امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ [2024/09/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62800 تاریخ انتشار: شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معرفی آپشن دوربین ضبط وقایع

خبرایران : دوربین‌های ثبت وقایع خودرویی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مدل‌های نامحسوس، آینه‌ای و داشبورد اشاره کرد. هر یک از انواع این محصول، برای مقاصد مختلفی مناسب هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه بسیاری از افراد به خرید این محصول بسیار کاربردی می‌پردازند.
معرفی آپشن دوربین ضبط وقایع

دوربین‌های ثبت وقایع خودرویی در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مدل‌های نامحسوس، آینه‌ای و داشبورد اشاره کرد. هر یک از انواع این محصول، برای مقاصد مختلفی مناسب هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه بسیاری از افراد به خرید این محصول بسیار کاربردی می‌پردازند. اما یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران در تهیه این محصول، آپشن‌های آن است. به طور کلی، هرچه دوربین ضبط وقایع آپشن‌های بیشتری داشته باشد، قطعا بهتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

 

دوربین ثبت وقایع چیست؟

دوربین ثبت وقایع که به آن دوربین دش کم و یا داشبورد نیز گفته می‌شود، یک دوربین کوچک است که به طور معمول روی شیشه جلوی خودرو و یا بر روی داشبورد نصب می‌شود تا زمان رانندگی به طور دائمی از محیط و جاده فیلم بگیرد. امروزه دوربین‌های ضبط وقایع خودرویی توانسته‌اند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کنند؛ زیرا این نوع از دوربین‌ها می‌توانند در زمان بروز تصادف به صورت خودکار از صحنه تصادف فیلم بگیرند. علاوه بر این مورد، می‌توان از این نوع دوربین‌ها برای ضبط رویدادها و اتفاقات خاطره‌انگیز در زمان رانندگی مانند غروب آفتاب و… استفاده کرد.

اکثر دوربین‌های ضبط وقایع از سیستم الکتریکی خودرو تغذیه می‌کنند. به این گونه که با روشن شدن خودرو، به صورت خودکار فیلم می‌گیرند. این دستگاه‌ها به طور معمول محتواهای ضبط شده را روی یک کارت حافظه ثبت و ذخیره می‌کند. شما می‌توانید برای تماشای ویدئوهای ضبط شده، این کارت‌های حافظه را در یک رایانه و یا یک دستگاه دیگر قرار دهید.

دوربین‌های ضبط وقایع از نظر ویژگی و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند و انواع مختلف و متعددی دارند. برای مثال، برخی از مدل‌های خوب و باکیفیت این محصول، ویژگی‌های اضافی مختلفی مانند فیلمبرداری در شب، ردیابی GPS و… را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته توجه داشته باشید که حتی مدل‌های ابتدایی این محصول نیز می‌توانند فیلم‌های ارزشمندی را در هنگام وقوع تصادف و یا اتفاقات دیگر تهیه کنند.

 

دوربین ثبت وقایع چه قابلیت‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم خرید دوربین ثبت وقایع خودرویی را از لحاظ ضبط فیلم مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که این دوربین همواره به دو دلیل مختلف خریداری می‌شود که عبارتند از:

  1. مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است که حین رانندگی، یک جاده زیبا و جذاب نظر شما را به خود جلب کند و یا یک اتفاق در جلوی خودروی شما رخ دهد و بخواهید که از آن فیلم بگیرید. با داشتن دوربین ضبط وقایع می‌توانید به راحتی همه این اتفاقات جذاب را ضبط کنید و فیلم‌های تهیه شده را به تلفن همراه و یا کامپیوتر خود منتقل کنید.
  2. دومین رخدادی که چندان جالب نیست و ممکن است برای شما نیز پیش آید، وقوع تصادف رانندگی است. اگر یک فرد بخواهد که با هدف اخاذی خود را جلوی ماشین شما بیندازد و یا در تصادف مقصر مشخص نباشد، دش کم خودرو همه چیز را تمام و کمال ضبط خواهد کرد. به طور معمول این نوع از دوربین‌ها برای همین مسئله‌ای که در آخر ذکر کردیم خریداری می‌شوند.

 

دیگر امکانات دوربین ثبت وقایع

دوریین‌های ضبط وقایع دارای امکانات بسیار متعددی هستند که در موارد زیر می‌توانید یا آن‌ها آشنا شوید:

 

حالت پارک خودرو (مد پارک)

یکی از دلایلی که باعث شده است افراد به خرید دوربین‌های ضبط وقایع بپردازند، این است که این نوع از دوربین‌ها حتی زمانی که خودرو لاماری در حالت پارک قرار دارد و یا به عبارتی خاموش است نیز حوادث و اتفاقات را به طور کامل ضبط می‌کنند. تمامی دوربین‌های ضبط وقایع این قابلیت را دارند که در صورت استفاده مستقیم از باتری، به طور دائمی فیلم بگیرند.

 

جی سنسور

با توجه به اینکه فیلم‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند، ظرفیت کارت حافظه نیز سریعا پر می‌شود. به گونه‌ای که حتی اگر یک رم ۶۴ گیگ را نیز روی دوربین خودرو لاماری خود قرار دهید، کل ظرفیت آن طی ۷ ساعت پر می‌شود و فیلم‌ها و تصاویر جدید جایگزین فیلم‌های قدیمی می‌شوند. با این وجود ممکن است از خود بپرسید که اگر یک حادثه و یا اتفاق رخ دهد، بر سر فیلم‌ها و عکس‌های ضبط شده ما چه خواهد آمد؟

جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ زیرا اکثر دوربین‌های ضبط وقایع G Sensor دارند و هنگام وقوع تصادف‌های شدید، فیلم ضبط شده را در پوشه‌ای محافظت شده ذخیره می‌کنند تا این محتواها پاک نشوند و بتوانید بعدا آن‌ها را بازیابی کند.

 

لوپ رکوردینگ

همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، فیلم‌ها دارای حجم بالایی هستند. با این حال اگر حافظه دش کم پر شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این دوربین‌ها تصاویر و فیلم‌های ضبط شده را در زمان‌های ۱.۲ و ۳ دقیقه‌ای جداسازی می‌کنند تا اگر حجم حافظ دوربین شما پر شود، از اولین ویدیوهای که ضبط شده‌اند یکی را حذف و یک ویدیو دیگر را جایگزین آن کند.

 

انتقال تصویر و جی پی اس

نمونه‌های گران قیمت دوربین‌های ضبط وقایع خودرویی که سیم کارت خور هستند، بسیار فوق العاده عمل می‌کنند. این نوع از دوربین‌ها می‌توانند فیلم‌های ضبط شده را به تلفن همراه شما بفرستند. این تصاویر را می‌توانید با صدا در تلفن همراه خود نگاه کنید. علاوه بر این مورد، Gps موجود در این دوربین می‌تواند لوکیشن دقیق خودرو لاماری و یا هر خودروی دیگری را به صورت آنلاین دریافت کند.

 

تصویر کابین و صدا

به طور معمول، تمامی دوربین‌های ضبط وقایع صدای کابین را به همراه تصویر در حافظه ذخیره‌سازی می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز یک دوربین دارند که می‌تواند تصاویر داخل کابین خودرو را نیز ضبط کند.

 

انواع دوربین ثبت وقایع خودرو

دوربین‌های خودرو بر اساس کاربرد، اندازه، شکل ظاهری، فضای ذخیره سازی، محل نصب و… در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از انواع دوربین‌های خودرویی می‌توان به دوربین‌های ۳۶۰ درجه، دوربین‌های ضبط وقایع، دوربین جلو، دوربین عقب، دوربین مداربسته و… اشاره کرد. از میان انواع دوربین‌های خودرویی، دوربین ثبت وقایع خودرو محبوبیت بیشتری دارد و در واقع جزو تجهیزات بسیار پرفروش خودروها به حساب می‌آیند. دوربین‌های ثبت وقایع خود نیز انواع مختلفی دارند و قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس ویژگی‌هایی که دارند صورت می‌گیرد.

 

عوامل تعیین کننده قیمت دوربین ثبت وقایع خودرو

همان طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، دوربین ثبت وقایع خودرو دارای انواع و مدل‌های مختلفی است که قیمت هر یک از انواع این محصول بر اساس مواردی که در ادامه آورده‌ایم، تعیین می‌شود.

 

اصالت و کیفیت دوربین

از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت دوربین ثبت وقایع می‌توان به کیفیت متریال و برند سازنده این محصول اشاره کرد. به طور معمول دوربین‌هایی که دارای کیفیت بهتری هستند و توسط برندهای شناخته شده و معتبر تولید می‌شوند، قیمت بیشتری نسبت به دیگر انواع دوربین‌ها دارند و با قیمت نسبتا بالایی به مشتریان عرضه می‌شوند.

ممکن است که در بررسی کلی انواع دوربین‌های ضبط وقایع، امکانات کلیه این محصولات توسط برند تولید کننده مانند یکدیگر به نظر برسد. ، اما باید بدانید که عملکرد و کارایی اصلی این نوع از دوربین‌ها را فقط در شرایط واقعی می‌توان سنجید.

 

آپشن‌ها و قابلیت‌های دوربین

هرچه آپشن‌ها و امکانات دوربین ضبط وقایع بیشتر باشد، طبیعتاً برای خریداری آن‌ها به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت. برای مثال، دوربین‌های آینه دار و یا دوربین‌های سیم کارت خور ممکن است که قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر دوربین‌های ضبط وقایع داشته باشند. در صورتی که دوربین خودرو Blackvueا یا Iroad از لنزهایی برای تهیه فیلم‌ها با کیفیت فورکی برخودار باشد، پس غالبا نسبت به دوربین‌هایی که دارای کیفیت اچ دی هستند قیمت بالاتری دارند.

 

گارانتی و خدمات پس از فروش

معمولا برندهای شناخته شده فعالیت در زمینه تولید اولین ثبت وقایع خودرو، به منظور خدمات پس از فروش به مشتریان در سر تا سر جهان نمایندگی دارند. به طور کلی محصولاتی که دارای گارانتی هستند، قیمت بیشتری نسبت به کالاهای بدون گارانتی دارند.

 

ورود دوربین خودرو از گمرکات قانونی

همانطور که می‌دانید، در اکثر مواقع محصولات معتبر و با اصالت توسط کانال گمرکات قانونی و رسمی کشور وارد می‌شوند. ابن نوع از محصولات، مشمول پرداخت هزینه‌های متفاوتی مانند استاندارد، واردات، ارزش افزوده و… هستند.

با این تفاسیر می‌توان گفت اکثر دوربین‌های ضبط وقایعی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، قیمت نسبتا بیشتری نسبت به سایر دوربین‌ها دارند. اما خوب است بدانید دوربین‌هایی که به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شوند، معمولا کیفیت خوبی ندارند و به همین علت خرید آن‌ها را پیشنهاد نمی‌دهیم.

 

چگونه دوربین خودرو مورد نیاز خود را خریداری کنیم؟

مهم‌ترین عاملی که هنگام خرید دوربین ثبت وقایع خودرویی باید به آن توجه داشته باشید، انتظارات و نیاز واقعی شما از محصول موردنظر است. اینکه دوربین موردنظر بیشتر در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ چه کارکردهایی دارد؟ آیا خرید این دوربین با توجه به قیمت و ویژگی‌هایی که دارد، به صرفه است یا خیر؟ و مواردی از این گونه بسیار در زمات انتخاب و خرید دوربین ثبت وقایع مهم است.

 

دوربین ثبت وقایع خودرو چه کاربردی دارد؟

امروزه با توجه به عواملی مانند تراکم زیاد خودروها و افزایش ترافیک شهری به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، احتمال دارد تا در هر لحظه ماشین‌ها به یکدیگر برخورد کنند. از این رو استفاده از دوربین‌های خودرویی در این مواقع ضرورت پیدا می‌کند. با ضبط و ثبت فیلم‌ها در زمان بروز حوادث رانندگی می‌توانید این فیلم‌ها را در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی و کارشناسان بیمه قرار دهید و زیان و خسارت‌های که به خودروی شما تحمیل شده است را از بیمه دریافت کنید.

علاوه بر این مورد، گاهی می‌توان از دوربین ثبت وقایع خودرو برای ضبط رویدادهای خاطره‌انگیز و مهم نیز استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که امکان ضبط وقایع در کشورهایی که استفاده از دوربین ثبت وقایع خودرویی در آن‌ها رایج‌تر است، کارایی بیشتری دارد.

دوربین ثبت وقایع خودرو معمولا بسیار ظریف، کوچک و نامحسوس هستند و به طور معمول روی آینه جلو خودرو قرار می‌گیرند؛ بنابراین، این نوع از دوربین‌ها را در برخی از مواقع به عنوان دوربین آینه‌ای نیز می‌شناسند.

 

اجزای دوربین ثبت وقایع

دوربین ثبت وقایع خودرو را می‌توان یکی از کاربردترین انواع دوربین‌های خودرویی موجود در بازار دانست. این نوع از دوربین‌ها نیز مانند هر وسیله و یا تجهیزات دیگری از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها نقش خاصی را در دستگاه ایفا می‌کنند. دوربین ثبت وقایع خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در موارد زیر می‌توانید با این اجزای مختلف آشنا شوید:

1. لنز دوربین

از مهم‌ترین اجرای دوربین‌های ضبط وقایع می‌توان به لنز آن‌ها اشاره کرد. این قطعه دوربین، صداها و تصاویر محیط را ضبط می‌کند. اکثر دوربین‌های ضبط وقایع دارای زاویه دید گسترده‌ای هستند و می‌توانند از یکی محدوده وسیع فیلمبرداری کنند. به طور کلی هرچه لنز دوربین کیفیت بالاتری داشته باشد، کیفیت ویدیوهایی که ضبط می‌شوند نیز بیشتر خواهد بود.

2. پردازنده

پردازنده را با نام مغز دوربین نیز می‌شناسند. این قطعه از دوربین، صداها و فیلم‌هایی را که ضبط می‌شود، ابتدا پردازش و در نهایت در کارت حافظه ذخیره می‌کند. توجه داشته باشید که کنترل ویژگی‌ها و تنظیمات دوربین ثبت وقایع را نیز پردازنده آن انجام می‌دهد. یک پردازنده قوی برای تهیه فیلم‌های با کیفیت و آپشن‌های دیگر همواره موردنیاز است.

3. کارت حافظه

کارت حافظه به محلی گفته می‌شود که دوربین، صداها و فیلم‌های ضبط شده را در آن ذخیره می‌کند. اکثر دوربین‌های ثبت وقایع از کارت حافظهMicroSD استفاده می‌کنند؛ این کارت حافظه بسیار کوچک بودن و می‌توان آن را به راحتی تعویض کرد. ظرفیت کارت حافظه در واقع تعیین می‌کند که دش کم چه حجم فیلمی را می‌تواند ذخیره کند.

4. صفحه نمایش

صفحه نمایش دوربین به قسمتی گفته می‌شود که می‌توانید در آن تصاویر و فیلم‌هایی را که دوربین ضبط کرده است را مشاهده کنید. صفحه نمایش در پشت دوربین قرار دارد و به طور کلی ۳ تا ۶ سانتی متر است. برخی از انواع دوربین‌های ضبط وقایع رده بالا دارای صفحه نمایش لمسی بزرگتری هستند و همواره کار با آن‌ها راحت‌تر است.

 

جمع‌بندی

دوربین ثبت وقایع خودرویی به یک انتخاب هوشمندانه برای ضبط رویدادها و حوادث خوب و بد در جاده‌ها تبدیل شده است که با استفاده از آن می‌توانید هر نوع حادثه و اتفاق و یا حتی خاطرات خوب را ضبط کنید. در این مقاله به معرفی دوربین ثبت وقایع پرداختیم و کاربردها و اطلاعات مربوط به این محصول را نیز ارائه دادیم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب