امروز: پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/21]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 578 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش؛

خالی‌بودن صندلی‌های مدارس غیردولتی/کتاب‌های درسی به روز نیست

خبرایران : علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت:متاسفانه کتاب‌های درسی منطبق با نیازسنجی امروز ما نیست و باید تلاش کنیم تا کتاب‌ها متناسب با نیازهای دانش آموزان تدوین شود.
خالی‌بودن صندلی‌های مدارس غیردولتی/کتاب‌های درسی به روز نیست

به گزارش خبرایران، علی اصغر فانی در سومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی در مسجد نور گفت: یکی از سیاست‌های جدی ما مدرسه محوری است، چرا که تعلیم و تربیت در مدرسه شکل می‌گیرد نه در وزارتخانه و اداره کل آموزش و پرورش و لذا همه تلاش‌های ما باید تقویت مدرسه باشد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدیر مدرسه نقش آفرین است و به همین دلیل تقویت مدیریت آموزشگاهی یکی از چهار اولویت آموزش و پروش است و به تبع این کار دفتر بهبود مدیریت در وزارت آموزش و پرورش به زودی راه اندازی می شود.

 

علت موفقیت مدارس غیردولتی مدیریت آنهاست

 

وی با بیان این که در مدیریت آموزشگاهی غفلت کردیم، به مقایسه مدارس دولتی با مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: مدارس دولتی نسبت به مدارس غیردولتی استانداردتر است، چرا که مدارس غیردولتی معمولا یک ساختمان مسکونی را تبدیل به مدرسه می‌کنند و از طرف دیگر تجهیزات مدارس دولتی نیز قویتر از مدارس غیردولتی است ولی علت موفقیت مدارس غیردولتی مدیریت آنهاست.

فانی علت موفقیت مدیریت مدارس غیردولتی را توانمند بودن مدیران و میزان اختیارات آنها دانست و گفت: زمانی که معاون متوسطه بودم طرح مدارس لازم التوجه را اجرا کردیم که در این مدارس فقط مدیر مدرسه و اختیارات وی تغییر می‌کرد و سایر عوامل مانند دانش آموز، معلم، فضا و تجهیزات ثابت بود و نتیجه آن را در فرایند تعلیم و تربیت دیدیم.

وی در ادامه از سند تحول نظام آموزش و پرورش به عنوان مبنای کار خود یاد کرد و گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند، سند تحول نیازمند یک نقشه راه است تا ببینیم برای اجرای این سند چه پیش نیازهایی لازم است و تلاش وزارت برای تدوین نقشه راه است تا بتوانیم مقدمات لازم را آماده و مقدم بودن بعضی فعالیت‌ها را مشخص کنیم و برای ورود به اجرای واقعی سند آماده شویم.

فانی از مدیریت، معلم، محتوا و برنامه‌ها، مقررات آموزشی، بودجه، فضا و تجهیزات به عنوان ارکان آموزش و پرورش در ایران یاد و تاکید کرد: تقویت مدیریت یکی از اولویت‌های ماست.

وزیر آموزش و پرورش از بهسازی نیروی انسانی به عنوان اولویت دوم خود یاد کرد و گفت: معلمی که شایستگی حرفه‌ای نداشته باشد، در فرایند تعلیم و تربیت موفق عمل نخواهد کرد و ما معتقدیم نقش معلم یک نقش کلیدی است و اگر مهارت لازم یا انگیزه نداشته باشد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

فانی گفت: مهمترین کار ما پرداختن به معلم است. چون معلم می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند. به عنوان نمونه در سالهای گذشته که کتاب‌های درسی با یکی دو ماه تاخیر به دست دانش آموزان می‌رسید، معلمان این کمبود را جبران می‌کردند در حالی که اگر کتاب به دست دانش آموز برسد ولی معلم نداشته باشیم، کسی نمی‌تواند این کمبود را جبران کند.

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب برضرورت تربیت، انگیزه، معیشت و منزلت معلم تاکید کرد و از برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت، رتبه بندی معلمان، ایجاد مرکز ارزیابی راه‌اندازی حرفه‌ای معلم و سایر تلاش‌ها برای تثبیت جایگاه معلم یاد کرد.

 

کتابهای درسی ما منطبق با نیازسنجی امروز ما نیست

 

فانی در ادامه گفت: کتابهای درسی ما منطبق با نیازسنجی امروز ما نیست و باید تلاش کنیم تا کتابهای درسی متناسب با نیازهای دانش آموزان تدوین شود.

وی با تاکید بر جاذب بودن کتابهای درسی گفت: کتابهای دانش آموزان باید پاسخگوی نیازهای امروز جامعه، انقلاب و زندگی باشد.

وزیر آموزش و پرورش به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش پرداخت و گفت: تولید منابع جدید یکی از نکات مهم این وزارتخانه است و باید تلاش کنیم علاوه بر بودجه دولت از طریق توسعه مشارکتها به عنوان یکی از سیاستهای سال 93 به این مهم بپردازیم.

وی آمار دانش آموزان مدارس غیردولتی را 8.5 درصد دانست و گفت: بسیاری از صندلی‌های مدارس غیردولتی خالی است و ما درصدد هستیم تا این صندلی‌های خالی را بخریم و به جای تاسیس مدارس جدید از فضاهای خالی مدارس غیردولتی استفاده کنیم.

فانی افزود: توسعه مشارکت در ابعاد مختلف آن مانند توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره مدارس، توسعه مشارکت معلمان در اداره مدارس، توسعه مشارکت تشکل ها در اداره مدرسه، توسعه مشارکت بخش خصوصی توسعه مشارکت اولیای دانش آموزان باید مدنظر قرار گیرد.

وی از ضرورت راه‌اندازی یک ساختار غیررسمی سخن گفت و افزود: در کنار ساختار رسمی آموزش و پرروش باید یک ساختار غیررسمی شکل گیرد که گام اول، ایجاد اتاقهای فکر است و چند روز پیش برای مشاور وزیر در اتاقهای فکر، حکمی صادر کردم تا در این اتاق‌ها پیشنهادهای مختلف بر اساس موضوع ترکیبی، تلفیقی و تخصصی بررسی و پیشنهادهای مفید به سازمان آموزش و پرورش ارائه شود.

وی با بیان این که تمام وزرای آموزش و پرورش با این مشکل مواجه هستند که خروجی‌های ما خوب نیست، افزود: رهبر انقلاب فرمودند آموزش و پرورش حافظه پرور باید به آموزش و پرورش تفکر محور و خلاق محور تبدیل شود و مسائلی از این دست به یک معاونت مربوط نمی‌شود و جای بررسی آن در اتاق‌های فکر است.

فانی اضافه کرد: مشاور بنده در گروه اتاق‌های فکر مصاحبه‌های اکتشافی با وزرای سابق آموزش و پرورش دارد تا از منظر وزیران، مسوولان سابق و صاحبنظران بتوانیم اتاق‌های فکر را فعال کنیم و مساله‌ها را به راه حل تبدیل کرده و این راه حل‌ها را به بخش‌های رسمی آموزش و پروش ابلاغ کنیم.

وی در پایان گفت: بنده خودم را مکلف می‌دانم که دیدگاه‌های رهبر انقلاب، رییس جمهوری و سند تحول نظام آموزش و پرورش را در گستره این وزارتخانه تعمیم دهم تا خروجی‌های آموزش و پرورش در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب