امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10215 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛

هویت گمشده شهر با «شمسه محله محور» پیدا می شود

خبرایران: به اعتقاد محمدمهدی تندگویان، مجموعه جشنواره های شمسه می تواند هویت گمشده شهر تهران را بازیابی کند
هویت گمشده شهر با «شمسه محله محور» پیدا می شود

به گزارش خبرایران؛ محمد مهدی تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره آئینی، فرهنگی، هنری و تجسمی شمسه گفت: امروزه یکی از مسائل مهم در مباحث شهرسازی، حفظ محله های شهر تهران و جلوگیری از کوچ های درون شهری است.

وی افزود: در سال های اخیر با ورود مدرنیته به زندگی شهری و تغییر سلایق و اولویت های مردم، اصالت محلات و بافت های سنتی شهر تهران به مرور دستخوش نابودی شده و همین امر، نوع زندگی شهری و سطح توقعات مردم را نسبت به گذشته متغیر ساخته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: فرهنگ کاذب بالاشهرنشینی با هدف بهره برداری از امکانات و رفاه بیشتر در میان شهروندان، اصیل نشینی را که زمانی شاکله اصلی محلات بود، از بین برده است؛ تا جایی که افراد ساکن محلات قدیمی و حتی حاشیه نشین ها در جهت بهره مندی از رفاه و دست یابی به امنیت روانی بیشتر برای فرزندان، حاضر به ترک محل زندگی خود و مهاجرت به مناطق دیگر شهری می شوند

تندگویان گفت: از سوی دیگر، در گذشته از آن جایی که محلات قدیمی از جایگاه ها و پایگاه های مشخصی برخوردار بودند مسائل و امورات داخلی محلات توسط ریش سفیدان، کسبه معتبر و بزرگان آن محل انجام می شد و نیازی به دخالت شهرداری نبود؛ بنابراین خود مردم در حرکتی خودجوش و فعال و با بهره گیری از تجربیات افراد برجسته محل و تجریبات یکدیگر نسبت به رفع مسائل و مشکلات شهری متحد می شدند.

وی اظهار داشت: امروز با به هم ریختن نظم محلات برای بهره گیری از امکانات زیر ساختی توسط شهروندان، بافت فرهنگی و اجتماعی ای ناهمگونی در محلات ریشه دوانده که در نهایت نوعی از گسیختگی فرهنگی را رقم زده است.

محمدمهدی تندگویان گفت: جشنواره ای چون شمسه به دلیل رویکرد «محله محوری» می تواند علاوه بر این که هویت گمشده شهر تهران را جست و جو و پیدا کند زمینه ساز جلب مشارکت های مردمی نیز شود. این که در این جشنواره به محلات تهران نگاه ویژه ای شد تا شهروندان علاوه بر رجوع به استعدادها و توانایی های خود ترغیب به توجه به پیرامون خود شدند، خود دستاورد قابل توجهی محسوب می شود.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این موارد، نکته قابل توجه رعایت مساله عدم اعمال و اجبار از طرف نهادها به خصوص در بحث فرهنگ و زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی است. در این صورت است که مردم می آموزند که نسبت به محل زندگی و مسائل اطراف همان قدر مسئول باشند که مسئول زندگی شخصی خود هستند، از سوی دیگر، سلایق آنان نیز آزادانه مطرح می شود.

وی ابراز امیدواری کرد در جشنواره های شمسه با کنترل های ارزشی و برجسته ساختن مسائل منطبق با دغدغه های امروز جامعه شهری، هویت فرهنگی شهر تهران تثبیت شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب