خبرایران: رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: بنگاه ها کلید خانه ها را پشت شیشه می چسبانند و ادعا می کنند که خانه خالی آماده فروش دارند و این نشان می دهد که تعداد این خانه ها تنها مربوط به مناطق شمالی نیست و در مناطق جنوبی نیز با آن مواجه هستیم و تجربیات شخصی نشان می دهد که فعالان حوزه ساخت و ساز در مناطق مرکزی و جنوبی، واحدهای خالی دارند و علاقمند به همکاری با خریداران نیستند.
به گزارش خبرایران، نشست خبری مشترک سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و شهرداری تهران صبح امروز دوشنبه 29 بهمن ماه 1403 با حضور«عبدالمطهر محمدخانی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ، «پوریا علیمردانی» مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و اصحاب رسانه در خانه روزنامه نگاران برگزار و دراین نشست خبری«عبدالمطهر محمدخانی» سخنگوی شهرداری تهران اظهارداشت: تعداد نظرسنجی ها و افکارسنجی ها بسیار بیشتر از گذشته است. در مجموعه شهرداری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی به صورت روتین در حوزه های مختلف نظرسنجی انجام می دهد. مرکز ارتباطات نیز مجموعه افکارسنجی را راه اندازی کرده است و در این مراکز داده های مختلف مبتنی بر مدل های رضایت سنجی و مرتبط با حوزه اطلاع رسانی را رصد و ارزیابی می کنیم.
محمدخانی تصریح کرد: بخشی از گزارشات این افکارسنجی ها منتشر شده و این نظرسنجی ها محلی برای تصمیم گیری در شهرداری تهران است. مرکز ارتباطات و مرکز پایش شهرداری تهران نظرسنجی هایی انجام دادند که نتایج آن منجر به تغییراتی در سطح شهرداران مناطق و نواحی شد و براساس رضایت ها، برخی شهرداران تثبیت شدند و یا ارتقاء یافتند و گزارشات فراتر از انتشار، محل تصمیم هستند و سعی کردیم آنچه مدنظر مردم بوده، در دستور کار قرار دهیم. در حوزه های خدمات شهری نیز تلاش کردیم نظرسنجی دقیقی داشته باشیم و نظرات را اعمال کردیم. به طوری که اقدامات در استقبال از بهار کاملاً بر اساس نظرسنجی و افکارسنجی از محل سامانه 137 و دیگر منابع است.
وی ابرازداشت: در حوزه کلان، آمار ثبت شده آمار خوبی بود و در مواردی نیز نواقصی وجود داشت. ترافیک و آلودگی هوا ازجمله نارضایتی های شهروندان در نظرسنجی ها بوده و اگر الزام قانونی برای شفاف سازی و انتشار نظرسنجی ها وجود داشته باشد، این آمادگی را برای انتشار نتایج نظرسنجی از شهروندان داریم و فراتر از موضوع مسکن، شناسایی خانه های خالی دغدغه جدی رئیس جمهور است و هم افزایی بین دولت و شهرداری و حمایت مجلس می تواند در این بخش کمک کننده باشد. بر اساس مشاهدات میدانی، این گزاره که خانه های خالی تنها مربوط به مناطق شمالی است، قابل پذیرش نیست.
سخنگوی شهرداری تهران عنوان داشت: بنگاه ها کلید خانه ها را پشت شیشه می چسبانند و ادعا می کنند که خانه خالی آماده فروش دارند و این نشان می دهد که تعداد این خانه ها تنها مربوط به مناطق شمالی نیست و در مناطق جنوبی نیز با آن مواجه هستیم و تجربیات شخصی نشان می دهد که فعالان حوزه ساخت و ساز در مناطق مرکزی و جنوبی، واحدهای خالی دارند و علاقمند به همکاری با خریداران نیستند.
وی درموردمسکن و نوسازی بافت فرسوده ابرازداشت: در سال جاری شرایط تخفیف درعوارض ساخت وساز نخواهیم داشت و متناسب با موضوع تورم با افزایش این تعرفه در سال آینده مواجه خواهیم بود که البته در شورا این تصمیم گرفته شده است. تخفیف و افزایش در عوارض ساخت وساز اثر تورمی قابل ارزیابی در بازار مسکن نخواهد داشت و قیمت مسکن متاثر از وضعیت اقتصادی و سایر عوامل تغییر می کند. در موضوع مسکن مثلا اگر خانه های خالی در تهران در ظرف عرضه قرار بگیرد قطعا با کاهش قیمت مسکن مواجه می شویم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ادامه داد: تسهیلات و بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده را خواهیم داشت اما این به این معنی نیست که سازندگان مسکن در انتظار تخفیف خاصی در زمینه عوارض ساخت و ساز باشند و بنده بارها تأکید کردم که اولویت اول ما خرید داخلی و حمایت از تولید داخلی است که عملاً این موضوع را اثبات کردیم. به اندازه اتوبوس ها و تاکسی های برقی، قرارداد داخلی منعقد کرده ایم. چند واقعیت را نمی توان انکار کرد؛ اولاً بر خلاف ادعای مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان داخلی، مسیر پرداخت قرارداد چین هیچ تفاوتی با تولیدکنندگان داخلی ندارد. بخش قابل توجهی از پرداخت ها بر مبنای تهاتر و پرداخت غیرنقد است.
محمدخانی افزود: اینکه پول نقد را برای پرداخت به چینی ها در اولویت قرار دادیم و به تولیدکنندگان داخلی پرداخت غیرنقد داشته ایم، درست نیست. در تمام پروژه های شهرداری، کارگزاری هایی به صورت واسط وجود دارند که زمین را دریافت می کنند و در عوض به پیمانکاران پول نقد می پردازند و دومین نکته مربوط به کیفیت خودروهاست؛ ما حاضریم هر دو اتوبوس داخلی و خارجی را کنار هم قرار دهیم که مورد بازدید و مقایسه قرار بگیرد و کیفیت ساخت و امکانات و ویژگی ها بررسی شود. این تفاوت در قیمت نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنان اصرار و تأکید داریم از قیمت اولیه اعلام شده از سوی این شرکت در سال 1401 و 1402 اتوبوس ها را 90 هزار یورو ارزان تر خریداری کرده ایم. پس از اینکه متوجه شدند ما اتوبوس های برقی را ارزان تر از آنها خریده ایم قیمت ثانویه را اعلام کردند که باز نسبت به قیمت ثانویه شان نیز 40 تا 50 هزار یورو ارزان تر خرید داشته ایم و اگر قیمت ها را مقایسه کنیم و تفاوتی وجود نداشته باشد، ما ادعای تولیدکننده داخلی را می پذیریم.
محمدخانی اضافه کرد: پیمایش اتوبوس تولیدکننده داخلی نصف اتوبوس خارجی است و ظرفیت ها و امکانات اتوبوس خارجی را هم ندارد. مردم تجربه تفاوت خودروهای داخلی و خارجی، قیمت و کیفیت آنها را دارند و این موضوع در مورد اتوبوس ها هم صدق می کند. تنها خطای ما این است که مسیری که برای انحصار ایجاد کرده بودند، با تلاش شهردار تهران و حمایت دولت قبلی و فعلی دور زده شد تا به نفع مردم عمل شود و با هزینه هر چهار تا پنج اتوبوس برقی خارجی می توانستیم تنها یک اتوبوس داخلی خرید کنیم. قیمت اولیه اعلامی از سوی شرکت داخلی بیش از 300 هزار یورو بود. این آمادگی را داریم که با مدیران این شرکت و کارشناسان در این زمینه سخن بگوییم. وقتی کشف قیمت شد، قیمت های دیگر را اعلام می کنند.
وی بیان داشت: ما سرمان بالاست و به نفع مردم و شهر عمل کرده ایم. ما توانستیم تعداد بیشتری اتوبوس خریداری کنیم و اگر قرار بود خرید داخلی داشته باشیم؛ درنهایت می توانستیم هزار و 700 اتوبوس بخریم اما امروز 2 هزار و 500 اتوبوس خریداری شده و با ارزیابی های متعددی که انجام شده بیش از ۶۰ درصد آلایندگی شهر تهران برای خودروها و منابع متحرک است. در این منابع متحرک نیز بیشاز ۳۰ درصد آلایندگی برای اتوبوس های دیزلی است. بنابراین هدف گذاری برقی سازی اتوبوس ها یک هدف گذاری دقیق است و اولویت برقی سازی روی اتوبوس ها و حمل و نقل عمومی گذاشته میشود. اگر موضوع الایندگی منابع متحرک را با مشکل ترافیک هم ترکیب کنید هم آنجا نسبت استفاده حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی 35 به 65 درصد است.
محمدخانی خاطرنشان کرد: در سایر کشورها این تناسب بر عکس است، در این اقدام هدف گذاری روی توسعه حمل و نقل عمومی قرار داده شده و این توسعه را با برقی سازی ترکیب شده و سیاست هوشمندانه ای در نظر گرفته شده تا هم مشکل آلودگی هوا و هم ترافیک را همزمان حل شود و مخزن بخاریای که در اتوبوس ها وجود دارد یک مخزن استانداردی است که بیشتر برای اتوبوس های بین شهری وقتی سیستم برق با مشکل مواجه می شود و باید گرمایش اتوبوس انجام شود؛ استفاده میشود. این مدل گرمایش در شرایط اضطرار به صورت طبیعی در شهر انجام نمی شود و سیستم گرمایش در بخش باتری و برقی آن وجود دارد .
وی ادامه داد: استفاده از گازوئیل درباره گرمایش در اتوبوسها در اتوبوسهای درون شهری در شرایط اضطرار و قطع برق استفاده می شود و این مساله یک آپشن و یک ویژگی اضافه روی اتوبوس ها برای شرایط اضطراری و گرمایش در شرایط قطعی برق است و پنجشنبه این هفته رونمایی از بسته های برقی سازی در ناوگان حمل و نقل را خواهیم داشت.
سخنگوی شهرداری تهران درخصوص پروژه بام ری و مشکلات استفاده از آسانسور در ایستگاه های مترو توضیح داد: طبق زمانبندی در بهار سال آینده افتتاح پروژه بام ری که یک ظرفیت زیست محیطی است را خواهیم داشت و فرایندهای حقوقی آن نیز در مجموعه شهرداری در حال پیگیری است. درباره آسانسور نیز برخی از ایستگاه ها عمقی در حدود ۷۰ متر دارند و سازمان استاندارد می گوید هر ۱۱ متر باید یک خروجی وجود داشته باشد در حالیکه این امکان در ایستگاه ها وجود ندارد و این خواسته منطق خاصی هم ندارد. در همه جای دنیا آسانسورها با عمق زیاد، تعریف مشخصی دارند و آیین نامه ها در این زمینه باید بر اساس تجربه ها و استانداردهایی که در دنیا و در کشور وجود دارد به روز شود.
وی تاکید کرد: آسانسور برج میلاد مثال مشخصی است که از شرط سازمان استاندارد پیروی نمی کند. اصل اختلاف شهرداری و سازمان استاندارد این است که فاصله بین ورودی مترو با سالن انتظار و خط مترو در بسیاری از ایستگاه ها بیشتر از ۱۱ متر است و امکان اجرای شرط غیرمنطقی سازمان استاندارد وجود ندارد و هماهنگی ها بین معاونت ها در ایجاد زیرساخت ها وجود دارد و در همه پروژه های ما در حوزه عمرانی به صورت تمام وقت کار انجام می شود. برای مثال عملیات عمرانی در پروژه یادگار امام(ره)، بزرگراه شهید بروجردی و آزادراه شهید شوشتری در سه شیفت انجام می شود.
وی درخصوص با تست تراموا در پایتخت هم تصریح کرد: بیش از 12 سری تست برای تراموا انجام میشود که سه ماه زمان خواهد برد و تراموا دردو خط، مصوبه شورای شهر دارد، شهرداری درهمکاری سازنده با شورای شهر تهران این مسیر را پیش می برد و یکی از مدیران سابق شهری گفته بود که تراموا تنها بزرگتر از اتوبوس بی آرتی است البته اگر اطلاعات خود را در مورد تراموا به روز کند، چنین اظهار نظری نخواهد داشت. مد حمل و نقلی ال.آر.تی به مترو شبیه تر است تا اتوبوس های دو کابین در خطوط بی آرتی. ما در حال تلاش هستیم که تراموای چهارکابین را با 350 نفر ظرفیت جابجایی فعال کنیم که از این جهت شبیه مترو است و سیستم سیگنالینگ و ترمز هوشمند آن نیز به مترو شباهت دارد.
وی ادامه داد: ساخت و ساز بسیار هزینه بر مترو در بخش ال.آر.آتی و یا تراموا وجود ندارد. وقتی در مورد تراموای چرخ لاستیکی صحبت می کنیم باید از شباهت با مترو سخن بگوییم نه اتوبوس است، خطوط برای تردد تراموا با توجه به شرایط آب و هوایی و شیب محیط آزمایش می شود که ببینیم تا چه اندازه قابل اجراست. در مرحله اول خط میدان آزادی تا پایانه شرق برای تردد تراموا پیش بینی شده که امیدواریم توسعه پیدا کند. ظرفیت و سرعت تراموای سه یا چهار کابین نیز در حال بررسی است. در آینده نزدیک یکی از تست های شبانه تراموا را با حضور خبرنگاران انجام خواهیم داد.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: اکثریت شورای شهر تهران با موضوع تراموا موافق هستند. با اضافه شدن یک مد جدید حمل و نقلی حتماً موافقت می شود. برایند شورا این است که از ظرفیت تراموا نیز استفاده شود که البته منوط به مباحث کارشناسی است که در حال انجام است.
وی با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مسکن با حمایت دولت قبل و تداوم جلسات آن در این دوره، توضیح داد: تسهیلاتی برای بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده است. شهرداری به عنوان تسهیل گر ورود داشته اما انبوه سازی مسکن به جز موارد خاص، توسط شهرداری صورت نگرفته است.
محمدخانی درپایان سخنان خود با فعالیت دست فروشان در ایام منتهی به نوروز هم گفت: اصل بر توسعه فعالیت مشاغل خرد است که بتوانند کالا عرضه کنند. ذیل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در برخی میادین و بوستان ها ظرفیت ها در حال ایجاد است که باید همکاری از سوی وزارت صمت نیز صورت بگیرد. گسترش این فضاها برای فروشندگان خرد به نفع اقتصاد و تولید است و در رقابت با فروشندگان و صاحبان فروشگاه ها نیست. این موضوع در کلانشهر 10 میلیون نفری می تواند طوری مدیریت شود که دست فروشان نیز در ایام منتهی به نوروز درآمد داشته باشند.