امروز: یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ [2024/09/22]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 63267 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تفاوت خودروهای هیبرید – پلاگین هیبرید و برقی

خبرایران : امروزه پیشرفت تکنولوژی بر روی همه جنبه‌های زندگی ما تاثیر گذاشته است. از جمله از این تغییرات که بسیار مورد توجه قرار گرفته است تغییر نوع پیشرانه خودروها است. در گذشته همه خودروها از موتورهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کردند، برخوردار بودند.
تفاوت خودروهای هیبرید – پلاگین هیبرید و برقی

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی پیشرانه‌های خودروهای جدید از پیشرانه‌های صرفا بنزینی به پیشرانه‌های برقی یا ترکیبی از برقی و بنزینی تغییر کرده‌اند. به خودرو‌هایی که موتور‌هایی دارند که به صورت ترکیبی از بنزین و برق استفاده می‌کنند، خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی می‌گویند.

یکی از دلرباترین خودروها در بازار داغ خودروی ایران می‌توان به لاماری ایما هیبرید اشاره کرد. در ادامه به بررسی تفاوت خودروهای هیبریدی با برقی می‌پردازیم تا اطلاعات شما در این زمینه کامل شود.

حضور همه مدل‌های لاماری درنمایشگاه خودرو مشهد

خودروهای برقی

امروزه استفاده از خودروهای برقی رو به گسترش است. این موضوع به این علت است که این خودروها باعث تولید گازهای گلخانه‌ای کمتری می‌شوند. خودروهای تمام برقی از یک یا چند موتور کاملا برقی برای حرکت استفاده می‌کنند. این خودروها را خودروهای BEV  نیز می‌نامند.

خودروهای تمام برقی دارای صدای کم، آلایندگی کم و بازده بالایی هستند. خودروهای برقی درون خود باتری دارند. این باتری‌های بزرگ بعد از شارژ شدن می‌توانند قوای محرکه مورد نیاز برای حرکت خودرو را تا چند صد کیلومتر ایجاد بکنند. به صورت کلی ساختار خودرو‌های برقی نسبت به خودرو‌های بنزینی ساده‌تر است.

از برندهای پیشرو در تولید خودروهای کاملا برقی می‌توان به برند تسلا اشاره کرد که چندین سال است روی این خودروها کار می‌کند. در بسیاری از کشورهای اروپایی این مدل از خودروها طرفداران زیادی دارند و به دلایل مختلف تبلیغات زیادی برای آنها انجام می‌شود.

 

لاماری ایما هیبرید

خودروهای هیبرید

منظور از خودروهای هیبریدی خودروهایی است که دارای بستری برای استفاده از بنزین و نیروی محرکا برقی را به صورت همزمان دارند. خودروهای هیبریدی می‌توانند دارای چند موتور باشند. معمولا یک موتور بنزینی و یک یا چند موتور برقی در این خودروها وجود دارد.

به صورت کلی نیروی محرکه اصلی در خودروهای هیبریدی موتور بنزینی است. در این خودروها باتری‌هایی وجود دارند که توسط موتور بنزینی شارژ می‌شوند. باتری‌های خودروهای هیبریدی از طریق برق شهری یا شارژر قابل شارژ نیستند. موتور‌های برقی از این باتری‌ها استفاده می‌کنند.

 موتورهای برقی این خودروها بیشتر در نقش کمک رسان به موتورهای بنزینی هستند و باعث تقویت موتور اصلی می‌شوند. یعنی می‌توانند باعث افزایش قدرت و شتابی بشوند که نوتور بنزینی تولید می‌کند. البته این موضوع نیز قابل ذکر است که در سرعت‌های پایین نیز نیروی محرکه اصلی این خودروها توسط موتورهای برقی تامین می‌شود.

لاماری ایما هیبرید

منظور از سرعت پایین محدوده سرعت زیر ۵۰ کیلومتر است. این خودرو‌ها را HEV نیز می‌نامند. به صورت کلی خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی دارای میانگین مصرف سوخت پایین ‌تری هستند.

مزایای خودروهای هیبریدی شامل کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست، کاهش مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای، هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، ایجاد قدرت و شتاب بیشتر در خودرو و قابلیت رفت و آمد با هزینه کمتری می‌شود.

لاماری ایما هیبرید

خودروهای پلاگین هیبرید

منظور از کلمه پلاگین یک نوع برنامه جانبی است که بر روی برنامه اصلی پیاده می‌شود‌. خودرو‌های پلاگین هیبریدی باتری‌های نسبتا بزرگتری نسبت به خودروهای هیبرید دارند. نوع کارکرد این دو نوع موتور نیز متفاوت است.

خودروهای پلاگین هیبریدی تا جایی که باتریشان شارژ دارد از انرژی برقی خود استفاده می‌کنند. پس از اتمام انرژی باتری آن‌ها شروع به استفاده از موتور بنزینی خود ‌می‌کنند. پس از این اتفاق باتری آن‌ها دوباره به وسیله موتور بنزینی خودرو شارژ می‌شود.

باتری این خودرو‌ها را به وسیله برق شهری نیز دوباره می‌توان شارژ کرد. در هر بار شارژ باتری خودروهای پلاگین هیبریدی این خودرو‌ها تا حدود ۱۰۰ کیلومتر را می‌توانند با انرژی باتری خود طی بکنند. لازم به ذکر است که خودروهای هیبریدی معمولی قابلیت شارژ باتری توسط برق شهری معمولی را ندارند. این خودروها را خودروهای PHEVنیز می‌نامند.

مزایای خودروهای پلاگین هیبریدی شامل داشتن توانای طی کردن مسافت بیشتری با انرژی الکتریکی نسبت به خودروهای هیبریدید، کاهش هزینه‌های سوخت و کمک به حفظ محیط زیست می‌شود‌.

حضور همه مدل‌های لاماری درنمایشگاه خودرو مشهد

بررسی خودرو لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما هیبرید همان فورتینگ T5برند دانگ فنگ است. ذاتا طراحی خودروی لاماری با این منطق اتفاق اتفاده است که امکانات روز خودرو‌های جهانی را با قیمت خیلی کمتر از برندهای دیگر به مشتریان خود ارائه دهد‌ که این موضوع باعث محبوبیت بسیار زیاد این خودرو شده است.

خودرو لاماری ایما هیبرید به صورت عملی اولین خودرو مونتاژ داخلی پاک است. این خودرو از نظر ابعاد و ظاهر تفاوت خاصی نسبت به نمونه بنزینی خود ندارد اما از نظر قدرت موتور دارای تغییرات خاصی نسبت به نمونه بنزینی خود است. به صورت کلی نیز این خودرو نسبت به نمونه بنزینی خود دارای امکانات رفاهی و مزایای بیتشری است که این نمونه را از نمونه قدیمی خود یک سر و گردن برتر می‌سازد.

لاماری ایما هیبرید

مشخصات ظاهری لاماری ایما هیبرید

خودرو لاماری ایما هیبریدی از نظر ظاهر بیرونی نسبت به نسخه قبلی خود تغییرات ریزی داشته است. این تغییرات باعث شده‌اند که این شاسی بلند چینی زیبا نسبت به نسخه قبلی خود عضلانی‌تر بنظر برسد. درون خودرو نیز دارای تغییرات نسبتا کمی بوده است که شامل دوخت روی داشبورد، صندلی‌های یکپارچه و شکل و شمایل شیک‌تر دور دریچه‌های هوای این خودرو می‌شود.

 تجهیزات لاماری ایما هیبرید

خودرو لاماری ایما هیبرید از امکانات نسبتا کاملی به عنوان یک خودروی به‌روز برخوردار است. اگر بخواهیم مروری کلی بر امکانات این خودرو نسبت به نمونه بنزینی و معمولی آن داشته باشیم باید به سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، دوربین‌های ۳۶۰ درجه، صندلی‌های برقی جلو دارای گرم کن، صندلی راننده دارای سرد کن و ماساژور، سنسور پارک از جلو و عقب و سنسور هشدار برخورد از جلو اشاره کرد.

 این خودرو دارای امکانات دیگری نیز هست که در خودرو لاماری معمولی نیز وجود داشت. این خودرو دارای انواع مختلف ترمز‌های استاندارد است. این خودرو دارای کروز کنترل، کنترل خودکار حرکت خودرو در سربالایی‌ها و سرپایینی‌ها، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشسانی نیز هست.

خودروی لاماری ایما هیبرید دارای امکانات نوین دیگری مانند دیلایت، اتولایت، کلاستر، سنسور باران، مانیتور یکپارچه و سیستم تهویه اتومات است. اگر بخواهیم درباره موارد امنیتی این خودرو صحبت کنیم باید به ترمز‌های برقی و غیر برقی این خودرو و ۶ کیسه هوایی که در ساخت آن استفاده شده است اشاره کنیم.

لاماری ایما هیبرید
لاماری ایما هیبرید

مشخصات فنی لاماری ایما هیبریدی

موتور این خودرو چینی دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. حجم موتور این خودرو توربوشارژ ۱.۵ لیتر تنفس هیبریدی است. قدرت موتور بنزینی این خودرو به تنهایی معادل ۱۶۸ اسب بخار است. این قدرت اگر با قدرت موتور بنزینی ترکیب شود حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت خواهد داشت که توسط یک گیربکس cvt به چرخ‌ها انتقال داده می‌شود.

این موتور توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده است که نسبتا بازده خوبی می‌دهد. مصرف سوخت این خودرو نسبت به ابعاد آن بسیار کم است که به علت هیبریدی بودن موتور آن است. این خودرو در صد کیلومتر راه حدود ۵.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند.

لاماری ایما هیبرید به علت هیبریدی بودن در سفرهای درون شهری فقط از حدود ۴۰ درصد توان موتور بنزینی خود استفاده می‌کند که این موضوع باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود.

موتور نسخه هیبریدی لاماری نسبت به نسخه بنزینی این خودرو دارای عملکرد بهتری است. این موضوع در صورتی است که وزن این خودرو نسبت نسخه بنزینی این خودرو به علت وزن باتری‌های بزرگ آن سنگین‌تر است. این موضوع به علت همکاری دو موتور پیشرانه بنزینی و برقی است که باعث کمتر شدن مصرف سوخت نیز می‌شود.

لاماری ایما برقی

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی خودروها نسبت به گذشته دارای تغییرات بسیار زیادی هستند. امروزه خودروها به جای پیشرانه بنزینی دارای پیشرانه‌های برقی نیز هستند. در بعضی خودروهای دیگر نیز نیروی محرکه موتور از ترکیبی از کارکرد موتور‌های برقی و بنزینی با یکدیگر است.

تا الان سه نوع موتور متفاوت در خودروهای جدید بکار رفته است که عبارتند از هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی. اگر به صورت خلاصه بیان کنیم خودرو برقی تماما از انرژی الکتریسیته استفاده می‌کند. در خودرو هیبریدی موتور بنزینی و موتور برقی با یکدیگر فعالیت می‌کنند و نتیجه بهینه ‌ای را ایجاد می‌کنند. در خودروهای پلاگین هیبریدی تا جایی که باتری خودرو برق دارد کار می‌کند و در نهایت از نیروی موتور بنزینی استفاده می‌شود.

در این میان یک خودرو با طراحی نو، ظاهری زیبا، امکاناتی به روز، موتوری قدرتمند با نام لاماری به بازار شده است. شرکت سازنده این خودرو نمونه جدیدی از این خودرو را با امکانات جدید و موتور پیشرانه‌ هیبریدی عرضه کرده است. لاماری ایما هیبرید یک خودرو به‌روز و قیمت مناسب نسبت به امکاناتی است که ارائه می‌دهد. این خودرو نسبت به رقیبان خود در رنج قیمتی‌ای که عرضه می‌شود، امکانات خیلی بیشتر و به‌روز‌تری را ارائه می‌دهد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب