امروز: شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ [2024/11/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8789 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کل گمرک ایران خبرداد؛

تاسف از جایگاه 126 ایران در موضوع لجستیک / تا 20 بهمن ماه امسال ارزش صادرات 44 میلیارد و 992 میلیون دلار بوده/ باید مسئولان شهرداری تهران در خصوص ترخیص قطارهای شهری حقوق دولت را پرداخت کنند

خبرایران : مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران با ابراز تاسف از جایگاه 126 ایران در موضوع لجستیک گفت: در مقررات و قوانین کمبودی وجود ندارد البته این موضوع کمی غیر منصفانه در نظر گرفته شده و در عین حال مشکلات به تعداد رویه‌ها و مقررات است. زمانی جز 5 گمرک برتر دنیا با سیستم آسیکودا بودیم.
تاسف از جایگاه 126 ایران در موضوع لجستیک / تا 20 بهمن ماه امسال ارزش صادرات 44 میلیارد و 992 میلیون دلار بوده/ باید مسئولان شهرداری تهران در خصوص ترخیص قطارهای شهری حقوق دولت را پرداخت کنند

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری«مسعود کرباسیان» رئیس کل گمرک کشور به مناسبت دهه فجر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری«مسعود کرباسیان» رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه گمرک با 45 قانون سر و کار دارد که شامل ترانزیت، صادرات و واردات است اظهار داشت: همچنین 15 کنوانسیون بین‌المللی وجود دارد که برخی از آنها در تعارض با برخی قوانین بوده و مشکل ایجاد می‌کند. به همین خاطر برخی وارد کنندگان به دنبال راه‌های دیگر و خلاص شدن از چالش‌های آن هستند.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه با این سازمان همجوار و 14 رویه سر و کار داریم تصریح کرد: در دنیا تعداد رویه‌ها 4 مورد است که در عین حال باید با قوانین تطبیق داده شود که 37 روز زمان می‌برد و 15 نوع عوارض می‌بینیم که قبلا تجمیع عوارض وجود داشت و هر کدام از آنها یک جدول مندلیف است.در حال حاضر 22 سازمان مجوز صادر می کنند و همین، کار رسمی انجام دادن را سخت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولیت اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی بر عهده گمرک است، چه سازمان‌هایی در این راستا همکاری نمی‌کنند گفت: تا قبل از این قانون هر کسی به دنبال درست کردن یک پنجره واحد بود و در حال حاضر پنجره واحد همان سیستم یکپارچه جامع گمرکی است که سازمان‌های مختلف از جمله کشتیرانی، بانک، بیمه،‌نیروی انتظامی، استاندارد، قرنطینه، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت باید به این سامانه وصل شوند و در یک جا همه مجوزها و فرآیند‌ها راستی‌آزمایی شود و اکنون با سازمان بنادر برای دریافت مانیفست، پایانه‌ها، دریافت اطلاعات، ثبت سفارش با سازمان تجارت، سازمان استاندارد، قرنطینه نباتی و بیمه‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است و اگر همکاری در با بانک‌ها یک یا علی بگوییم موضوع پنجره واحد بسته خواهد شد و در این زمینه وظیفه خود می‌دانیم که اطلاع‌رسانی کنیم.

کرباسیان تصریح کرد:  تا امروز که 20 بهمن ماه است ارزش صادرات 44 میلیارد و 992 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد رشد دارد و نیز واردات 46 میلیارد و 567 میلیون دلار بوده که 13.77 درصد رشد داشته است و فلسفه وجودی ثبت سفارش برای اطلاع‌رسانی کالاهای وارداتی و ضرورت و نیاز آن است. اگر قرار است واردات شکر ممنوع شود و پول آن به طرف خارجی پرداخت شده باشد واردکننده متضرر می‌شود و اگر در حال حاضر ثبت سفارش کاربردی ندارد باید جمع شود زیرا به صورت روزانه می‌توانیم اطلاع‌رسانی از میزان واردات و نیازهای کشور داشته  باشیم و به همین علت ثبت سفارش کاربردی نیست،  البته طبق قانون صادرات و واردات اگر کالایی ثبت سفارش شود شامل محدودیت‌های بعدی نخواهد شد و به همین علت با وجود توقف ثبت سفارش، آنچه در گذشته ثبت شده وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 65 نوع معافیت قانونی وجود دارد که 11 نوع از این نوع معافیت مربوط به دستگاه‌ها است، بیان داشت: هر کالا از هر مرزی با هر مقرراتی می‌تواند وارد شود و در حال حاضر در تجارت فرامرزی دنیا رتبه 148 را داریم و به دنبال بهتر کردن جایگاه ایران هستیم.

رئیس کل گمرک با ابراز تاسف از جایگاه 126 ایران در موضوع لجستیک عنوان کرد: در مقررات و قوانین کمبودی وجود ندارد البته این موضوع کمی غیر منصفانه در نظر گرفته شده و در عین حال مشکلات به تعداد رویه‌ها و مقررات است. زمانی جز 5 گمرک برتر دنیا با سیستم آسیکودا بودیم.

وی با بیان اینکه ماندگاری تعرض کالا معادل یک درصد ارزش آن کالا است، یادآور شد: اعمال مدیریت ریسک روی کالاهایی که وارد می‌شود بر اساس سابقه شرکت و اطلاعات کالا و مبدا و مقصد صورت می‌گیرد. اکنون اطلاعات مربوط به ارزش کالا را نمی‌توان در کشور به واردکننده بدهیم زیرا قابل استناد نیست و به همین علت روی سایت گمرک اطلاعات مربوط به ارزش کالاها گذاشته شده است، تا از کم‌نمایی و پیش‌برآورد ارزش یک کالا جلوگیری شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به ارائه خوداظهاری ارزش تصریح کرد:‌باید فرآیند تعرفه‌گذاری را کاهش دهیم و در حال حاضر میانگین تشریفات صادرات کمتر از یک روز است. در حال حاضر طبق سیستم سامانه جامع می‌توان هر گمرک را رصد و کالاهایی که وارد و خارج می‌شود کنترل کرد.

کرباسیان در خصوص اظهار نظر یکی از مسئولان سفارت انگلیس که گفته است کالاهای کشور انگلیس برای سفارتخانه در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شود اظهار است:‌ بهتر است این مسئول سابق انگلیسی به کارهای خود رسیدگی کند و نه به امور گمرکی. اگر کالایی ثبت سفارش شود گمرک تصمیم‌گیر نیست و بر اساس فرآیندها ترخیص خواهد شد.در واقع کالاهایی که از طریق پست دیپلماتیک می‌آیند از تشریفات مستثنی هستند و اظهارات این فرد پایه و بنیان ندارد البته قطعا گمرک طبق مقررات عمل خواهد کرد.

رئیس کل گمرک ایران درباره فساد در گمرک و چگونگی جلوگیری از آن گفت: سیستم گمرکی ایجاد شده تا در میان مردم رقبت ایجاد کند و راه‌های دیگر را ببندد در زمان فعلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا پرونده‌ها به صورت جدی پیگیری می‌شود و موارد جدید فساد مبالغ زیادی نیست و بیشتر مربوط به جعل اسناد می‌شود که همه آنها قابل شناسایی و پیگیری است.

وی در مورد ادعای شهرداری مبنی بر عدم ترخیص قطارهای شهری از گمرک بیان داشت: قطارهایی که وارد شده باید حقوق دولت پرداخته شود تا بتوان آن را ترخیص کرد البته مسئولان شهرداری قبل از حل موضوع فقط مصاحبه می‌کنند و در این رابطه با اختیار مسئولیت خودم شخصاً‌ زنگ زده و تعهد ذی‌حسابی دادم تا قطارها ترخیص شوند متاسفانه شهرداری در مقطعی نسبت به تعهد ذی‌حسابی کوتاهی کرد و البته اکنون مشکل حل شده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه عمده صادرات کشور مربوط به میعانات گازی‌،محصولات پتروشیمی و سایر کالاها است تصریح کرد:‌به ترتیب از لحاظ ارزش صادرات آنها نسبت به مدت مشابه 43.56، 29.45 و 6.77 درصد رشد داشته است و مقصد آنها چین، عراق، امارات، افغانستان، هند و سایر کشورها است و عمده اقلام وارداتی نیز گندم، خودرو، ذرت، برنج و کنجاله روغن سویا است که سهم ارزشی آنها به ترتیب چین 23 درصد، امارات 23 درصد جمهوری کره 7.97، ترکیه 3.38، هند 3.34 و سایر کشورها 14.17 درصد است.

وی تاکید کرد:‌ارزش متوسط هر تن کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد کالاهای صادراتی ارزش افزوده بیشتری دارد که یکی از مشکلات را مربوط به زیاد بودن تعرفه‌ها دانست و افزود:‌هر چه طبقه‌بندی تعرفه‌ها زیاد باشد امکان سوء‌استفاده را فراهم می‌کند و در حال حاضر برای ماهی 11 ردیف تعرفه‌ای از 4 تا 40 درصد وجود دارد که به دلیل پرداخت تعرفه مالیات، عوارض متفاوت سوء‌استفاده را فراهم می‌کند در حالی که تعرفه در دنیا کم بوده و قرار است برای سال آینده این موضوع کمتر شود و از 14 ردیف به 10 ردیف کاهش یابد که قطعا منجر به افزایش درآمدها خواهد بود.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه با کمک وزارت امور خارجه و استانداری استان خراسان جنوبی مشکل صادرات مشتقات نفتی از گمرک ماهی‌رود رفع شده است، عنوان کرد:‌در حال حاضر 600 کامیون در حال خروج از مرز هستند و البته باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و محصولات با ارزش افزوده بالا صادر شود.

وی یکی از اقدامات گمرک را مربوط به ارزیابی کالا در محل واحدهای تولیدی دانست و گفت: در لایحه خروج از رکود اجازه داده شده از محل دریافتی‌های حقوق گمرکی مواد اولیه کالاهای صادراتی را استرداد کنیم که قبلاً‌ پول آن به خزانه واریز می‌شد و استرداد آن ماه‌ها طول می‌کشید و عوارض صادراتی از برخی کالاها اخذ می‌شود که با ایجاد ضمانت‌نامه این مشکل حل شده است.

  کرباسیان از ایجاد سیستم فعالان مجازی اقتصادی خبر داد و گفت: در حال حاضر 30 شرکت معتبر که هیچ پرونده مالیاتی، بانکی، بدهی و مشکل حادی ندارند شناسایی شده که مانند ارزیابان گمرک عمل کرده و کالا را صادر می‌کنند و بعداً‌ پروانه از آنها گرفته می‌شود که در این راستا نیز به چند کشور پیشنهاد دادیم که چنین رویه‌ای از این شرکت‌ها گرفته تا سهولت در امور صادراتی بیشتر شود.

بنابراین گزارش ، صبح امروز خبرنگاران اقتصادی رسانه‌های مختلف با حضور رئیس کل گمرک ایران و دیگر مسئولان از سامانه یکپارچه جامع گمرکی و تمامی فرآیندهای مکانیزه این سیستم به همراه توضیحات رئیس کل بازدید کردند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب