امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ [2024/09/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61135 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سنسور دریچه گاز و نقش آن در خودرو چیست

خبرایران : یکی از کلیدی‌ترین اجزای اصلی در سیستم مدیریت موتور خودرو، سنسور دریچه گاز است. این قطعه وظیفه تنظیم هوای ورودی به موتور و سیلندرها را بر عهده دارد. در واقع زمانی که شما پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، این سنسور نقش مهمی را در راندمان موتور ایفا می‌کند.
سنسور دریچه گاز و نقش آن در خودرو چیست

دریچه گاز در انواع متفاوتی همچون دریچه گاز برقی و دریچه گاز سیمی تولید می‌شود و هر یک از آن‌ها در خودروهای گوناگونی استفاده می‌شوند. ازآنجایی‌که سنسور یا حسگر دریچه گاز، وظیفه مهمی را در خودرو بر عهده دارد، بهتر است با نشانه‌های خراب‌شدن و دلایل آن نیز آشنا باشید تا در صورت بروز آن‌ها نسبت به تعمیر و یا تعویض این قطعه اقدام نمایید. علاوه بر معرفی این قطعه کلیدی، در این مطلب قصد داریم با دو خودرو برتر لاماری که دارای سنسور دریچه برقی هستند، بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سنسور دریچه گاز چیست؟

پیش از هر چیز ابتدا لازم است بدانیم سنسور یا حسگر دریچه گاز دقیقاً چیست و چه وظیفه‌ای را در خودرو بر عهده دارد. این سنسور همان‌طور که از نام آن مشخص است، بر روی دریچه گاز قرار می‌گیرد. این قطعه که یک مقاومت متغیر است، مقدار گشودگی و بازشدن پولکی و میزان هوایی که به مجاری مکش وارد می‌شود را گزارش می‌دهد.

مقصد ارسال این اطلاعات، کامپیوتر یا سیستم مدیریت خودرو (ECU) است که با دریافت مقادیر گزارش‌شده از سمت سنسور دریچه گاز و سنجش فاکتورهای دیگری همچون دما، دور موتور و غیره میزان سوختی که موردنیاز است را تعیین و علاوه‌برآن زمان مناسب برای جرقه‌زدن شمع‌ها را نیز تنظیم می‌نماید.

 

ساختار حسگر دریچه گاز

سنسور دریچه گاز با دارابودن سه پین یا پایه، عملکرد خود را پیش می‌برد. پین اول و سوم که در دو طرف قرار گرفته‌اند، وظیفه تأمین برق موردنیاز را بر عهده دارند. پین میانی یا همان پایه دوم، داده‌هایی که پیش‌ازاین به آن اشاره نمودیم را کنترل نموده و به کامپیوتر یا ECU خودرو ارسال می‌کند.

وظیفه این سه پین از زمانی که شما سوئیچ را می‌چرخانید آغاز می‌شود. پایه ۱ و ۳ که وظیفه تامین برق را دارند، به ترتیب دارای اتصال مثبت و منفی هستند و با بازشدن سوئیچ عملکرد خود را آغاز می‌کنند. پس از آن با فشاردادن پدال گاز توسط راننده پین دوم شروع به ارسال اطلاعات به سیستم مدیریت خودرو می‌کند. این گزارشات با سیگنال‌های متناوب صورت می‌پذیرد.

 

سنسور دریچه گاز چگونه عمل می‌کند؟

تا اینجا تقریباً با ساختار حسگر دریچه گاز و همچنین عملکرد آن اشاره شدیم. مراحل انجام‌وظیفه حسگر دریچه گاز به شرح زیر است:

 

مرحله اول: فشاردادن پدال گاز

فرایند کارکرد این حسگر با فشاردادن پدال گاز توسط راننده آغاز می‌شود که به‌مانند ایجاد یک اتصال الکترونیکی است.

 

مرحله دوم: بازشدن دریچه گاز

با فشار به پدال، دریچه باز می‌شود و متناسب با میزان گشودگی آن، هوایی که وارد می‌شود مقدار مختلفی دارد. این فرایند در خودروهایی که دریچه گاز برقی و خودروهایی که دریچه گاز سیمی دارند عملکرد متفاوتی دارد. به این صورت که در دریچه گاز سیمی، پدال توسط یک سیم به دریچه گاز متصل است و با فشار به پدال، دریچه گاز نیز باز می‌شود؛ اما در خودروهایی با سیستم دریچه گاز برقی، این فرایند به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که با فشار پای راننده بر پدال، حسگر دریچه گاز برقی، سیگنال‌های الکتریکی‌ای را به کامپیوتر خودرو انتقال می‌دهد.

 

مرحله سوم: به کار افتادن حسگر

با حرکت دریچه گاز، سنسور نیز به کار می‌افتد؛ چرا که بر روی بدنه این قطعه نصب شده است.

 

مرحله چهارم: ایجاد سیگنال و ولتاژ الکتریکی

متناسب با میزان بازشدن دریچه، یک ولتاژ الکتریکی به کامپیوتر ارسال می‌گردد.

 

مرحله پنجم: دریافت سیگنال توسط ECU

در نهایت سیگنال ارسال‌شده به کامپیوتر یا سیستم مدیریت خودرو وارد می‌گردد. این سیستم با سنجش این پارامتر و سایر فاکتورهای عملکردی و کلیدی در خودرو، میزان سوخت موردنیاز برای حرکت آن را محاسبه و کنترل می‌کند.

 

انواع سنسور دریچه گاز

سنسورهای دریچه گاز انواع متفاوتی دارند که اگرچه ممکن است ساختار آن‌ها با یکدیگر فرق داشته باشد و فرایند ارسال اطلاعات لازم به ECU در آن‌ها از روش‌های مختلفی انجام پذیرد؛ اما هدف تمامی آن‌ها یکی است و وظیفه یکسانی را در خودروها ایفا می‌کنند.

به‌طورکلی می‌توان از انواع سنسورهای دریچه گاز به سنسورهای مقاومت متغیر یا پتانسیومتری، سنسورهای خازنی، سنسورهای اثر هال، سنسورهای نوری و سنسور تقسیم‌کننده ولتاژ اشاره کرد؛ اما در این مقاله قصد داریم بر اساس انواع دریچه گاز، سنسورها را معرفی نماییم.

در واقع دریچه گاز خودروها به دو صورت سیمی یا برقی است. پیش‌ازاین نیز اشاره شد که دریچه گاز سیمی که به آن دریچه گاز مکانیکی نیز می‌گویند، از طریق یک سیم، دریچه را باز می‌کند؛ این در حالی است که دریچه برقی توسط سیگنال‌ها و ولتاژهای الکتریکی این فرایند را انجام می‌دهد.

هرکدام از این دریچه‌ها مزایا و معایبی دارد و به‌تبع آن، سنسور دریچه گاز سیمی و سنسورهای دریچه گاز برقی نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت دریچه‌ گاز سیمی تقریباً قدیمی شده‌ و به‌جای آن از دریچه گاز برقی استفاده می‌کنند که خود دارای این سنسورها بوده و میزان زاویه را از پدال گاز برقی دریافت می‌کند و به ECU انتقال می‌دهد.

 

نشانه‌های خراب‌شدن حسگر دریچه گاز

هر قطعه در خودرو هنگام خراب‌شدن نشانه‌هایی دارد که لازم است راننده با آن‌ها آشنا باشد تا در صورت مواجهه با آن‌ها سریعاً به فکر تعویض آن قطعه یا تعمیر آن بیفتد. این موضوع کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید؛ اما چه علائمی نشان‌دهنده خراب‌شدن حسگر دریچه گاز هستند؟ در ادامه این موارد را بیان می‌کنیم:

  • خفگی موتور و عدم شتاب‌گیری در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰
  • دور موتور بالا در موقعیت خلاص
  • خاموش‌شدن خودرو به هنگام سرد بـودن
  • بالارفتن مصرف سوخت
  • تأخیر در پایین آمدن دور موتور

 

مهم‌ترین دلایل خراب‌شدن سنسور دریچه گاز چیست؟

به‌منظور کاهش احتمال خراب‌شدن حسگر دریچه گاز و جلوگیری از ایجاد هزینه‌‌های اضافی بهتر است عواملی که منجر به خرابی آن می‌شوند را بشناسید تا از انجام آن‌ها بپرهیزید. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • فشارآوردن و گاز دادن بیش از حد و زیاد
  • وجود نقص و ایراد در ECU خودرو
  • ورود آب به دریچه گاز و مرطوب شدن سنسور
  • وجود آشغال‌ها و آلاینده‌های گوناگون در طولانی‌مدت بر روی سنسور

 

برترین خودروهای دارای سنسور دریچه گاز برقی

با سنسور دریچه گاز برقی و عملکرد آن به طور کامل آشنا شدیم و فهمیدیم که امروزه تقریباً در همه جای دنیا، از این سنسورها استفاده می‌شود. این موضوع به دلیل برتری این سنسورها نسبت به سنسور دریچه گاز سیمی و دارابودن ویژگی‌هایی همچون دقت بسیار بالا در سنجش زاویه دریچه است.

اکنون می‌خواهیم به معرفی دو خودرو بسیار خوب و محبوب که از این نوع سنسور بهره‌مند شده‌اند و سایر قابلیت‌های آن‌ها بپردازیم. این دو خودرو از شرکت آرین پارس موتور و با نام لاماری ایما در دو نوع بنزینی و هیبریدی هستند که هر دوی آن‌ها دارای امکانات بسیار زیادی بوده و قابلیت‌های بی‌نظیری را برای سرنشینان فراهم نموده‌اند.

 

خودرو لاماری ایما بنزینی

خودروی لاماری ایما نسخه تغییریافته‌ای از  دانگ فنگ T5 است که الگوی طراحی آن بسیار جذاب و کاربرپسند است. در ادامه به برخی از بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این خودرو اشاره می‌کنیم:

  • پیشرانه 1.5 لیتری با فن‌آوری تزریق مستقیم سوخت (GDI)
  • حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار و دور موتور ۵۶۰۰
  • گیربکس از نوع ۷سرعته تر (WDCT)
  • میزان مصرف ترکیبی سوخت ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
  • دارابودن تجهیزاتی همچون سقف پانوراما بازشو، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم Auto Hold، سنسور پارک و دوربین دنده‌عقب، نمایشگر 10.25 اینچی لمسی مرکزی

 

خودرو لاماری ایما هیبریدی

لاماری ایما هیبرید یا همان HEV نسل جدیدی از خودروهای لاماری است که نه‌تنها به لحاظ ظاهری بسیار موردپسند کاربران قرار گرفته است، بلکه دارای امکانات متنوعی است که آن را جزو خودروهای رده‌بالا قرار می‌دهد. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو ذکر می‌گردند:

  • پیشرانه بنزینی چهارسیلندر توربوشارژر با حجم ۱.۵ لیتر همراه با پیشرانه برقی
  • حداکثر قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر
  • مصرف سوخت ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر
  • گیربکس CVT برای انتقال قدرت خودرو
  • حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
  • عمودی بودن پکیج چراغ‌های اصلی
  • حالت V شکل در لبه بالای جلوپنجره و شباهت به لامبورگینی اوروس
  • کنترل حرکت در سرازیری و سرپایینی
  • وجود تجهیزاتی چون ترمز برقی، ترمز کمکی، ترمز ضد قفل، ترمز اضطراری، تهویه اتومات، مانیتور یکپارچه، سیستم کنترل پایداری و غیره

 

جمع‌بندی

شناخت تمامی قطعات موجود در خودروها برای رانندگان الزامی است. در این مقاله به معرفی سنسور دریچه گاز پرداختیم. این سنسور به هنگام فشردن پدال گاز فعال می‌شود و اطلاعاتی نظیر مقدار بازشدن پولکی یا میزان هوای ورودی به مجرای ورودی را به ECU یا سیستم کنترل خودرو انتقال می‌دهد تا بر اساس آن و سایر فاکتورها، میزان سوخت موردنیاز برای راندمان خودرو مشخص و تأمین گردد.

دریچه‌های گاز به‌صورت برقی و سیمی هستند. سنسورهای دریچه گاز معمولاً برای نوع سیمی نصب می‌گردند؛ چرا که دریچه‌های گاز برقی این سنسور را در ساختار خود دارا هستند. این سنسورها دارای مزایای بسیار زیادی هستند که مهم‌ترین آن، دقت بسیار بالا در پایش اطلاعات است. دو مورد از خودروهایی که این سنسورهای پیشرفته را دارند و در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم، خودروهای لاماری ایما بنزینی و هیبریدی هستند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب