارانم در سراسر کشور اطمینان داشته باشند در سپردن مسئولیت به همکاران مدیران ارشد بانک با رعایت عدالت و بدون هیچگونه گرایشی عمل میکنند. مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: مدیران بانک در تمامی ردهها با مسئولیتپذیری و شجاعت و البته خرد جمعی در مورد مسائل و موضوعات مهم بانک سپه با رویکرد تحول راهبردی بانک تصمیمگیری کنند.
* ضرورت جانشین پروری
دکتر ابراهیمی ضمن تأکید بر ضرورت جانشین پروری در تمام سطوح سازمانی بانک تصریح کرد: تمام مدیران واحدهای صف و ستاد با اشراف به مجموعه تحت مدیریت خود و تمرکز بر رشد کارکنان و مدیران زیر مجموعه با هدف کادرسازی و شناسایی استعدادهای مدیریتی برای آینده بانک باید برای هر پست سازمانی حداقل سه فرد شایسته و توانمند را شناسایی و آنها را در مسیر ارتقاء تربیت کنند.
* ارتباط موثر با مشتریان
وی تعامل مستمر با مشتریان را از عوامل مؤثر در موفقیت شعب اعلام کرد و گفت: الزاما رشد بانک از طریق عدول از مقررات نباید صورت گیرد مدیران مناطق و روسای شعب در چارچوب ضوابط و مقررات با رفتار حرفهای و ایجاد مزیت ، ارتباط موثر و سرعت عمل در اقدامات میتوانند شاخصهای عملکردی خود را بهبود بخشند.
* تکریم پیشکسوتان
وی با تاکید بر جایگاه مهم بازنشستگان در رویکرد جدید مدیریتی بانک اظهار داشت: بازنشستگان بانک سرمایه گرانبهای بانک و آیینه تمام نمای همکاران شاغل هستند ضرورت دارد برای تکریم و تعامل مطلوب سازنده با بازنشستگان بانک سازوکارهای عملی و مؤثر طراحی و همچنین از تجارب ارزشمند آنها در تعالی بانک سپه استفاده کنیم.
مدیرعامل بانک سپه در پایان تصریح کرد: برنامه چهار سال آینده بانک سپه اسفندماه سالجاری با مشارکت و همفکری مدیران و کارکنان تمام واحدهای بانک در سراسر کشور تدوین و سهم هر یک از مناطق برای کمک به ارتقای بانک تعیین خواهد شود.