امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ [2024/09/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61012 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیستم کنترل پایداری ESP چیست

خبرایران : ESP یا سیستم کنترل پایداری سرعت، یکی از آپشن‌های نوین در خودرو است که به عنوان یک سیستم ایمنی برای حفظ تعادل خودرو نیز کاربرد دارد و از زمان عرضه این آپشن، کشورهای بسیاری استفاده از آن را الزامی اعلام کرده‌اند.
سیستم کنترل پایداری ESP چیست

با ما  همراه باشید تا به صورت کامل با پاسخ سوال سیستم کنترل پایداری ESP چیست  آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه وجود آپشن در خودرو

با معرفی نمونه های اولیه خودرو درون سوز بنزینی که با احتراق ناشی از انفجار بنزین کار می‌کرد، نمونه های اولیه خودرو تقریبا هیچ امکاناتی را برای رفاه حال سرنشینان خود در نظر نگرفته بودند و این مسئله با رشد خودروسازی در جهان تقریبا پررنگ تر شد.

برای اولین بار در جهان کارخانه دایملر بنز، بی‌ام‌دبلیو و فورد اقدام به تولید خودروهایی با سقف و صندلی‌های راحت کردند تا سرنشینان خودرو بتوانند در شرایط‌های مختلفی از وسایل نقلیه خود استفاده کنند.

اما خب زمان استفاده از خودروهای قدیمی و هندلی به پایان رسید و بعد از مدت‌ها در دهه‌های چهل و پنجاه میلادی، برندهای آمریکایی و آلمانی آپشن‌های بسیاری را نظیر شیشه‌های بالابر برقی و برف‌پاک کن را به خودروهای خود اضافه کردند.

البته تا سالیان متمادی بحث ایمنی خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و اولین آپشن حفظ ایمنی سرنشینان خودرو کمربند ایمنی بود که توسط کارخانه سوئدی ولوو به بازار معرفی شد، بعد از این مسئله نیز کارخانه‌های بسیاری در راستای افزایش ایمنی خودروهای خود قدم برداشتند که لیست زیر، حاصل پیشرفت خودروسازی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی در حوزه ایمنی خودرو است:

  • ایربگ یا کیسه هوا خودرو
  • سیستم ضدبخار شیشه
  • قطع کن اضطراری بنزین یا استاپ انجین
  • چراغ‌های روشنایی با قابلیت تنظیم در شرایط جوی مختلف
  • سیستم کنترل پایداری سرعت

در نهایت با معرفی سیستم‌های ایمنی مختلف، برندهای خودروسازی در جهان اقدام به اخذ هزینه‌های مختلف تحت عنوان آپشن برای وجود اینچنین وسایلی می‌کردند، اما در دهه‌ نود میلادی، در بسیار از کشورهای اروپایی و آمریکایی، وجود این تجهیزات به عنوان استاندارد الزامی شد.

اما استفاده از این موارد برای رفاه حال بیشتر سرنشینان خودرو ادامه داشت تا اینکه در نهایت کشورهای مختلفی در قوانین رانندگی خود، استفاده رانندگان وسایل نقلیه را نیز از این تجهیزات اجباری کردند و امروزه شاهد وجود ضمانت‌ اجراهای قانونی در راستای رعایت این مسائل هستیم.

 

What is ESP

 

سیستم کنترل پایداری یا ESP چیست و چگونه عمل می‌کند؟

سیستم کنترل پایداری یا برنامه کنترل تعادل و سرعت خودرو برای اولین بار در دهه ۹۰ میلادی توسط کارخانه بنز به جهان معرفی شد، این سیستم در نسخه‌های اولیه بنز اس کلاس و بی ام دبلیو سری هفت به عنوان یک آپشن ویژه خودروهای سدان لوکس به جهان معرفی شد.

این سیستم هماهنگی بسیار زیادی با کامپیوتر مرکزی خودرو یا ECU دارد و به صورت منظم، شرایط تعادل خودرو، تعادل و زاویه چرخ‌های خودرو را توسط سنسور های تعبیه شده در خودرو بررسی می‌کند، ناگفته نماند فعال کردن این آپشن در خودرو می‌تواند به حفظ تعادل بیشتر خودرو کمک کرده و از منحرف شدن خودرو در پیچ‌های تند جلوگیری کند.

فراموش نکنید که وظیفه سیستم کنترل پایداری سرعت بسیار فراتر از عملکرد ساده خودرو است، این سیستم در تمام شرایط جوی خطرناک و همچنین جاده‌های غیر استاندارد تعادل خودرو را حفظ کرده و از بروز خطرات رانندگی جلوگیری می‌کند.

سیستم کنترل پایداری سرعت به صورت مستقیم با سیستم تعلیق خودرو هماهنگ است و در سال ۲۰۱۰ نیز، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا استفاده از این سیستم را برروی تمامی خودروهای این کشور الزامی کردند.

این سیستم نیز در همین سال‌ها برای استفاده تمامی خودروهای بازار عرضه شد و اکنون استفاده از آن تنها منحصر به سدان های لوکس بازار نخواهد بود.

استفاده از این سیستم در کشور ایران به صورت الزامی نیست اما بسیاری از تولیدکنندگان بازار ایران و خودروهای وارداتی، در نمونه های جدید خود به این سیستم مفید مجهز شده‌اند.

 

 

مزایا و معایب سیستم ESP برای خودرو

نباید فراموش کنید که بسیاری از اپشن های خودرو، ممکن است مزایا و معایبی داشته باشند، سیستم کنترل پایداری سرعت نیز از این مسئله مستثنی نیست.

اگر بخواهیم براساس تجربه مجموعه لاماری، ویژگی های سیستم پایداری را شرح دهیم، می‌توانیم به لیست مزایای زیر رجوع کنیم.

مزایای سیستم کنترل پایداری سرعت به شرح زیر است:

  • کنترل بهینه خودرو و جلوگیری از وقوع تصادف: این مسئله سبب شده است استفاده از این آپشن در بسیاری از کشورهای جهان به صورت اجبار دربیاید، این سیستم یکی از مفیدترین راه‌حل های کنترل تعادل خودرو است.
  • تجربه رانندگی بهتر: این سیستم امکان رفاه بیشتری را برای راننده و همچنین سرنشیان فراهم می‌کند، نباید فراموش کنید که با وجود این سیستم از خطرات قدیمی نبود تعادل در خودرو دور خواهید شد.
  • پایداری بیشتر برای خودر: ویژگی اصلی این آپشن وجود پایداری و جلوگیری از لغزش است، این مسئله می‌تواند در کاهش سوانح رانندگی بسیار مفید باشد.

معایب این سیستم نیز به شرح زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • عدم امکان افزایش سرعت خودرو: سیستم پایداری سرعت برای استفاده بهینه خود نیاز به رعایت سرعت خودرو در یک بازه ثبت شده برای سنسور اصلی این وسیله است، این مسئله می‌تواند در بسیاری از جاده‌هایی که امکان سرعت بالاتر برای خودرو پیشبینی شده است یک ضعف محسوب شود.
  • عدم امکان غیرفعال کردن در نسخه‌های قدیمی: در نمونه های قدیمی این سیستم امکان خاموش یا غیرفعال کردن آن برای راننده فراهم نبود، اما در نمونه‌های جدید این سیستم که در خودروهای بسیاری مانند لاماری ایما موجود است، امکان فعال یا غیرفعال کردن آن برای راننده فراهم شده است.
  • سنسور های حساس به نگهداری در نمونه‌های قدیمی: این سیستم به دلیل وجود بسیاری از سنسورهای مختلف، به استفاده طولانی بسیار حساس بودند و تقریبا تعویض سنسور سیستم پایداری سرعت به یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان تبدیل شده بود، البته در نمونه های جدید تقریبا این مسئله کم‌رنگ شده است.

وبسایت لاماری تمامی این موارد را مدیون تجربیات گذشته و تجربیات همراهان خود می‌داند، مسائلی که برای شما شرح داده شد ممکن است به مرور زمان با پیشرفت بهینه‌تر این سیستم حل شود و به تاریخ بپیوندد.

 

lamari hev

 

معرفی خودرو لاماری و تاریخچه استفاده از سیستم کنترل پایداری سرعت در آن

 

تاریخچه لاماری

لاماری برندی است که توسط شرکت آرین پارس موتور در سال ۱۴۰۰ تاسیس شده است که به تولید و مونتاژ محصولات خودرویی به روز و باکیفیت در شهر خمین می پردازد. لاماری برای عرضه محصولات تولید داخل این مجموعه به کار می‌رود و نخستین محصول آن لاماری ایما است.

یکی از مدل‌های خودرو لاماری، ایما است که در دسته SUV های بزرگ و لوکس قرار می‌گیرد و سرشار از آپشن های مختلف برای رفاع حال سرنشینان خود است.

لاماری ایما در مدل‌های زیر به بازار ایران عرضه شده است:

  • لاماری ایما بنزینی: این مدل خودرو با استفاده از پیشرانه تماما بنزینی در بازار ایران عرضه شده و به دلیل استفاده از بنزین، آلایندگی ناشی از سوخت‌های فسیلی بیشتری به نسبت همتای هایبرید دارد و البته تامین سوخت آن راحت‌تر و قدرت بیشتری نیز دارد.
  • لاماری ایما هایبرید: این مدل از لاماری ایما دارای یک موتور بنزینی و یک موتوری الکتریکی است و مصرف سوخت بسیار کمتری به نسبت همتای بنزینی خود دارد، البته فراموش نکنید که این خودرو ممکن است برای تامین سوخت الکتریکی چالش‌های نیز داشته باشد.

What is ESP

 

آیا خودرو لاماری ایما سیستم کنترل پایداری سرعت دارد؟

پاسخ برای شما همراهان عزیز مجموعه لاماری مثبت است، این خودرو به دلیل تولید توسط تکنولوژی های روز دنیا دارای این سیستم ایمنی بسیار مفید و مناسب است.

کنترل پایداری سرعت یا ESP موجود در این خودرو، جزو جدیدترین سیستم‌های هماهنگ از این وسیله در جهان است و نباید فراموش کنید که بسیار با سنسورهای الکتریکی خودرو نیز هماهنگ است، در کنار این مسئله این سیستم امکان خاموش و یا روشن کردن را به دلخواه راننده خود دارد.

این خودرو لوکس و البته فول سایز، نیازمند وجود این سیستم برای استفاده بهینه هنگام رانندگی است و عدم وجود آن، می‌تواند به میزان زیادی تعادل خودرو را هنگام رانندگی کاهش دهد.

 

بخشنامه پیش فروش ویژه خودرو لاماری ایما هیبرید + مرداد 1403

بسیار مفتخریم که شما عزیزان را تا پایان این نوشتار با وبسایت لاماری به همراه داریم، در این نوشتار به صورت کامل ویژگی‌ها و تاریخچه سیستم کنترل پایداری سرعت را مورد بررسی قرار دادیم و البته معایب آن را نیز به اختصار برای شما بیان کردیم.

در نهایت نیز به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های خودروی لاماری ایما در بازار ایران پرداختیم و مفتخریم که توانسته‌ایم به سوالات شما پاسخ دهیم، از شما دعوت می‌کنیم به سایر صفحات وبسایت ما سر بزنید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب