خبرایران: رحمت امینی دبیر هنری جشنواره سراسری سوره ماه گفت: در ۳ سال حضور من در حوزه هنری، بخش تئاتر خیابانی به دلیل تکراری بودن و ضعیف بودن این شکل از تئاتر در اجراها، حذف شد و بعد با تشکیل دفتر تئاتر کاربردی، امسال این تئاترها در جشنواره حضور دارند.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری بیست وسومین جشنواره تئاتر سوره ماه صبح امروز با حضور «رحمت امینی» دبیر هنری جشنواره تئاتر سوره ماه ،«علی قربانی» دبیر اجرایی این جشنواره و اصحاب رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار و در این نشست«رحمت امینی» دبیر هنری جشنواره تئاتر سوره ماه طی سخنانی اظهارداشت: امسال در سمت مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر همری جشنواره تئاتر سوره ماه سومین سالی است که فعالیت می کنم و امسال با گذشت 3 دوره از حضور من به عنوان دبیری این جشنواره نوعی هدفگذاری برای جشنواره تئاتر «سوره ماه» انجام شده است.
امینی تصریح کرد: من برای برگزاری بیستوسومین جشنواره تئاتر سوره ماه از بهترین هنرمندان و دانشگاهیان و نخبگان کمک گرفتهام که می توان از محمدباقر قهرمانی، محمود عزیزی و حسین فرخی به عنوان اعضای شورای فکری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نام برد و هدف ما از همان آغاز، جشنواره ای تولیدمحور بود. یعنی منتخبی از تولیدات و اجراهای عمومی حوزه هنری در استانها به جشنواره راه پیدا کنند. این نمایشها ابتدا برای اجرای عمومی در تهران و استانها آماده شده و بعد برای جشنواره آماده شدهاند.
وی ادامه داد: برای این تولیدات محورهای حوزه هنری را در نظر گرفتیم و آنها شاخههای تئاتر دینی، انقلابی، دفاع مقدس و البته تئاتر اجتماعی مبتنی بر سبک زندگی هستند. در این نمایشها فرم و محتوا در کنار هم قرار گرفته اند و از ابتدا هم ما این نظر را داشته ایم و آن را پیاده کرده ایم. این امر را نیز در نظر بگیرید که سال تئاتری حوزه هنری از مهر تا مهر است یعنی در مهرماه ما جشنواره تئاتر سوره ماه را برگزار میکنیم و بعد از آن در طول یک سال این اجراها روی صحنه می روند.
دبیر هنری جشنواره سراسری سوره ماه با اشاره به بازگشت بخش تئاتر خیابانی به این جشنواره عنوان داشت: در سه سال حضور من در حوزه هنری، بخش تئاتر خیابانی به دلیل تکراری بودن و ضعیف بودن این شکل از تئاتر در اجراها، نمایشهای خیابانی در جدول تئاتر جشنواره حضور نداشتند و بعد با تشکیل دفتر تئاتر کاربردی، امسال بعد از دو دوره، منتخبی از اجراهای خیابانی که میتوان از آنها به عنوان نمونه مطلوب نام برد با مسئولیت امیرحسین شفیعی در جشنواره تئاتر سوره ماه حضور دارند.
وی اضفه کرد: همچنین دو نمایش از دفتر تئاتر بچههای مسجد حوزه خواهیم داشت. این دفتر توسط کورش زارعی فعال شده و قرار است دو نمونه نمایشی از این دفتر که یکی از آنها با نام «راست پنجگاه» کاری از کرمانشاه است، حضور داشته باشند. بخش جدیدی با نام «تجربه های جوان» نیز امسال اضافه شده و داوری این بخش بر عهده محمدرضا آزاد، فرهاد ارشاد و کیوان صباغ است که بیشترین تلاش این افراد در استان ها بوده است. این بخش تاکیدش روی استان هاست و همچنین رویکرد آن بیشتر بر سن و سال افراد مبتنی است. البته ناگفته نماند که امسال قرار است از چند چهره تئاتری حوزه هنری هم تجلیل شود و همچنین بار دیگر از حضور عزت الله انتظامی بهره مند خواهیم شد.
امینی یادآورشد: عزت الله انتظامی و سعید کشن فلاح به عنوان مشاوران عالی جشنواره حضور دارند و به دلیل کسالت در داوری آثار نمی توانند حضور داشته باشند. در بخش جنبی جشنواره 5 کارگاه آموزشی با حضور افرادی چون سعید اسدی، مهرداد رایانی مخصوص، محمدحسین ناصربخت، پیام فروتن و آرزو افشار برگزار میشوند.
وی با اشاره به بخش تئاتر کودک و نوجوان این جشنواره گفت: این بخش پیش از این با فاصله اندکی از جشنواره برگزار می شد و حالا امسال در دی ماه قرار است این جشنواره با دبیری حسن دولت آبادی به شکلی مستقل برگزار شود و با توجه به حمایت کم از هنرمندان تئاتر شهرستان اگر همین جشنواره ها هم نباشد، چراغ در شهرستان ها خاموش می شود، کارکرد جشنواره ها د روهله نخست روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر است، که یک گام موقتی است و در گام بعدی، نفوذ به بطن جامعه، باید امید داشت با وضع قوانین توسط مسئولان رده بالای کشور، اتفاقات خوبی بیفتد و تئاتر از وضعیت متزلزل و موقتی خود خارج شود.
دبیر هنری بیستوسومین جشنواره تئاتر سوره ماه درخصوص اضافه شدن بخش بین الملل به جشنواره تئاتر سوره ماه عنوان داشت: حوزه هنری، مانند هر نهاد دیگری تعاریف و اهداف خاص خود را دارد، مهم ترین هدف این نهاد شناسایی، پرورش و حمایت از افرادی است که منطبق با اهداف موضوعی حوزه هنری گام بر می دارند، اگر در داخل به سطح عالی این هدف گذاری ها محقق گردد، بدون شک به سمت امور بین الملل خواهیم رفت که این امر مستلزم تقویت نیروهای داخل و بودجه های مختص به این امور است.
درادامه این نشست خبری «علی قربانی» دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره تئاتر سوره ماه طی سخنانی اظهارداشت: بودجه این جشنواره فقط برای برگزاری همین جشنواره سراسری است اما ما با آن جشنواره های منطقه ای را هم برگزار کردیم این امر باعث رقابت گروه های جوان تر در جشنواره خواهد شد. بودجه مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری از 3 سال پیش تاکنون هیچ افزایشی نداشته با این حال کمک هزینه ما برای گروه های نمایشی رشد 2 برابری را شاهد بوده است. امسال ما جمعا 124 میلیون تومان برای کمک هزینه ها و جوایز این دوره از جشنواره در نظر گرفته ایم.
وی با اشاره به امکان اجرای عمومی برای گروه ها گفت: گروه هایی که در جشنواره حضور دارند، می توانند بعد از پایان جشنواره در یکی از تالارهای حوزه هنری اثر خود را در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببرند و بولتن های روزانه، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای شهری، تبلیغات ما برای جشنواره خواهند بود و ویژه برنامه ای هم از شبکه 4 سیما از 20 مهرماه در این راستا روی آنتن خواهد رفت. در اختتامیه برنامه نیز از مدیران استان ها که جشنواره های منطقه ای را برگزار کردند، تجلیل خواهد شد.
قربانی با برشمردن نمایش ها افزود: 13 نمایش برگزیده جشنواره های منطقه ای، 4 نمایش در بخش تجربه های جوان از شهرستان و یک نمایش در این بخش از تهران، 5 نمایش از مرکز هنرهای نمایشی تهران، 2 نمایش از دفتر بچه های مسجد در جشنواره تئاتر «سوره ماه» حضور دارند. همچنین در بخش خیابانی نیز 5 نمایش از شهرستان و 2 نمایش از تهران به اجرا خواهند رسید و در مجموع جشنواره امسال میزبان 32 نمایش و 200 هنرمند خواهد بود.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که با اعلام و تاکید کمبود بودجه برای برگزاری جشنواره پشتوانه مالی جوایز و کمک هزینه هایی اضافه شده، چیست؟ ابرازداشت: یکی از برکاتی که این جشنواره داشت همین بود. بعضی از جشنواره هایی که حوزه هنری برگزار می کند هزینه های بیشتری نسبت به جشنواره های دیگر دارد مانند جشنواره تئاتر که شاید هر روز هزینه برگزاری آن افزایش پیدا می کند. ما برای برگزاری تمام جشنواره ها یک بودجه کلی داریم و یک حدود تعیین شده ای نیز برای هر جشنواره ای اعلام می شود.
قربانی اضافه کرد: این اختیار دست مدیر محافل حوزه هنری است که بتواند این هزینه ها را متعادل نگه دارد که شاید بعضی جاها از برخی هزینه ها کم می کنیم و به هزینه جشنواره های دیگر اضافه می کنیم و البته این به آن معنا نیست که از کیفیت جشنواره کاسته شود و به دلیل این امر که بخش تئاتر یک بخش پرهزینه است ما مجبور هستیم که حتی اگر شده بودجه آن را از جشنواره های دیگر تامین کنیم.