خبرایران: معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به تبيين 8مرحله اجراي طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی پرداخت.
به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، دكتر كورش پرند، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس اين سازمان بيان داشت: اجراي طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی در 8 مرحله با بهره گيري از ظرفيت هاي درون سازماني، ساير نهادهاي دولتي و بخش خصوصي صورت مي گيرد.
وي در خصوص اجراي مرحله اول طرح مذكور بيان داشت: در مرحله نخست نیازسنجی و امکان سنجی آموزش هاي مهارتي روستاييان و با استفاده از نظرات کارگروه های اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل و یا ارتقای شغلی به ویژه کارآفرینی در بخش های کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و گردشگری صورت مي گيرد.
دكتر كورش پرند اظهار داشت: مرحله دوم اجراي طرح مذكور، برنامه ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش است كه بعد از نيازسنجي و امكان سنجي هاي صورت گرفته با توجه به امكانات و ظرفيت هاي درون سازماني و برون سازماني، نيازهاي آموزشي به منظور برنامه ريزي، الويت بندي مي شوند.
وي در ادامه افزود: با توجه به شرايط منطقه اي و امكانات موجود روش هاي آموزشي متفاوتي از جمله آموزش هاي حضوري، نيمه حضوري و مجازي در قالب آموزش هاي سيار و ثابت ارائه مي شود.
دكتر كورش پرند بيان داشت: تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی مرحله سوم اجراي طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی است.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: در اين مرحله استانداردهاي آموزشي مرتبط تدوين و در صورت وجود استانداردهاي مشابه، بازنگري مي شوند.
وي افزود: همچنين منابع آموزشي لازم در قالب كتاب، جزوه، بروشور، سي دي تدوين و در اختيار مهارت آموزان قرار داده مي شود.
دكتر كورش پرند در خصوص مرحله چهارم اجراي طرح مذكور كه جذب، تربیت و یا تامین مربی است، اظهار داشت: در اين مرحله تربيت مربي بومي آموزش فني و حرفه اي و توانمندسازي و ارتقاي دانش و مهارت مربيان با هدف بكارگيري مربيان نخبه و برجسته به ويژه با استفاده از ظرفيت هاي مركز تربيت مربي و پژوهش هاي فني و حرفه اي اين سازمان در دستور كار مي باشد.
وي بيان داشت: آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی مرحله بعدي اجراي طرح مذكوراست كه براساس نتايج نيازسنجي وامكان سنجي اي صورت گرفته، تجهيز و راه اندازي كارگاه هاي آموزشي انجام
مي شود.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در ادامه بيان داشت: مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، مرحله ششم اجراي طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی است .
وي تصريح كرد: سيستم مشاوره آموزشي، مراجعه كنندگان را با ارائه مشاوره و راهنمايي، استعداديابي و نگاه به آينده شغلي در بهترين انتخاب كمك مي كند.
دكتر كورش پرند اظهار داشت: ثبت نام از کارآموزان و اجرای دوره های آموزشی پس از مشاوره و هدايت آموزشي مراجعه كنندگان صورت مي گيرد.
وي بيان داشت: سنجش مهارت و صلاحيت حرفه اي کارآموزان در پايان دوره آموزشي با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارت سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به قبول شدگان، مرحله هفتم اجراي طرح مذكور است.
دكتر كورش پرند در خاتمه اعلام كرد: در مرحله آخر، ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها به حوزه هاي مرتبط در راستاي بهبود فرآیند اجرایی طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی صورت مي گيرد.