خبرایران: رسول صدرعاملی عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: انتخاب های هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به گونه ای بوده که مخاطب سینمای ایران اگر قرار است ۲۲ فیلم را ببیند ۲۲ نگاه متفاوت به جهان هستی را دیده باشد.
به گزارش خبرایران ، صدرعاملی درابتدای صحبت های خود با بیان اینکه حضوردرهیئت انتخاب تجربه و موقعیتی سخت و دردناک است تصریح کرد: اگر شما در داوری اشتباهی انجام دهید تنها در حق یک نفر اجحاف کرده اید اما در هیئت انتخاب با یک اشتباه زحمت های یک تیم ۴۰ نفری مغفول می ماند. بنابراین چاره ای نداریم که اعضای هیئت انتخاب به پرده زل بزنیم و تنها به فیلم ها نه نام ها و دوستان خود تکیه بزنیم. به طور جدی هم دبیر و هم شورای سیاست گذاری جشنواره بر این پایه بودند که تنها ۲۲ فیلم انتخاب شود در حالی که اگر دست ما بازترمی بود شاید بیشتر از۲۲ فیلم انتخاب می کردیم.
وی ادامه داد: پلان به پلان فیلم را اعضای هیئت انتخاب در تمام ابعاد مراقبت می کردند و به تمامی جوانب از مراحل فنی ، بازی و غیره حواس خود را جمع کرده بودند. درتعدادی ازاین فیلم ها چالش بسیارغریبی وجود داشت. چرا که در بخش نگاه نو از ۱۱ فیلم ۷ فیلم به اتفاق آرا رسید و مابقی فیلم ها مورد اختلاف بود آن گونه که مجبور شدیم دوباره آن فیلم ها ببینیم.
سخنگوی سی وسومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه دراین جشنواره به مضامین متنوع و فیلمسازان جوان توجه داشتیم گفت: انتخاب ها به گونه ای بود که مخاطب سینمای ایران اگر قرار است ۲۲ فیلم را ببیند ۲۲ نگاه متفاوت به جهان هستی را دیده باشد. بنابراین ایده هایی که برای خود تهیه کرده بودند و ساختار فیلم و اینکه فیلم از شرایط متنوع برخوردار باشد نیز از موضوعات مورد توجه بود.
وی درخصوص بیانیه یدالله صمدی بیان کرد: طبیعی است که از یک فیلساز خوب و محترمی چون یدالله صمدی خوب است که به فیلم خود فکر می کند و با خود بگوید که در این جشنواره نیز هیئتی وجود دارند که ۲۲ فیلم را می بینند و از این میان انتخاب خود را کرده اند. این به مفهوم این نیست که من وارد داوری شده ام بلکه حتی یک فیلمساز جوان نیز قبل ازاینکه به فیلمسازی بپردازد نیز باید از یک متانتی برخوردار باشد چرا که در شرایطی شرکت می کند که از قواعدی برخوردار است.بنابراین هیچ نام چهره ای و یا هیچ جوانی به واسطه مهجور بودنش نمی تواند نام خود را در لیستی که ما انتخاب کردیم ببیند.
این فیلمسازافزود: درجشنواره امسال تلاش کردیم تعریف جدیدی از هیئت انتخاب دهیم. تعریف روشنی که چگونه فیلم دیدن و چگونه به مخاطب فکر کردن را درپی دارد.شما نمی توانید هیچ فرمول از پیش تعیین شده ای داشته باشید چرا که هر فیلمی شرایط خود را ایجاد می کند.
صدرعاملی گفت: وجه غالب جشنواره سی وسوم فجر سینمای اجتماعی بود. این موضوع به قدری با شکوه است چرا که در طول سالیانی که جشنواره برگزار می شد با خود فکر می کردیم نکند این جشنواره تنها جشنواره ای توخالی و پوشالی باشداما در جشنواره سی وسوم چیزی به بار می نشیند که با آن چاره ای نداریم جز اینکه به سینماگران خود احترام بگذاریم. جشنواره سی و سوم فیلم فجر به بار نشستن سینمای ایران در یک نسل نو است که با شرافت و با احساس مسئولیت کار می کند و البته اتفاق خوبی هم که در سازمان سینمایی رخ داده است اعتماد به فیلمساز است و اینکه اجازه داده شده وی کار خود را انجام دهد.
رسول صدرعاملی نیز در آخرین بخش های گفته های خود در خصوص مصلحت های سیاسی و دخالت آن درانتخاب ها گفت: یکسری فیلم ها را برای ما انتخاب کردند و ما تنها نظر خود را دادیم و در نظر گرفتن مصلحت سیاسی کار ما نیست بلکه کار شورای سیاست گذاری جشنواره است اما آنچه که در معرض دید ما قرار گرفت سینمای ایران در سال جاری بود که جشنواره امسال را محصول عملکرد دولت امسال می دانیم و هم چنین اعتمادی که در این راستا به خیلی ها شده است و استعداد یابی که درهمین مسیر صورت میگیرد.