امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ [2024/09/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6633 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی اعلام کرد؛

نمایندگان متهم کننده اوقاف به زمین‌خواری مستندات خود را رسانه‌ای کنند/ اوقاف زمین‌دار است، زمین‌خوار نیست / شما قانون می‌نویسید و به قانون نیز عمل کنید/ اگر ما امامزاده جدیدی ساخته‌ایم، لیست بدهید تا آنها را تخریب کنیم

خبرایران: معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس که این سازمان را متهم به موقوفه‌خواری کرده بود، گفت: نمایندگانی که اوقاف را متهم به زمین‌خواری کرده‌اند مستندات خود را رسانه‌ای کنند.
نمایندگان متهم کننده اوقاف به زمین‌خواری مستندات خود را رسانه‌ای کنند/ اوقاف زمین‌دار است، زمین‌خوار نیست / شما قانون می‌نویسید و به قانون نیز عمل کنید/ اگر ما امامزاده جدیدی ساخته‌ایم، لیست بدهید تا آنها را تخریب کنیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه دومین همایش ملی جایزه «حسن تحصیل» مرحوم حسینعلی البرز امروز با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین «محمد‌مهدی حاتمی»، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، «حسین حاجی بزرگی» مدیرعامل بنیاد البرز و اصحاب رسانه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار و دراین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد‌مهدی حاتمی» معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشورطی سخنانی اظهارداشت: پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر عمل امینانه به نیات واقفان، ستاد عمل به نیات واقفان در سازمان اوقاف تشکیل و تمام وقف‌نامه‌ها بازخوانی شد.

حجت‌الاسلام حاتمی تصریح کرد: پس از بازخوانی و بازنویسی وقف‌نامه‌ها 510 هزار صفحه وقف‌نامه بازنویسی شده به دست آمد که در سامانه جامع سازمان بارگذاری شد و 800 نوع نیت با فراوانی 312 هزار مورد نیت در وقف‌نامه‌ها ثبت شد و هفت میلیون و 811 هزار نوع شرط برای نیات واقفان استخراج شدهاست. ضمن اینکه 10 میلیون فیلد اطلاعاتی در خصوص موقوفات در سامانه جامع اوقاف بارگذاری شده ، همچنین 156 میلیون فیلد اطلاعاتی در خصوص رقبات نیز وارد این سامانه کرده‌ایم که همه این اقدامات در راستای عمل به نیات صحیح واقفان بوده است.

وی با اشاره به ارتباط خوب سازمان اوقاف با قوه قضائیه نیز اشاره و در این خصوص خاطرنشان کرد: سالیانه حدود هشت هزار پرونده موقوفات در محاکم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که از سال 89 تا 92 ، حکم 9 هزارو 168 پرونده به نفع موقوفات صادر شده است و بیش از دو هزار و 500 مورد از احکام صادر شده در دادگاه‌ها اکنون در حال اجرا است که اجرای آنها بعضاً تبعاتی نیز برای سازمان اوقاف در پی داشت است. رأی 10 درصد پرونده‌ها نیز به ضرر موقوفات بوده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف با کلیت مجلس، رئیس و فراکسیون‌های مختلف ارتباط خوبی دارد و دلیل اثبات این مسئله نیز قوانین خوب صادر شده در خصوص وقف‌های جدید از سوی مجلس است، افزود: برخی از پرونده‌های اوقاف بیش از چند هزار میلیارد ریال برآورد مالی دارد و بیش از 100 پرونده کلان و ملی در ارتباط با موقوفات داریم که اراضی بزرگی را شامل می‌شوند و اخیراً صحبت‌هایی در مجلس مطرح شده که امیدواریم به خوبی حل و فصل شود و آقایان با توجه و دقت بیشتری فکر و سپس صحبت کنند. پاسخ سازمان اوقاف به این نمایندگان که اوقاف را متهم به زمین‌خواری کرده‌اند این است که اوقاف زمین‌دار است، زمین‌خوار نیست. 100هزار زمین موقوفه در ایران  وجود دارد که اوقاف آنها را اداره می‌کند ما نمی‌دانیم برخی افراد از سیاه نمایی اوقاف چه سودی می‌برند.

وی یادآورشد: ما دلگرم به اعتماد مردم هستیم نه سیاه‌نمایی برخی و ثمره اعتماد مردم را می‌توانیم در استقبال آنها از موقوفات جدید ببینیم. اگر افرادی ادعاهایی دارند مستندات خود را به رسانه‌ها ارائه کنند. برخی ادعا می‌کنند که سازمان اوقاف طی پنج سال اخیر تعداد امامزادگان را افزایش داده است در حالی که هیچ اطلاعات و آمار دقیقی در خصوص تعداد امامزادگان قبل از انقلاب وجود ندارد و این افراد بر اساس ارائه اطلاعات ادعاهای خود را مطرح کرده‌اند . چرا باید از زبان نماینده مجلس سخنی گفته شود که دستاویز شبکه‌های بیگانه قرار گیرد در حالی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند امامزادگان را به قطب‌‌های فرهنگی تبدیل کنید. سازمان اوقاف بر اساس همین دستور رهبری به ساخت و ایجاد امکانات اولیه در امامزادگان اقدام کرده است که قبلاً 800 امامزاده در کشور امکانات حضور و زیارت مردم را داشتند که اکنون دو هزار و 330 امامزاده امکان پذیرائی از زائران را دارند.

حجت‌الاسلام حاتمی ابرازداشت: تمامی مکان‌هایی که تحت عنوان امامزاده نام برده می‌شوند، امامزاده نیستند و گفت: برخی از این اماکن بقاع افراد مورد احترام مردم هستند مانند بقعه جوانمرد قصاب در ری، بقعه شیخ زاهد گیلانی در گیلان، بقعه شیخ صدوق در تهران است. مطرح کردن برخی از مباحث خلاف وظیفه قانونی نمایندگان مجلس است و این صحبت‌ها به دور از شأن نمایندگی و وارد کردن اتهام و هتک حرمت سازمان اوقاف است. اما آیا این اظهارات در دادگاه صالحه مورد قضاوت قرار می‌گیرد و شما قانون می‌نویسید بهتر است به قانون نیز عمل کنید. آیا سؤال و مشکل مردم ما اکنون تعداد امامزادگان است یا مشکل بی‌کاری فرزندانشان و مشکل معیشت؟ آبا بهتر نیست طبق فرموده مقام معظم رهبری آنچه که مسئله نیست را به مسئله تبدیل نکنیم.

وی افزود: ما یک میلیون و 400 هزار مستأجر داریم که اگر رفتار مستأجر یکی از رقبات مشکلی داشته و ساخت و سازی انجام داده است، مسئول نظارت بر ساخت‌ و سازهای غیرقانونی باید بر آن نظارت کند و اگر ما تخلف کرده‌ایم از مراجع قانونی وارد شوند.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه درپایان گفت: ما هنور نفهمیده‌ایم منظور این افراد از مطرح کردن این سخنان چیست. اگر معتقد هستند ما امامزاده جدیدی ساخته‌ایم، لیست بدهند تا آنها را تخریب کنیم. اطلاعات امامزادگان ما اکنون در دایرةالمعارف بقاع متبرکه، سامانه جامع بانک اطلاعات سازمان اوقاف و پرتال جامع سازمان اوقاف قرار دارد که مورد سوم در اختیار عموم مردم قرار دارد و ما وظیفه پاسخ‌گویی داریم که رئیس و کارشناسان سازمان اوقاف با حضور در مجلس پاسخ‌های لازم را ارائه کرده‌اند که نمایندگان قانع نشده‌اند که برای این مسئله نیز یک راه‌کار قانونی وجود دارد که طی آن کمیسیون اصل 90 می‌تواند به مراجع قضائی موضوع را ارائه دهد که اگر در این مراجع اوقاف محکوم شد، این مسئله را رسانه‌ای کنند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب