خبرایران: فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بانکها باید در ارائه زیرساخت با هم همکاری کنند و این که هر بانک برای ادامه خدمات به تنهایی اقدام به ایجاد زیرساخت کند مقرون به صرفه نخواهد بود و دراین راستا شبکههای اجتماعی در ارائه خدمات بانکی می توانند نقش موثری داشته باشند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرایران، نشست خبری سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت صبح امروز با حضور«ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی،«فرهاد نیلی» رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور و اصحاب رسانه درساختمان اصلی بانک مرکزی برگزارشد.
دراین نشست خبری فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: سومین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت در روزهای 16 و 17 دی ماه سال جاری برگزار می شود و ازآنجایی که این همایش اولین همایش رسمی و سیاستی است که بانک مرکزی پس از تغییر دولت برگزار میکند ، به همین دلیل دراین همایش به محتوای بانکداری و تاثیر فضای کسب و کار از فنآوری میپردازد.
نیلی تصریح کرد: عزم و اراده بانک مرکزی بر نوسازی نظام بانکی است زیرا صنعت بانکداری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است اما سیستم بانکی ما به دلایلی مانند تحریم از صنعت بانکداری در دنیا فاصله گرفته است. معتقدم که فنآوری نه لزوما اما می تواند بهترین موتور پیشران نوسازی باشد و وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات می تواند دراین همایش عزم و اراده خود را در زمینه پشتیبانی از سیستم بانکی نشان دهد.
وی خاطر نشان کرد: در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت مهمانان خارجی حضور خواهند داشت. ضمن اینکه دراین همایش جشنواره دکتر نوربخش در حاشیه این همایش برگزارمی شود و 18 محصول به دبیرخانه جشنواره ارائه شده تا برترین محصولات و نوآوریهای نظام بانکی در این جشنواره تقدیر شود.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به نقش گوشیهای همراه هوشمند در ایجاد تحول در زمینه برقراری ارتباط اشاره و ابرازداشت: اگر بانکها به نقش گوشیهای هوشمند توجه نکرده و برنامهای برای استفاده از این گوشیها در زمینه بانکداری نداشته باشند عقب می مانند، بنابراین بانکها باید تهدیدها و فرصتهای استفاده از گوشیهای همراه را در ارائه خدمات بانکی مورد توجه قرار دهند .
وی ادامه داد: بانکها باید در ارائه زیرساخت با هم همکاری کنند و این که هر بانک برای ادامه خدمات به تنهایی اقدام به ایجاد زیرساخت کند مقرون به صرفه نخواهد بود.دراین راستا شبکههای اجتماعی در ارائه خدمات بانکی می توانند نقش موثری داشته باشند و فنآوریهای بانکی باید بتواند برخی خدمات خود را روی این زیرساخت ارائه دهد. به همین منظور در این همایش به این موضوع پرداخته میشود.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به محدودیتهای موجود در استفاده از اینترنت و همچنین فیلترینگ ملاحظاتی دراین زمینه وجود دارد که به دنبال فرصتی هستیم تا دراین زمینه مذاکراتی را انجام دهیم. دراین همایش مدیران عامل بانکهای کشاورزی، ملت، مسکن، اقتصاد نوین، آینده و خاورمیانه حضور دارند و به دنبال آن هستیم تا مدیران عامل سایر بانکها نیز دراین همایش حضور پیدا کنند.
وی تاکید کرد: عمده دستاوردهای مورد انتظار ما از سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت تغییر ذهنیت مدیران بانکها نسبت به فنآوری اطلاعات از نگرش ابزاری به دیدگاهی استراتژیک، ورود بانکداری و نقش جدید فعالیت بر مبنای فنآوری و ایجاد تغییرات اساسی در تصمیمات بر مبنای فنآوری، افق ابزارهای هوشمند و ارتباطات همراه در بانکداری، بررسی روند ارائه خدمات بانکی مستقل از مسیر، ابزار و بانک است که امیدوارم محقق شوند.
نیلی با بیان اینکه در این همایش برای اولین بار محورهای نقشه راه بانک مرکزی در دهه منتهی به 1400 توسط مدیرکل فناوری اطلاعات بانکمرکزی مطرح میشود، یادآورشد: مشاوران بین المللی این طرح در خصوص الگوهای موفق بانکداری در سایر کشورهای، تجربیات خود را به مخاطبین عرضه میکنند.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان گفت: سخنرانان کلیدی روز نخست سومین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت ولی الله سیف، رئیسکل بانکمرکزی و محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهند بود و انتظار میرود دکتر سیف در سخنرانی خود، بر عزم بانکمرکزی بر نوسازی نظام بانکی کشور تاکید و دکتر واعظی، آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع مشکلات دیرپای زیرساختی بانک ها در حوزه ICT اعلام کند.