خبرایران: عباس خالقیتبار رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم ایران از بازار ۳۵۰ میلیارد دلاری روسیه کمتر از یک درصد بوده و با توجه به فرصت بوجود آمده باید زمینه افزایش صادرات به روسیه را فراهم کنیم.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری همایش کاربردی تجارت با روسیه صبح امروز با حضور«عباس خالقیتبار» رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصحاب رسانه در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار و دراین نشست خبری عباس خالقیتبار» رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تحولات منطقه سبب شده تا فرصتهای طلایی برای صادرات غیرنفتی به وجود بیاید و مرکز آموزش بازرگانیهای به دنبال ایجاد زیرساختهای صادرات غیرنفتی با دستور وزیر صنعت است که برگزاری همایش تجاری ایران و عراق و پس از آن همایش تجارت ایران و روسیه از جمله آنهاست.
رئیس مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت آگاهی بازرگانان از موانع پیشرو برای ورود به بازارهای هر کشور را از ضرورتها دانست و گفت: اینکه هر کشوری چه استانداردهایی داشته و بازرگانان باید چه فرآیندهایی را طی کنند، از جمله مواردی است که توسط رایزن بازرگانی روسیه و مسئولان اتاق بازرگانی و بنادر و دریانوردی و گمرکی عنوان خواهد شد، تا تجربه تلخی که در مورد بازار افغانستان و آذربایجان داشتیم، تکرار نشود.
وی به این نکته اشاره کرد که اکنون یکسری تهدیدات در کشورهای همسایه مانند مسئله داعش در عراق و تحریمهای دوجانبه در روسیه به وجود آمده که برای ایران فرصت خوبی برای حضور در این بازارها و استمرار جایگاه خود است، اما نباید فراموش کرد که تجار ما کیفیت کالاها را باید سرفصل خود قرار دهند تا در بازار ضربه نخوریم.
خالقی تبار با تاکید بر اینکه روابط تجاری ایران و روسیه به طور رسمی به سال 1319 برمیگردد، افزود: در آن زمان عهدنامه مبادله دریایی بین دو کشور منعقد شد که امکان تهاتر کالا به کالا را بوجود آورد و از طرف دیگر 11.5 درصد خشکی جهان در روسیه قرار دارد که 150 میلیون مصرفکننده را در خود جای داده و وسعت تقاضا یکی از ویژگیهای روسیه است.
به گفته این مسئول در مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، عمده کالاهای پرمصرف در روسیه مبتنی بر واردات است تا جایی که سالانه 350 میلیارد دلار واردات این کشور بوده درحالی که سهم ایران پیش از این کمتر یک درصد بازار روسیه را به خود اختصاص داده است و البته از آنجایی که فضای سیاسی در مبادلات تجاری تأثیرگذار است، اکنون نگاه خوبی بین طرفین دو کشور در این زمینه وجود دارد، اما توجه به وضعیت حمل و نقل و رفع برخی موانع برای حضور تجار ضروری است.
وی گفت: برخی نیاز روسها را تنها در زمینه مواد غذایی، میوه، خشکبار و محصولات سوپرمارکتی میدانند درحالی که مصالح ساختمانی مانند شیشه و سینما، قطعات پلاستیکی و حتی واردات خودرو نیز بازار خوبی در این کشور دارد که باید قطعهسازان نیمنگاهی به آن داشته باشند.
همایش کاربردی تجارت با روسیه 23 مهرماه با حضور سفیر فدراسیون روسیه در ایران، رایزنان بازرگانی دو کشور، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران حوزههای بانک و بیمه، حمل و نقل، گمرک، استاندارد و برخی از بازرگانان در سالن همایش صدا و سیما برگزار میشود.