خبرایران: هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک با محوریت «قطعات، تیونینگ، آپشن، اتوتوریسم، کمپینگ، آفرود، تعمیرات، مواد مصرفی و خدمات جانبی» به همراه برنامه های جانبی از 20 تا 23 آذرماه 1403 درنمایشگاه حجاب تهران بـرگزار می شود.
به گزارش خبرایران، نشست خبری «هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک با محوریت قطعات، تیونینگ، آپشن، اتوتوریسم، کمپینگ، آفرود، تعمیرات، مواد مصرفی و خدمات جانبی با حضور «دکترسیداحمد حسینی» رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، «علیرضا چیذری» رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک با محوریت قطعات، تیونینگ، آپشن، اتوتوریسم، کمپینگ، آفرود، تعمیرات، مواد مصرفی و خدمات جانبی و اصحاب رسانه برگزار و در این نشست خبری ««دکترسیداحمد حسینی» رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران اظهارداشت: رویدادهای مهمی که با عنوان نمایشگاه برگزار میشود با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردهای داخلی بازرگانان ما است که محفلی برای تعامل با تولیدکنندگان و بازرگانان نیز خواهد بود.
وی تصریح کرد: با شرکت در این نمایشگاهها مصرف کنندگان نیز میتوانند از پیشرفتهای صورت گرفته در یکسال گذشته در زمینه تکنولوژیهای موثر در صنعت قطعات یدکی بهره کافی را ببرند. این نمایشگاهها آوردگاهی است که دیدارها تازه میشود وما با برگزاری اینگونه نمایشگاهها امیدواریم که با مورد استقبال بازدیدکنندگان، بازرگانان و تولیدکنندگان محترم قرار گیرد.
دکتر حسینی درمورد تاثیر برگزاری نمایشگاهها در شناسایی قطعات تقلبی خودرو و مونتاژی هم ابرازداشت: قطعا رویدادهای نمایشگاهی یک جایگاه ویژه در معرفی و شناسایی تولیدکنندگان و بازرگانان واقعی ما دارد. در حوزهای که محصولات بدون واسطه وارد بازار میشوند، این موضوع میتواند بسیار کمک کننده باشد.
وی ابرازداشت: اما اگر بخواهیم به بحث تقلب درباره قطعات یدکی بپردازیم این یک فضای گسترده است که عوامل مختلفی در حوزه تولید، توزیع کالاها و قطعات بیکیفیت موثرند. بزرگترین مانعی که در حوزه قطعات واردات خودرو وجود دارد، عدم هماهنگی بین دو وزارتخانه اقتصاد و صمت است که در مبادی ورودی کشور و گمرکات متولی امر وزارت اقصاد است و در داخل کشور و رصد کالاها بر عهده وزارت صمت است، عدم هماهنگی میان این دو وزارتخانه چالشهای عدیده ای را در این زمینه ایجاد کرده است.
دکترحسینی عنوان داشت: در حدود دو الی سه سال است که بحث ماده ۱۳ مبارزه با قاچاق کالا و ارز داغ شده است و شاید عنوان شناسه کالا و کد رهگیری به گوش عموم دوستان رسیده باشد. اما عدم هماهنگی نتوانسته است اهداف قانونگذار را از تصویب این قانون به اجرا درآورد. بلکه این موضوع بستری برای فساد و جولان کالای تقلبی شده است به طور مثال شمع موتور خودرو با یک برند اروپایی که دههها است که توسط آن شرکت تولید نمیشود، امروزه در ایران به علت عدم هماهنگی این دو وزارتخانه با برند همان کشور و با کد رهگیری و شناسه آن کالا وارد کشور میشود.
وی افزود: در حوزه تولیدات داخلی قطعا از یک منظر تولیدکنندگان به دو دسته تقسیم میشوند؛ تولیدکنندگان صنعتی و صنفی. تولیدکنندکان صنفی ما شناسنامهدار نبوده و با نام بازرگانیهای مختلف آغاز به کار میکنند یا اینکه ناچارند برندهای خارجی که امروزه نمایندگی در داخل کشور ندارند را به همت اتحادیه و اتاق اصناف ایران شناسنامهدار کرده و از سوبسید و مزایای دولتی استفاده کنند و حوزه فعالیتشان را گسترش و کارگاههای خود را وارد عرصه ظهور کنند که این موضوع قطعا کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد کرد.
دکترحسینی درپایان سخنان خود گفت : ما به مصرف کنندگان توصیه می کنیم که حتما از واحدهای مجازی که دارای پروانه کسب هستند قطعات مصرفی را تهیه کنند. تمامی اتحادیههای صنفی دارای کمیسیونهایی از جمله کمیسیونهای رسیدگی به شکایات هستند که اگر کالای بیکیفیت یا کالای تقلبی به آنها ارائه شد میتوانند به اتحادیهها مراجعه کنند.
چیذری: نمایشگاه اتومکانیک باید نمایشگاه مرجع درزمینه تامین تجهیزات، لوازم جانبی خودرو و لوازم یدکی باشد
علیرضا چیذری رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک با محوریت قطعات، تیونینگ، آپشن، اتوتوریسم، کمپینگ، آفرود، تعمیرات، مواد مصرفی و خدمات جانبی نیز دراین نشست خبری درمورد آینده نمایشگاههای همچون اتومکانیک اظهارداشت: نمایشگاه اتومکانیک باید نمایشگاه مرجع در این زمینه باشد و با سیر تکاملی که در چندین سال گذشته طی کرده، توانستهایم در اجرای نمایشگاههای زنجیرهای برای اتصال به مصرف کنندگان نقشی اساسی ایفا کنیم.
چیذری عنوان داشت: رسالت این نمایشگاه در تامین تجهیزات، لوازم جانبی خودرو و لوازم یدکی است و مصرف کنندکان اصلی و فعالان این حوزه، تعمیرکاران و تامین کنندگان نیاز مصرف کنندگان این حوزه هستند که نمایشگاه اتومکانیک توانسته اتحاد این دو بخش را در صنف ایجاد نماید.
وی ابرازداشت: رشد نمایشگاه در این دوره نسبت به دوره قبل حدود 20 درصد است که همت عالی را در این زمینه میطلبد تا در ادوار آینده تحت نظارت اتحادیه و جایگاه خاص خود، شاهد برگزاری نمایشگاههای قویتر و گستردهتر در این زمینه باشیم و در کشورهای همسایه نمایشگاههایی با وسعت بیشتر برگزار شده که انتظار داریم در ایران نیز شاهد چنین رویدادهایی باشیم.
چیذری بیان داشت: متاسفانه ما بخش خصوصی به صورت واقعی نداریم و دولتمردان ما به جای اینکه در حوزه نظارتی حضور داشته باشند و به نقش نظارتی خود بپردازند به عرصه متولی گری ورود کردهاند و بدون استفاده از ظرفیت کارشناس خبره و فعالان بخش خصوصی، متاسفانه نتوانستهاند در خور شان شخصیتهای بخش خصوصی فعالیت کنند.
وی در پایان سخنان خود گفت: در واقع نمایشگاه اتومکانیک که با همت بخش خصوصی و توانمندی خود آغاز به کار کرده است؛ قطعا موجب خواهد شد تولیدکنندگان قطعات خودرویی در کنار یکدیگر فعالیت کرده و این ظرفیت را روز به روز افزایش دهند.
بنابراین گزارش،هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک با محوریت قطعات، تیونینگ، آپشن، اتوتوریسم، کمپینگ، آفرود، تعمیرات، مواد مصرفی و خدمات جانبی با حمایت مراکز علمی و دانشگاه های مرتبط افتتاح و از 20 تا 23 آذرماه 1403 درتهران برگزار می شود.