خبرایران: امیر جعفر پورگفت: دولت کنونی بهمن ماه سال جاری نسبت به هوشمند سازی ناوگان دیزلی اقدام نموده و در قالب این طرح حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو باری اعم از شهری و برون شهری مجهز به GPS خواهند شد.
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، صبح امروز سه شنبه با حضور «امیر جعفر پور» سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس این اتحادیه در محل شورای عالی استان ها برگزار و دراین نشست خبری «امیر جعفر پور» سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشوراظهارداشت: در سال ۸۸ مصوبه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در قالب مدیریت مصرف سوخت به تصویب هیئت دولت رسید که بر اساس آن مقرر گردید تا این بخش از صنعت حمل و نقل به منظور نظارت هر چه بیشتر، تحت عنوان سازمان مدیریت بار ضمن ساماندهی به فعالیت خود ادامه دهند.
جعفر پور تصریح کرد: باید سازمان مدیریت بر وانت بارها در شهرها شکل می گرفت و بر اساس این دستور العمل، ساختار یکپارچه مدیریتی در این خصوص در شهرها شکل گرفت که ایجاد سازمان حمل و نقل شهری و حومه در این قالب فعالیت خود را در شهرها آغاز کردند.
وی خاطرنشان کرد: شهرهای مشهد و شیراز در ایجاد چنین مراکزی از دیگر شهرها گوی سبقت را ربودند، و در سال ۸۹ وزیر وقت کشور، دستور پیگیری مجدانه مصوبه سال ۸۸ را در قالب یک مصوبه جدید به سازمان های تابعه ابلاغ کرد که بر این اساس کلیه ناوگان باری اعم از کامیون، کامیونت و وانت بار موظف شدند برای استفاده از تسهیلات این مراکز نسبت به معرفی خود اقدام نمایند. در صورت نبود مراکز ساماندهی در برخی شهرها صاحبان خودرو موظف شدند تا به سازمان تاکسیرانی شهر خود مراجعه و اعلام حضور نمایند.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشورخاطرنشان کرد: در شهرها کوچک این دبیرخانه در سازمان های حمل و نقل همگانی اقدام به ثبت مشخصات خودروهای باری می شد. در این رابطه یک میلیون و دویست و پنجاه هزار مراجعه ثبت شد که با توجه به دو میلیون و دویست و پنجاه هزار وانت بارموجود در سطح کشور، ۹۵۰ هزار عدم حضور به این اتحادیه گزارش شد.
وی ادامه داد: از تعداد یک میلیون و دویست و پنجاه هزار مراجعه وانت بارها ثبت مشخصات به عمل آمد که طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۹۱ که دستورالعمل کامل تری بود، در حال حاضر ۳۵۰ هزار خودرو باری در سطح کشور در طرح ساماندهی، تحت نظارت اتحادیه به فعالیت خود ادامه می دهند و به عبارتی موفق به حضور در طرح آرم ساماندهی خودروهای باری شدند.
جعفر پور، با اشاره به اینکه از تعداد یادشده تنها ۲۱۰ هزار خودرو فرآیند دریافت آرم را با موفقیت پشت سر گذاشتند، خاطرنشان کرد: تعداد ۹۵۰ هزار از خودروهایی که از حضور در مراکز مدیریت حمل و نقل بار خودداری کردند، مشمول طرح کاهش سهمیه سوخت شده و از ابتدای اسفندماه سهمیه سوخت آنان به ۶۰ لیتر در ماه تقلیل خواهد یافت.
وی تاکید کرد: به آن دسته ازوانت بارها که با وجود حضور در مراکز مدیریت سهمیه سوخت شان کاهش یافته، این نوید را می دهم، که از ابتدای سال ۹۴ سهمیه سوخت بنزین خود را بر اساس مصوبه هیئت دولت دریافت می کنند و این اتحادیه برای آن دسته از وانت بارهایی که خارج از محدوده مدیریت یکپارچه ساماندهی هستند، نیز تدابیر لازم را اندیشیده و آنها را به نزدیک ترین مرکز راهنمایی می کند.
جعفر پورعنوان داشت: دولت جدید در۱۴ بهمن ماه سال جاری نسبت به هوشمند سازی ناوگان دیزلی اقدام نموده و در قالب این طرح حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو باری اعم از شهری و برون شهری مجهز به GPS خواهند شد. خوشبختانه برای اجرای این طرح یک سال فرصت در اختیار اتحادیه قرار داده شده که امید می رود تا پیش از پایان مهلت یاد شده اقدامات اجرایی آن صورت پذیرفته باشد.
وی ادامه داد: یکی از زوایای این طرح اختصاص سوخت بر اساس پیمایش به ناوگان دیزلی تعلق خواهد گرفت و این امر در خصوص ناوگان حمل مسافر بین شهری نیز مصداق پیدا می کند. سنجش پیمایش همراه بار و مسافر به صورت یکسان خواهد بود. تعدادی از ناوگان بار در حمل و نقل برون شهری فعالیت دارند که باید در این رابطه به سازمان راهداری مراجعه داشته باشند. دارا بودن پلاک زرد یکی از ملزومات وانت بارها در استفاده از خدمات سازمان راهداری است اما این اتحادیه نسبت به آن حساسیت خاصی نشان نداده است.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری، تاکید کرد: هوشمند سازی ناوگان با حمل و نقل بار جزء دستور العمل های جدی وزارت کشور است که دولت به آن توجه کافی داشته است. با رویکرد خرید خدمت دریافت الکترونیکی کرایه تاکسی و کارمزد خدمات بر اساس مصوبات شورای شهر و دولت با تاکید بر عدالت به مرحله اجرا گذاشته شود و قیمت خودروهای دو نیرویی (هیبریدی) نصف بهای خودروهای با سوخت بنزین است هرچند که دارای ریسک بالا در هزینه تعمیر و نگهداری هستند.
وی افزود: درحال حاضر چند مدل از خودروهای دو نیرویی(هیبریدی) در نظر گرفته شده اند تا پس از بررسی دقیق و اخذ حمایت های لازم نسبت به ورود این نوع خودرو به داخل کشور اقدام شود و هیات وزیران به همین منظورعوارض گمرکی ورود خودروهای هیبریدی را به چهار درصد (نزدیک به صفر) کاهش داده است.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری، با اشاره به پایین بودن قیمت خرید خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی گفت: شرکت های بزرگ خودروساز کشور مانند ایران خودرو و سایپا و همچنین چند خودرو ساز داخلی برای تولید خودروهای هیبریدی آمادگی خود را اعلام کرده اند و یکی از مشکلات این خودروها قیمت زیاد باطری آن است و خط تولید باطری مورداستفاده در این خودروهای هیبریدی در کشور (کارخانه صباباطری) راه اندازی شده که به طور قطع این اقدام موجب کاهش قابل توجه قیمت این نوع باطری خواهد شد.
جعفرپور، با اشاره به امتیاز ویژه شهرداری تهران برای ارائه طرح ترافیک به خودروهای هیبریدی بصورت رایگان، یادآورشد: در حال حاضر تعدادی از این خودروهای هیبریدی در شهر تهران تردد دارند که از نظر ظاهری و کیفیت عملکرد با خودروهای بنزینی تفاوتی ندارند.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری با اشاره به اینکه خودرو هیبریدی دارای دو موتور دوگانه سوز است، گفت: خودروی هیبریدی(دو نیرویی) در زمان شروع به کار با سوخت بنزین روشن و بعد از شارژ باطری به صورت اتوماتیک به فعالیت خود ادامه می دهد و این نوع خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر از ۲ تا ۴ لیتر بنزین مصرف می کند در حالیکه موتورهای بنزین سوز مصرف بیشتری دارند.
وی به جایگزینی خودروهای هیبریدی در ناوگان حمل و نقل شهری اشاره کرد و گفت: براساس برنامه پیش بینی شده ظرف سه تا چهار سال آینده طرح استفاده از خودروهای هیبریدی در ناوگان حمل و نقل شهری اجرایی خواهد شد .
بنابراین گزازش پل ارتباطی به منظور دستیابی هر چه سریع تر در استفاده از امکانات این اتحادیه wwww.navganbari.ir، شماره پیامک ۳۰۰۰۶۳۵۶، کد هفت رقمی ۹۷۱۱۸۲۱ با شماره گیری کد ۰۲۱، پست الکترونیکی taxibar.imo.org.ir می باشد.