امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ [2024/09/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 64422 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آغاز به کار «نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته» با حضور وزیر جهادکشاورزی

خبرایران : بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته ( ایران پلکس ۱۴۰۳) امروز با حضور وزیر جهادکشاورزی و نمایندگان بیش از ۴۰۰ شرکت ایرانی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.
آغاز به کار «نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته» با حضور وزیر جهادکشاورزی

به گزارش خبرایران، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به ضرورت استفاده از همه امکانات فنی و تخصصی برای تکمیل زنجیره تولید مواد غذایی در راستای تامین امنیت غذایی با نگاه صادراتی، بر ضرورت حداکثرسازی تولید در عین حفاظت از منابع پایه تاکید کرد.
وی با قدردانی از تولید کنندگان و صاحبان صنایع و بازرگانی در حوزه دام و طیور، از تولید یکنواخت به عنوان  راهبرد مهم این بخش نام برد و توصیه کرد: در عرصه جهش تولید، همچنان با تلاش مستمر و یکنواخت به حرکت در مسیر تولید ادامه دهید، زیرا این راهبرد سبب به حداقل رساندن نوسانات فصلی برای تعادل بازار داخلی، صنعت و صادرات می‌شود.
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به رفع مشکل تأمین نهاده‌های دام و طیور در یک سال اخیر گفت: در آغاز مدیریت وزارت جهادکشاورزی مهمترین چالش، تأمین نهاده‌ها بود، در حالی که اکنون در بهترین شرایط ذخیره‌سازی  این مواد مورد نیاز صنعت دام و طیور قرار داریم.
نیکبخت میزان ذخایر ذرت را برای پایان تیر ماه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن، کنجاله را دو میلیون تن و جو را در همین حد ذکر کرد و افزود: از امروز تا  4.5 ماه آینده اگر نهاده ای هم وارد نشود، مجموعه ذخایر موجود نیازهای بخش دام و طیور را برآورده خواهد کرد.
وی، دیگر راهبرد وزارت جهاد کشاورزی را «تولید صادرات‌محور» معرفی کرد و افزود: صادرات راه حل بسیار مفید برای افزایش تولید و حمایت مستمر از تولیدکننده و جذب سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف کشاورزی است تا تولید کننده صرفاً نگاه محدود به بازار داخلی نداشته باشد، بلکه با انگیزه صادرات و ارزآوری برای کشور، به تولید پایدار برسد.
وی افزود: نگاه صادرات‌محور هم ارزآوری دارد و هم در جذب سرمایه‌گذاری، افزایش اشتغال و تولید باکیفیت همراه با کمیت بسیار موثر است.
وزیر جهاد کشاورزی راهبرد کلان دیگر بخش را «کشاورزی دانش‌بنیان‌ و افزایش بهره‌وری» معرفی کرد و گفت: این راهبرد خود در سه زیرمجموعه پژوهش و تحقیقات، آموزش و ترویج به منظور رسیدن به هدف حداکثری تولید شکل می‌گیرد، زیرا کشاورزی موفق راهی جز استفاده از نتایج تحقیقات و مدرن‌سازی ملزومات کار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات علمی و مراکز دانشگاهی ندارد.
نیکبخت با اشاره به اولویت دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جذب سرمایه‌گذاری  به بخش شیلات به ویژه آبزی‌پروری اشاره کرد و افزود: در این حوزه هم با آشنایی کامل از منابع موجود و شناسایی و حذف محدودیت‌ها و موانع، محور برنامه‌ها شیلات و آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دامپروری تعیین شده تا بتوانیم به اهداف راهبردی خود برای تولید صادرات‌محور دست یابیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش «تولید صادرات‌محور»، صادرات محصولات خام کشاورزی دیگر هدف ما نیست، بلکه معتقدیم باید با تکمیل زنجیره تولید و با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی، این محصولات فراوری شده و با ارزش افزوده بالا را به کشورهای دیگر به ویژه با اولویت کشورهای همسایه با 500 میلیون نفر جمعیت، صادر کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در سال گذشته گفت: امروز خرید تضمینی محصول گندم به عنوان یک محصول مهم استراتژیک، به بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.
وزیر جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد: تا پایان شهریور با خرید ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم و رشد حدود ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته برای دو سال متمادی در تأمین این ماده با ارزش غذایی خودکفا باشیم.
 
محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اعلام آمادگی مجلس برای رفع موانع تولید افزود: برنامه هفتم توسعه نقشه راه آینده کشور است و ما برای تدوین این نقشه راه برای بخش کشاورزی، زمان و توجه خاصی صرف کردیم.
وی از اعلام آمادگی کمیسیون کشاورزی مجلس برای همکاری با مجموعه زیربخش جهادکشاورزی خبر داد و گفت: تمام تلاش ما این است تا خللی در زنجیره غذایی کشور و بخشی که بالغ بر 30 درصد اشتغال را در سطح کشور پوشش می‌دهد، ایجاد نشود.
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته به عنوان بزرگترین نمایشگاه تخصصی ایران و غرب آسیا با مشارکت فعالانه بیش از 400 شرکت ایرانی و نمایندگی‌های 14 کشور در تولید تجهیزات، دارو و خوراک دام تا دوم مرداد تهران برپا خواهد بود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب