امروز: دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ [2024/10/07]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62222 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تولید و ساخت مسکن دغدغه تمام دولت های ایران

خبرایران : كريم آقاجاني اقتصاددان و پژوهشگر در یادداشتی نوشت : بخش مسکن یکی از پنج بخش اقتصادی به عنوان‌‎ محرکی محسوب می شود که این بخش دغدغه تمام دولتهای قبلی بوده و دولت جدید نیز بر تولید و ساخت مسکن نیز تاکید دارد .
تولید و ساخت مسکن دغدغه تمام دولت های ایران

بخش مسکن یکی از پنج بخش اقتصادی به عنوان محرک محسوب میشود که این بخش دغدغه تمام دولتهای قبلی بوده و دولت جدید نیز بر تولید و ساخت مسکن نیز تاکید دارد .

‌‎این مهم شدنی نیست مگر با همراهی سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت سیستم بانکی وزارت مسکن و شهرداری ها که بتواند با، همراهی و همکاری ضمن کمک ، اهداف مالی خود را محقق نمایند.

‌‎ برچیده شده مشاغل سرپايى موقتی ، ارتقاي سطح كيفيت زندگی ، تعدیل قیمت مسکن ،فعال شدن واحدهاى توليدى مرتبط با بخش مسكن ، كاهش بيكارى در قبال تولید مسكن امکان پذیر می باشد.

بررسى ها  نشان مى دهد كه بازار مسکن از اوایل سال 1397 تاکنون دچار جهش‌های مکرر قیمتی بوده، به‌طوریکه متوسط قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران از حدود 4 میلیون تومان به مرز 86 میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسید؛ درواقع طی بازه حدودا 6 ساله قیمت مسکن در کشور بیش از 20 برابر شده است.
أما متوجه مى شويم كه كاهش انتظارا ت تورمى و ثبات در اكثر بازارها و ابهام در برنامه هاى دولت وفاق ملى و همچنين در یک سال اخیربه جهت افزايش قيمت كالا و خدمات و پايبن بودن توان خريد مردم ، رکود باعث کاهش نرخ تورم مسکن شده، به نحوی که حالا تورم این شاخص، به کمتر از یک سوم تورم دیگر کالاها رسیده است.

به طور کلی، رکود حاکم بر بازار، على الخصوص در بخش مسكن  بیش از هرجای دیگری در كشور دیده می شود. كه اين امر باعث شده عرضه بيش از تفاضا پيشى گرفته و على رغم تخفيف مالكان در چند ماه اخير استقبال خوبى براى فروش و رونق مسكن صورت نگرفته اما به نظر مى رسد كه اگر دولت بر امر ناترازى ها و بحث تحريم برنامه خاص نداشته باشد از آذر ماه ما شاهد كاهش ارزش پول ملى و به تبع آن افزايش اكثر كالاها و خدمات خواهيم بود.

 

كريم آقاجانى اقتصاددان پژوهشگر
اینستاگرام : 
ka.aghajani
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب