امروز: جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ [2025/03/14]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 67273 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ایران دچار سندرم ایجاد سامانه شده است

خبرایران : فعالان حوزه فناوری بانکی و بیمه‌ای(فینشورتک) معتقدند تعدد سامانه‌ها در ایران به کاهش نرخ بهره‌وری و عدم یکپارچگی منجر شده است. آنها بر این باورند نگاه دولت به خود به مثابه قیم باعث ایجاد اختلال و محدودیت در کسب و کارها شده و نتیجه‌ای جز فرار ایده‌ها به همراه نداشته است.
ایران دچار سندرم ایجاد سامانه شده است

به گزارش خبرایران ،حمیدرضا توسلی عضو هیأت مدیره بانک مهر ایران در پنل تخصصی فینشورتک با تاکید بر اهمیت خدمات غیرحضوری در نظام بانکی و تلاش‌های بانک‌ها توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته، سهم فناوری در کسب و کار‌ها به‌ویژه در نظام مالی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. بانک‌ها به ارائه سرویس‌های مشخص و تعریف‌شده در بخش عمومی پرداخته‌اند و باعث شده‌اند نیاز مشتریان به مراجعه حضوری کاهش پیدا کند.

توسلی ادامه داد: در بانک قرض‌الحسنه مهر تلاش کرده‌ایم خدمات غیرحضوری را گسترش دهیم به‌طوری‌که در سال گذشته، سه میلیون تسهیلات به‌صورت غیرحضوری پرداخت شد و امسال نیز حدود ۷۰ درصد تسهیلات و افتتاح حساب‌ها به‌صورت غیرحضوری انجام گرفته است.

طبق گفته توسلی تحول در نظام بانکی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و بانک‌ها در تلاش هستند تا با زیست‌بوم فناوری کشور تعامل بیشتری داشته باشند.

یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات هم با اشاره به محدودیت‌های موجود در استفاده از رمزارزها و توثیق هوشمند، به لزوم به‌روزرسانی مقررات و تطبیق با تحولات فناوری تأکید کرد و گفت: هشدار درباره عقب‌ماندگی قوانین بانکی از تحولات بازار‌های مالی جدی است و باید بر ضرورت به‌روزرسانی فوری مقررات تاکید کنیم.

مرادی با اشاره به تغییرات در خدمات بانکی، گفت: بانک‌ها در حال پوست‌اندازی هستند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید متناسب با بازار‌های مالی جدید، فعالیت‌های خود را به‌روز کنند. اگر بانک‌ها تصمیم نگیرند که به‌موقع فعالیت‌های خود را به‌روز کنند، حتما از این بازار جا می‌مانند.

میرجعفری، عضو کمیسیون فناوری اتاق بازرگانی ایران، هم اضافه کرد: دستورات رگولاتوری از بالاترین سطح صادر می‌شود و بدون آن که به نیاز‌های تجاری و تجار و بازرگانان توجه کافی شود دستورات ابلاغ می‌شوند. همین رویکرد باعث شده است که تجار در جست‌وجوی راه‌های فرار باشند.

او با تاکید به بررسی چالش‌ها و سوالات مربوط به نقش دولت در بازارهای مالی و پلتفرم‌های نوآورانه تشریح کرد: دولت‌ها ممکن است به عنوان نهادهای قیم برای مردم عمل کنند، اما این موضوع غیرمنطقی است. دولت باید مرزها را مشخص کند اما کسی که خودش ریسک فراتر را قبول کرده چرا باید دولت قیم آن باشد.

سامان بیرقی، مدیرعامل صرافی اوام‌پی فینیکس هم در ادامه به چالش‌های حوزه رمزارز‌ها در ایران پرداخت و از نبود قوانین شفاف، سیاست‌های سلبی و رویکرد غیرهمراه رگولاتور‌ها انتقاد کرد. او با اشاره به تجربه کشور‌های دیگر، تأکید کرد که تنظیم‌گری و قانون‌گذاری به‌جای محدودسازی، می‌تواند به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کند و از خروج نخبه‌ها و کسب‌وکار‌های ایرانی جلوگیری کند.

مهدی حیدری، اقتصاددان هم با انتقاد از تعدد سامانه‌ها در ایران به بررسی مشکلات و چالش‌های سامانه‌های مختلف در کشور و مقایسه آنها با سیستم‌های دیگر کشور‌ها پرداخت و گفت: چندین سامانه مانند سامانه ثنا، سخا و در کشور داریم که این سامانه‌ها به صورت جداگانه عمل می‌کنند و همه هم در احراز هویت و دسترسی به اطلاعات هستند. در صورتی که وجود یک سامانه واحد و منسجم می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند و نظم اجتماعی را حفظ کند. اگر رگولاتور‌ها به درستی عمل کنند، شهروندان می‌توانند با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کنند و ریسک‌های مالی را کاهش دهند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب