امروز: چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ [2025/03/12]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 67089 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پوریا علیمردانی درنشست خبری اعلام کرد؛

طرح اجرای خودروهای پرسرنشین درفازیک در بزرگراه همت ازمنطقه 22 تا محدوده مرکزی اجرامی‌شود/دبیرخانه قرارگاه موتورسیکلت بامدیریت شهردارتهران برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها تشکیل شده / تصمیمی درمورد طرح ترافیک ماه مبارک رمضان گرفته نشده است

خبرایران: مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری گفت: طرح اجرای خودروهای پرسرنشین در فاز یک در بزرگراه همت از منطقه 22 تا محدوده مرکزی به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.
طرح اجرای خودروهای پرسرنشین درفازیک در بزرگراه همت ازمنطقه 22 تا محدوده مرکزی اجرامی‌شود/دبیرخانه قرارگاه موتورسیکلت بامدیریت شهردارتهران برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها تشکیل شده / تصمیمی درمورد طرح ترافیک ماه مبارک رمضان گرفته نشده است

به گزارش خبرایران، نشست خبری مشترک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و شهرداری تهران صبح امروز دوشنبه 29 بهمن ماه 1403 با حضور«عبدالمطهر محمدخانی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ، «پوریا علیمردانی» مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران واصحاب رسانه در خانه روزنامه نگاران برگزار و دراین نشست خبری «پوریا علیمردانی» مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حمل و نقل و ترافیک که درسال 1353 تاسیس شد، دراین 50 سال تاسیس مترو و برقی سازی داشتیم، اما اتوبوس برقی سیمی آویزان به سقف را در دهه 70 تجربه کرده بودیم  این در حالی است که برقی سازی ناوگان در این دوره کاری رو به جلو است.


علیمردانی تصریح کرد: یکی ازاولین موضوعاتی که در سازمان ترافیک برنامه ریزی آن را شروع کردیم تدوین برنامه استراتژیک برای بهبود حمل و نقل و ترافیک تهران است. بخشی از عوامل داخلی و مربوط به شهرداری است مانند تلاش برای برقی سازی که البته کمک دولت در بحث مالی را لازم دارد. اما ناترازی در حوزه انرژی و خودرو از موضوعاتی است که کشور با آن درگیر است.


وی افزود: در کشور ما استفاده از خودرو به نسبت ارزان و خرید خودرو به نسبت گران است. این در حالی است که استفاده از خودرو و مالیات مرتبط با آن مانند طرح ترافیک و سوخت خودرو نسبت به سایر کشورها ارزان است. سازمان ترافیک باید برای حل ترافیک با این ناترازی نیز مقابله کند. بنابراین استفاده از خودرو برای شهروندان مطلوبیت دارد و بر همین اساس، طراحی برای اصلاح طرح ترافیک و ایجاد خط ویژه حمل و نقل پرسرنشین (HOV) برای کاهش استفاده از خودروی شخصی در حال انجام است.


رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ابرازداشت: طرح اجرای خودروهای پرسرنشین در فاز یک در بزرگراه همت از منطقه 22 تا محدوده مرکزی به صورت پایلوت اجرایی می‌شود. بر اساس آمارها از اول تا روزهای پایانی اسفند، مثبت 250 هزار خودروی انباشته در شهر داریم. در نوروز حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون 400 هزار خودرو از تهران خارج می شوند. این طرح اگر بخواهد اجرا شود بعد از ماه رمضان عملیاتی خواهد می شود و ممکن است تست های آن قبل از این بازه زمانی انجام شود.

از قیمت واقعی اتوبوس‌های چینی تا پایان تخفیف عوارض ساخت‌وساز


وی عنوان داشت: در استراتژی های حمل و نقل برای کاهش ترافیک معابر، حذف سفرها به واسطه دولت الکترونیک مدنظر قرار گرفته است. تردد به شکل پیاده، با دوچرخه و با وسایل حمل و نقل برقی، تردد با وسایل حمل و نقل عمومی و درنهایت استفاده از خودروی شخصی دیگر برنامه ریزی ها در حوزه حمل و نقل به شمار می رود و با توسعه مترو و اتوبوسرانی در تهران اقداماتی صورت گرفته است و در بخش پیاده، یک اقدام نو و جدی انجام شده است. ما باید سعی کنیم بخش پیاده و دوچرخه سواری را با ایجاد شبکه مخفی توسعه دهیم و خارج از شبکه حمل و نقلی موجود در شهر باشد. تلاش شده که این بخش کاملاً مستقل از تداخل با خودرو پیش بینی شده است. در منطقه 6، 7 و 12 قطعاً تداخلاتی ایجاد می شود .
علمردانی بیان داشت: مسیر زندگی با این حال از منطقه 2 آغاز شده و بوستان ها در مسیری به طول 47 کیلومتر به هم متصل می شوند و این مسیر ادامه پیدا می کند و امیدواریم شبکه سبز و یا شبکه زندگی در کل تهران توسعه یابد و در مناطق نوسازتر تهران همچون منطقه 21 و 22 که بافت جدیدتری دارند، توسعه مسیر زندگی ساده تر است و بافت مرکزی تهران فرسوده تر و پیچیده تر است اما در منطقه 3، 5 و 6 و تا حدودی منطقه یک، مسیر ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به ایجاد خط زرد برای محدود کردن فعالیت خودروهای شخصی در بزرگراه ها، یادآور شد: خط فیروزه ای نیز برای تردد شهروندان به صورت پیاده در شبکه زندگی کشیده می شود و امیدواریم ضریب شکست این اقدام را کاهش دهیم، مباحث اقتصادی باعث شده که نتوانیم تردد به صورت پیاده را عملیاتی کنیم و امید می رود برنامه ما در این حوزه به نتیجه برسد.


علیمردانی با اشاره به در دسترس بودن موتورسیکلت برای تردد سریع، تاکید کرد: سهم حمل و نقل موتوری برای جابجایی مسافر در سال 1395 حدود 7 درصد و امسال حدود 11 درصد است و این شرایط مستلزم یک اقدام جدی بود بنابراین دبیرخانه قرارگاه موتورسیکلت تشکیل شده و این قرارگاه با مدیریت شهردار تهران، برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها تصمیم گیری خواهد کرد. برای معاینه فنی موتورها نیز در این قرارگاه تصمیم گیری می شود و در نقاط کلیدی که بحران ترافیکی داریم، با ظرفیت های طرح جامع حمل و نقل، رمپ و لوپ ها در دستور اصلاح قرار می گیرند که این اقدام با اولویت بندی نقاط آغاز شده و ادامه خواهد داشت.
وی در خصوص با وضعیت دوربین های سطح شهر،توضیح داد: دوربین ها سه دسته هستند که دسته اول دوربین های نظارتی است که به صورت اپراتوری مورد استفاده قرار می گیرد. بیش از 95 درصد از این دوربین ها آماده کار هستند و 1 تا 5 درصد از قطعی ها طبیعی است که به دلیل حوادث رخ می دهد. در حال حاضر دوربین های نظارتی فعال هستند و مراکز هوشمند شهر شرایط را رصد می کنند و دسته دوم دوربین های طرح ترافیک است که بیش از 90 درصد از این دوربین ها فعال شده و یک پروژه جدی را پیش برده ایم.


علمردانی ادامه داد: این دوربین ها پلاک خوان هستند و در محدوده آلودگی هوا و طرح ترافیک، پلاک ها را ثبت می کنند. این دوربین ها به دلیل عدم نگهداری درست، مستهلک شده بود که به روز رسانی شد و در حال حاضر 600 دوربین در سطح این محدوده ها فعال هستند و دسته سوم دوربین های کنترل سرعت هستند،تغییر تکنولوژی در سطح شهر با واردات اتوبوس برقی رخ داده و می بینیم امروز اتوبوس برقی بی سیم به شهر وارد شده است. دوربین های قدیمی نیز در گذشته تنها تخلفات را ثبت می کرد که ضعف به حساب می آمد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تکنولوژی تور عنکبوت در دنیا مطرح است و بر اساس این تکنولوژی در هر نقطه ای از شبکه، سرعت از میزان مجاز بیشتر شود، راننده جریمه خواهد شد و امروز دوربین ها در محدوده طرح ترافیک فعال است و تلاش می کنیم با پیامک به شهروندان اطلاع رسانی کنیم که جرائم ورود به طرح با توجه به فعال شدن دوربین ها، اعمال می شود و در کنترل سرعت تلاش می کنیم در هر نقطه ای تخلفی صورت بگیرد به عنوان الگوی به هم پیوسته در شبکه رؤیت شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد دوربین های خراب و مستهلک، توضیح داد: دوربین های نظارتی تقریباً قطعی ندارند و قطعی ها روزانه برطرف می شود. در دوربین های طرح ترافیک نیز قطعی ها کمتر از 10 درصد است. در حوزه دوربین های کنترل سرعت وضعیت خوبی نداریم و تنها در 35 نقطه سرعت لحظه ای را ثبت می کنند و دوربین ها از سال 1385 نصب شده و بعد از آن نصب دوربین نداشتیم و قرارداد های موضوع سرعت متوسط منعقد شده و دوربین ها در حال نصب است. در این طرح بخش قابل توجهی از تخلفات با بیش از 200 دوربین پلاک خوان سرعت متوسط رفع خواهد شد.
وی در خصوص مدیریت ترافیک در چند معبر پایتخت با استفاده از هوش مصنوعی، بیان داشت: طرح آزمایشی هوش مصنوعی در پاسداران با کمک پلیس راهور در حال اجراست. هوش مصنوعی نیز تکنولوژی خوبی است که به ما در بهبود وضعیت حمل و نقل کمک خواهد کرد و سال آینده برنامه پایش محوری خودروها در محدوده ترافیک مورد توجه قرار خواهد گرفت و بر اساس تعدد تردد، خودروها جستجو و شناسایی می شوند. در طرح ترافیک موتورسیکلت ها نیز نواقصی در خوانش پلاک موتورسیکلت ها وجود دارد و در طرح ترافیک بعدی، عوارض برای موتورسواران نیز اعمال خواهد شد.


علیمردانی درخصوص طرح ترافیک جدید با بیان اینکه طرح جدید آماده شده و در هفته جاری به شورای ترافیک ارائه خواهد شد، توضیح داد: پیمایش محوری یکی از ویژگی های طرح ترافیک جدید است. در این طرح هرچه در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا پیمایش داشته باشیم، عوارض پرداخت خواهیم کرد و اگر تنها ورود و خروج داشته باشیم هزینه کمتری نسبت به پیمایش پرتکرار در محدوده پرداخت می کنیم و محدوده طرح ترافیک تقریباً ثابت خواهند ماند و محدوده در طرح جدید تغییر نکرده و تنها ماهیت اجرای طرح با تغییر روبه رو خواهد شد.

وی در خصوص تردد خودروهای پلاک شهرستان، تصریح کرد: حدود 28 درصد از خودورهایی که در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا تردد می کنند، دارای پلاک غیر از تهران هستند که عمدتاً به خودروهای دارای پلاک شهرهای حومه تعلق دارند که اطراف تهرانی ها شامل 22 درصد می شود و 5 تا 6 درصد هم پلاک شهرستان های دورتر هستند و براساس مصوبه شورای شهر، باید و ارض بیشتری از خودروهای پلاک شهرستان که تعداد روزهای بالاتری در محدوده طرح ترافیک تردد دارند، دریافت می شد که این موضوع از سوی فرمانداری مورد تأیید قرار نگرفت و بازگشت داده شد. درنهایت ما مجری طرح هستیم و هرآنچه مصوب شود، اجرایی خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درمورد پارکینگ سازی و تغییر در ساعات طرح ترافیک در ماه مبارک رمضان گفت: درباره ساعات طرح ترافیک در ماه مبارک رمضان، چهارشنبه این هفته جلسه ای با حضور شهردار تهران برگزار می شود که البته پیشنهاد ما کاهش یک ساعته زمان طرح است. درمورد پارکینگ  ها، نهضت پارکینگ سازی سازی را داریم و سازمان حدود 15 مجموعه پارکینگ را در دست اجرا دارد. اما راهبردی که بتواند ما را از این شرایط خارج کند و یک حرکت باثبات و پایدار برای شهر ایجاد کند بحث پارکینگ مشارکتی است تا بتوانیم پارکینگ مجزای از سند را جا بیندازیم. بنابراین از مجموعه ثبت پیگیر هستیم تا امکان ثبت این پارکینگ ها را داشته باشیم و این کار می تواند شهرداری و شهر تهران را از بن بست پارکینگ سازی خارج کند.


وی درمورد ورود خودروهای سنگین و کمپرسی به محدوده شهر تاکید کرد:  سیاست اساسی،  نصب GPS روی خودروهای سنگین است. برای خودروهای سواری سیاست دوربین پلاک خوان را در نظر می گیریم و در خصوص خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها بحث تجهیز آنها به سیستم مکان یاب در نظر گرفته می شود. مصوبات این موضوع آماده شده تا در یک پروتکل واحد در نرم افزاری که خودمان طراحی می کنیم این اقدام و نظارت را داشته باشیم. اما تخلفات نیازمند قوه قهریه ای است که البته پلیس در تلاش است تا این مشکل در شهر تهران حل شود.


مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص دوچرخه های اشتراکی و معاینه فنی خاطرنشان کرد: مسیر وشبکه زندگی یک زیرساخت و فرصت برای حمل و نقل اشتراکی است و بخش خصوص با شرط پذیرفتن ضوابط می تواند فعالیت کند و امکان این وجود دارد که دوچرخه اشتراکی در مسیر زندگی فعال شود که البته مستلزم مذاکرات و هماهنگی هایی است. درخصوص معاینه فنی همان دو نوع معاینه فنی فعلی وجود دارد اما برای خودروهای برقی شرایط جدیدی در نظر گرفته شده و این کمک می کند که توسعه خودروهای برقی اتفاق بیفتد و تسهیلات لازم برای خودروها و موتورسیکلت های برقی دیده شده است.
وی درخصوص بی.آر.تی ها و تراموا هم اضافه کرد: تراموا با توجه به وزنی که دارد و با توجه به شارژی بودن و چرخ لاستیکی بودن آن شبیه بی.آر.تی است و  می تواند به ما کمک می‌کند.  استراتژی تراموای چرخ لاستیکی از این جهت است که هزینه هنگفتی درباره ساخت زیرساخت آن انجام نمی دهیم. دو دستگاه تراموا در حال تست است و برنامه این است که تراموا در خط یک جایگزین بی‌.آر.تی شود چرا که با همان بازدهی ظرفیت بیشتری از حمل مسافر را خواهد داشت.


علیمدارنی در پایان سخنان خود گفت: حوزه اتوبوس های دوکابین هم بازسازی و خرید اتوبوس‌های دوکابین یا بی.آر.تی در دست اقدام است و قراردادهایی با شرکت های داخلی برای بازسازی و خرید بی.آر.تی های جدید در حال انجام است. در بسیاری از خطوط شمالی-جنوبی برنامه ای برای استفاده از تراموا وجود ندارد و تراموا در خطوط شرقی-غربی استفاده می شود. در خط یک حدود 42 رام قطار تراموا جایگزین بی. آر. تی  خواهند شد.

 
 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب