خبرایران:رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه با اشاره به لزوم چابکی نظام بانکی در فضای رقابتی موجود گفت: چابکی در عرصه بانکداری صرفاً به معنای سرعت در ارائه خدمات بانکی نیست، بلکه بهمعنای منعطف بودن و چالاکی مبتنی بر هوشمندی بانک میباشد.
به گزارش خبرایران ازپایگاه اطلاع رسانی بانک سپه: سید مهدی حسینی در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در ارتباط با سازمانهایی که می توانند در محیط پویا و پر رقیب کسب و کار موفق باشند اظهار داشت: همگام با توسعه تکنولوژیهای نوین، سازمانهایی میتوانند در محیط پویا و پررقیب کسبوکار موفق باشند که ضمن آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، امکان پاسخگویی سریع به این نیازها از طریق بکارگیری فناوری های جدید را داشته باشند.
وی با بیان اینکه رویکرد مزیت رقابتی ناپایدار به عنوان مهمترین عامل تداوم فعالیت و کسب جایگاه رقابتی مطلوب، جایگزین باورهای پیشین سازمانها در خصوص کسب مزیت رقابتی پایدار شده است اظهار داشت : رویکرد یادشده باعث شکلگیری مفهوم جدیدی در حوزه کسبوکار با عنوان چابکی شده است.
سید مهدی حسینی به مزیت رقابتی اشاره کرد و افزود: مزیت رقابتی به مجموعهای از تواناییهای منحصر به فرد یک واحد اقتصادی گفته میشود که امکان نفوذ به بازارهای هدف و برتری بر رقبا را فراهم میآورد.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک در ادامه سخنانش در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت به چند معیار رقابتی که سازمان ها نسبت به رقبای خود دارای برتری هستند اشاره کرد و اظهار داشت :هر چه عملکرد و ارزشهای عرضهشده توسط یک سازمان به ارزشهای مورد نظر مشتری نزدیکتر و یا با آنها منطبقتر باشد یعنی سازمان در یک یا چند معیار رقابتی، نسبت به رقبای خود دارای برتری و مزیت است.
وی با بیان اینکه مزیت رقابتی عاملی است که در یک محیط رقابتی، سازمان را بسیار موفقتر از سایر سازمانها مینماید گفت: برای دستیابی به این مزیت، توجه به تهدیدات و فرصتهای محیط بیرونی و نقاط قوت و ضعف داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه مزیت رقابتی بر دو نوع پایدار و ناپایدار است درخصوص مزیت رقابتی پایدار خاطر نشان کرد:در دهههای قبل، ایده مزیت رقابت پایدار رشد چشمگیری یافت و به یک باور همهگیر تبدیل شد به گونهای که سازمانها همواره به دنبال کسب یک مزیت رقابتی بلندمدت و پایدار بودند.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک ادامه داد: در دنیای امروزی، سرعت بالای تغییرات، منسوخ شدن سریع کالاها و خدمات به دلیل افزایش سطح توقع مشتریان باعث شده است که ایده مزیت رقابتی پایدار به چالش کشیده شود.با توجه به وجود رقابت تنگاتنگ در بازار کنونی کسبوکار، هیچ سازمانی فرصت برخورداری از مزیتی در طولانیمدت را ندارد.
وی به مزیت رقابتی ناپایدار اشاره کرد و افزود:در این رویکرد برای برندهشدن در محیطی بیثبات و غیرقطعی، چگونگی بهرهبرداری از موفقیتهای کوتاهمدت و گذرا بهصورت سریع و قطعی توصیه میشود.
دکتر حسینی گفت: مزیت رقابتی ناپایدار به منظور ارزش آفرینی مستمر و پیوسته حول دو محور نوآوری و تغییر سازمانی بنا نهاده شده است.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک با بیان اینکه تغییر رویکرد سازمانها در جایگزینی مزیت رقابتی ناپایدار و گذرا با مزیت رقابتی پایدار میتواند با چالشهای زیادی همراه باشد خاطر نشان کرد:در شرایط رقابتی کنونی، نمیتوان به صورت مداوم به یک مزیت متکی بود و باید استفاده از هر فرصت جدید را در برخورداری از مزیتهایی که تفاوت را هرچند در زمانی کوتاه ایجاد میکنند، به عنوان یک اصل پذیرفت.
وی در ادامه سخنانش به عوامل کلیدی موفقیت در رویکرد مزیت رقابتی ناپایدار اشاره کرد و گفت:سازماندهی مجدد و مداوم ظرفیت حرکت از یک مزیت به مزیت دیگر ، رهاسازی فرصتهای استفاده شده و افولیافته قبلی ،مدیریت تخصیص منابع از حیث دسترسی و مدیریت داراییها ،در نظر گرفتن نوآوری به صورت یک فرایند مداوم، محوری و کاملاً مدیریتشده و رقابت در بازارهای بیثبات از حیث توانایی دریافت سریع اطلاعات و هشدارهای اولیه از عوامل کلیدی موفقیت در رویکرد مزیت رقابتی ناپایدار است.
دکتر حسینی همچنین به قابلیتهای شرکتهای موفق در کسب مزیت رقابتی ناپایدار اشاره کرد و اظهار داشت:توجه به مزیت رقابتی موجود به جای ایستادگی متعصبانه درخصوص مزیتهای قبلی؛ تمرکز بر استفاده از فرصتهای بیرونی برای کسب مزیتهای بهتر؛ توجه بیشتر به جایگزینی مزیتها به جای تاکید بر مزیتهای رو به افول و دستیابی به چابکی و توانایی واکنش صحیح و سریع نسبت به تغییرات محیط و فرصتهای کسب وکار از قابلیت های شرکت های موفق در کسب مزیت رقابتی ناپایدار می باشد.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک درخصوص تنها مزیت رقابتی پایدار تصریح کرد: تنها مزیت رقابتی پایدار در هر سازمانی منابع انسانی زودیادگیرنده و بالنده است که با قدرت تحلیل و پایش خوب،فرصتشناسی، استفاده بیشتر از مزیتهای گذرا و ایجاد تفاوت با رقبا، ماندگاری سازمان را تضمین میکنند.
وی با بیان اینکه چابکی در کسب و کار به معنای توانائی برای تطبیق سریع و کمهزینه در واکنش به تغییرات محیطی است گفت : چابکی میتواند از طریق حفظ و انطباق کالاها و خدمات برای تأمین نیازها و تقاضاهای مشتری، مطابقت با تغییرات در محیط کسب و کار و بهرهگیری از ظرفیت منابع انسانی به منظور کسب مزیت رقابتی حاصل شود.
دکتر سید مهدی حسینی در ارتباط با چابکی در بانکداری گفت:چابکی در عرصه بانکداری صرفاً به معنای سرعت در ارائه خدمات بانکی نیست، بلکه بهمعنای منعطف بودن و چالاکی مبتنی بر هوشمندی بانک نیز میباشد.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک افزود: بانک چابک قادر است با سرعت بالا خدمات جدیدی را برای پاسخگویی به نیازهای هر مشتری ارائه نماید.
وی درخصوص لزوم حرکت به سمت بانکداری چابک به گستره وسیع جغرافیایی فعالیت های بانکی (شعب) و تعداد بسیار زیاد کارکنان و مشتریان بانکی اشاره کرد و یادآور شد: تغییرات سریع در فناوری های نوین بانکی ، وجود ساختارهای سازمانی متعدد در بانک ها ، تغییرات سریع در نیازهای بانکی مشتریان وکاهش هزینه های رویگردانی مشتریان برخی دیگر از الزامات حرکت به سمت بانکداری چابک است.
دکتر حسینی با اشاره به مزایای حاصل از بانکداری چابک به کسب مزیت رقابتی ، حفظ و افزایش سهم بازار در محیط رقابتی و پاسخگویی به انتظارات و نیازهای آشکار و پنهان مشتریان اشاره کرد و گفت: تنوعبخشی به پرتفوی محصولات و خدمات، وفادارسازی مشتریان، صرفهجویی در زمان و هزینه و همچنین افزایش سودآوری از دیگر مزایای حاصل از چابکی در بانکداری هستند.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک در خصوص انواع چابکی در صنعت بانکداری به چابکی فرایندی، خدمات و واکنشی اشاره کرد و افزود: چابکی فرایندی قابلیت و توانایی تغییر و اجرای سریع فرایندها در تولید و عرضه محصولات و خدمات است.
دکتر حسینی هم چنین به چابکی خدمات و چابکی واکنشی اشاره کرد و گفت: چابکی خدمات کاهش مدت زمان ارائه خدمات به مشتری از طریق توسعه کانالهای نوین پرداخت و چابکی واکنشی بکارگیری فناوری ها و زیرساختهای لازم برای شناسایی هوشمندانه نیازهای مشتریان و فرصتها و تهدیدهای محیط رقابتی است.
رییس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک با بیان اینکه پیش نیازهای بانکداری چابک شامل ایجاد فرهنگ چابکی در بانک و شناسایی عوامل تغییر و کنترل آنها می باشد گفت: شناسایی شیوههای پاسخگویی سریع به تغییرات، تصمیمگیری اثربخش در مواجهه با تغییرات، تدوین استراتژی های بانکی با هدف دستیابی به چابکی و هم چنین مدیریت کارآمد فرایندهای کسب و کار از دیگر پیش نیازهای چابکی در بانکداری است.
وی در ادامه به چالش تغییر در بانکداری چابک اشاره کرد و با بیان اینکه یک بانک چابک به صورت مداوم در حال تغییر و تحول است و پیوستگی بسیار زیادی با بخشهایی دارد که در خصوص ارائه محصولات و خدمات فعالیت میکنند اظهار داشت: با توجه به لزوم تغییرات پیوسته در راستای چابک بودن بانکها، مدیریت این تغییرات به منظور حصول اهداف مد نظر ضروری میباشد.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه مهمترین گامها در مسیر چابکسازی و مدیریت چالش تغییر در شناسائی عامل تغییر و شناسایی توانمند سازی های چابکی است گفت: نیاز به چابکسازی در یک بانک از یک عامل تغییر با منشأ داخلی یا بیرونی به وجود میآید. ضرورت چابکسازی بایستی به روشنی در کل بانک و برای تمام ذینفعان از جمله کارکنان تبیین گردد.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک درخصوص شناسایی توانمندسازهای چابکی اظهار داشت: بعد از شناسایی عوامل تغییر، لازم است بانک توانمندسازهای چابکی را مورد شناسایی قرار دهد. برای هر یک از این عوامل، بایستی وضعیت فعلی، هدف و توانمندسازهایی که بانک را به مقصود خود میرسانند نیز مشخص شوند.
وی به مهمترین توانمندسازهای چابکی از جمله حوزه چابکی فرایندی، حوزه چابکی خدمات و حوزه چابکی واکنشی اشاره کرد و گفت: بکارگیری ابزارهایی نظیر سیستم مدیریت فرآیندهای کسبوکار و راهکارهای بانکی منعطف برای ایجاد تغییر در سبد محصولات و خدمات از حوزه چابکی فرایندی است.
دکتر حسینی به حوزه چابکی خدمات اشاره کرد و افزود: بکارگیری کانالهای نوین پرداخت (اینترنت بانک، همراهبانک، تلفنبانک و ...) و ابزارهای بانکداری الکترونیک (خودپرداز، پایانه فروش، وبکیوسک و ...) از حوزه چابکی خدمات است.
رئیس اداره کل تحقیقات و کنترل ریسک در خصوص حوزه چابکی واکنشی گفت: ایجاد و بکارگیری سیستمهای نوین اطلاعاتی، هوش تجاری، دادهکاوی و ... در راستای پایش رفتار مشتریان و محیط رقابتی از حوزه چابکی واکنشی می باشد.
وی با بیان اینکه حرکت به سمت چابکسازی یک بانک شامل تغییراتی میشود که کارکنان، فرایندها و محصولات آن را تحت تاثیر قرار میدهند اظهار داشت: این تغییرات بایستی با دقت مورد سنجش و مدیریت قرار گیرند بهگونهای که در انتهای راه، بانک سهم بیشتری از بازار به دست آورد و مشتریان نیز احساس رضایت بیشتری داشته باشند.
دکتر سید مهدی حسینی در پایان گفت: طراحی و استقرار نظامهای نوین پرداخت و توسعه بکارگیری ابزارهای بانکداری الکترونیک به عنوان مهمترین راهبرد در حوزه چابکی خدمات بانکی محسوب میگردد.