امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10489 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون سازمان امور مالیاتی خبرداد؛

پیتزافروشان حق دریافت مالیات ارزش افزوده را ندارند/ فعلاگروه جدیدفراخوان نمی‌شوند/ طلافروشان به مالیات ارزش افزوده گردن نهادند/ مالیات ارزش افزوده از مؤسسات غیرمجاز اخذ می شود

خبرایران:علیرضا طاری‌بخش معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پیتزافروشان حق دریافت مالیات ارزش افزوده را ندارند،گفت: در سال جدید رستوران‌ها، سالن‌های پذیرایی، سفره‌خانه‌های سنتی، اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای مشمول هستند و فعلا تصمیمی برای فراخوان گروه جدید گرفته نشده است.
پیتزافروشان حق دریافت مالیات ارزش افزوده را ندارند/ فعلاگروه جدیدفراخوان نمی‌شوند/ طلافروشان به مالیات ارزش افزوده گردن نهادند/ مالیات ارزش افزوده از مؤسسات غیرمجاز اخذ می شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سازمان امور مالیاتی صبح امروز با حضور«علیرضا طاری‌بخش» معاون ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی و اصحاب رسانه درسازمان امور مالیاتی برگزار و دراین نشست خبری«علیرضا طاری‌بخش» معاون ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: سال گذشته درآمد مالیات ارزش افزوده 22 هزار میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: در 2 ماه امسال که 98 درصد درآمدهای این بخش محقق شده است و به طور قطع می‌توان گفت مالیات ارزش افزوده مضاعف ندارد، شرط آن عمل کردن مودیان به قانون است.

طاری‌بخش تصریح کرد: قرار نیست این مالیات را مودی از جیب پرداخت کند و امانت دولت بوده که از مصرف‌کننده نهایی وصول می‌شود و در یک دوره مشخص پرداخت خواهد شد. اگر مودی خوب مدیریت کند در یک دوره سه ماهه و فرصت 15 روزه برای پرداخت این موضوع نقش مهمی در نقدینگی آنها خواهد داشت.

وی مراحل اخذ مالیات ارزش افزوده را واردات، تولید، توزیع و خرده‌فروشی بیان کرد و گفت: اخذ این مالیات به گونه‌ای است که در این 4 مرحله یا از هر کدام تا مرحله گفته شده 9 درصد گرفته نمی شود، بلکه فقط یکبار 9 درصد از مصرف‌کننده اخذ خواهد شد.

معاون ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات طلا فروشان خاطرنشان کرد: تقریبا همه طلا فروشان برای پرداخت مالیات ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اند و آخرین اظهارنامه ابرازی آنها میانگین 900 هزار تومان است که افزایش نسبتا خوبی داشته، اما با واقعیت منطبق نیست و با حسابرسی مالیات واقعی از آنها اخذ می‌شود.

وی در مورد مشمول بودن موسسات اعتباری و بانکی بیان کرد: در صورتی که موسسات و بانک‌ها از بانک مرکزی مجوز داشته باشند مشمول مالیات ارزش افزوده نخواهند بود، اما موسسات مجاز  بیشتر از غیرمجازها هستند که با فهرست موجود از آنها مالیات ارزش افزوده و مستقیم نیز اخذ می‌شود.

معاون مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی به پرونده اخیر کدفروشی اشاره کرد و گفت:‌ مالیات واقعی این شرکت 126 میلیارد بود که فاکتور صوری ارائه کرده که 1.5 تا 2 برابر جریمه شد و بر اساس اطلاعات کسب شده کل مالیات آن وصول شد.با محاسبه نفت حدود 55 درصد جی‌دی‌پی تولید ناخالص داخلی مشمول مالیات ارزش افزوده هستند و در مورد معافیت‌های کالایی با بررسی‌های صورت گرفته، برخی کالاها مشمول معافیت شده که شامل لبنیات بوده که  ماست نیز در اصلاحیه مشمول است.

طاری‌بخش با تاکید بر اینکه مشمول کردن مودیان برای دریافت مالیات ارزش افزوده بر اساس تحلیل هزینه و منفعت خواهد بود، تصریح کرد: در فراخوان‌های جدید با توجه به اینکه رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان هزینه‌بر بوده در صورت داشتن سود گروه‌های جدید فراخوان می‌شوند. در حال حاضر 495 هزار مودی مشمول این مالیات بوده و افرادی که گواهی ثبت‌نام داشته باشند، برای پرداخت این مالیات صلاحیت دارند.

وی در مورد اینکه برخی از رستوران‌ها مالیات از مصرف‌کننده گرفته اما آن را به دولت باز نمی‌گردانند، بیان داشت:‌ سال 89 اغذیه‌فروش‌ها زنجیره‌ای، تالار پذیرایی و رستوان‌ها فراخوان شدند، در سال 94 نیز گروه‌های دیگری فراخوان شده مالیات ابرازی خوبی داشته، اگر چه مطابق با واقعیت نباشد.چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها نیز امسال فراخوان شدند و همچنین نیز هم آژانس‌های مسافرتی و حمل و نقل طبق قانون معاف از این مالیات هستند.

معاون سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه شاخص دریافت مالیات در وهله اول بر اساس ابراز مودیان است، افزود: در صورتی که این موضوع واقعی نباشد، بر اساس اطلاعاتی که از آنها وجود دارد مالیات واقعی وصول خواهد شد.

طاری‌بخش در پاسخ به این سوال که چرا از کل کالا مالیات ارزش افزوده دریافت می‌شود، در حالی که باید از مابه‌التفاوت خرید و فروش باشد، اظهار داشت: تعریف اقتصادی دریافت مالیات ارزش افزوده مربوط به قبل از حلقه نهایی بوده و در واردات کل کالا مشمول از حلقه‌های بعدی معادل تفاوت خرید منهای فروش ضربدر 9 درصد، مالیات ارزش افزوده پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط رکود اخذ مالیات 9 درصدی زیاد به نظر نمی‌رسد، تصریح کرد: این قانون را 150 کشور دنیا اجرایی کرده و اکثر نرخ‌ها بین 15 تا 25 درصد است و در ایران ابتدا 3 درصد بوده و اکنون به 9 درصد رسیده که باز هم نسبت به نرخ‌های موجود پایین‌تر است. همچنین محاسبه مالیات آن شبیه به کشور ما بوده و فکر می‌کنیم، این نرخ منطقی و عادلانه است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که سازمان مالیاتی چه حمایتی از تولید دارد، گفت: به هیچ وجه مالیات ارزش افزوده را تولید پرداخت نمی‌کند زیرا در کالاهای بعدی اخذ می‌شود و در نهایت مصرف‌کننده پرداخت خواهد کرد. در دنیا از خرده‌فروشی‌ها روزانه مالیات دریافت می‌شود و مابقی حلقه‌ها این زمان یک ماه است، اما در ایران وصول سه ماهه بوده و خود این موضوع می‌تواند به ساماندهی نقدینگی مودیان کمک کند.مالیات ارزش افزوده مالیات بر مصرف است و نقش مهمی در رکود ندارد و آن را تشدید نخواهد کرد، در کشورهای دنیا نیز با تمام ظرفیت این مالیات وصول می‌شود که در ایران عدم شفافیت وجود دارد.

طاری‌بخش در مورد مالیات طلا‌فروشان عنوان کرد: احساس می‌کنیم مالیات ابرازی مودیان این صنف بر اساس واقعیت نیست و در صورتی که اطلاعات از آنها وجود نداشته باشد، به شیوه  علی‌الرأس مالیات آنها وصول می‌شود.

معاون مالیات‌های ارزش افزوده سازمان مالیاتی به موضوع صندوق‌های فروش اشاره کرد و یادآور شد:‌ این صنف طی سال‌های 92 تا 94 فراخوان شده اما به دلیل عدم ضمانت اجرایی از قانون استقبال نشد که به موضوع شفافیت اقتصاد و داشتن اطلاعات کامل از گردش مالی، خرید و فروش‌، ارزش مالیات، حساب‌های بانکی و واردات برمی‌گردد و صندوق فروش زمانی جواب می‌دهد که این اطلاعات در اختیار سازمان وجود داشته باشد و مودی بداند اطلاعاتش موجود  است.وی هیچ معافیتی برای افراد در مالیات ارزش افزوده وجود ندارد و فقط کالاها و خدمات مشمول مالیات هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیتزافروشان حق دریافت مالیات ارزش افزوده را ندارند، تصریح کرد: در سال جدید رستوران‌ها، سالن‌های پذیرایی، سفره‌خانه‌های سنتی، اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای مشمول هستند و فعلا تصمیمی برای فراخوان گروه جدید گرفته نشده است.

وی به رابطه وصول مالیات و سیاست‌های مقاومتی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات اجرای طرح جامع مالیاتی بوده که مهمترین محور آن تامین اطلاعات مالیاتی بر اساس ظرفیت‌های واقعی اقتصاد است، تا بتوان مالیات واقعی را وصول کرد و اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش داد.

طاری‌‌بخش با تاکید بر اینکه اگر تولید‌کننده قانون مالیات ارزش افزوده را رعایت کند از جیب مالیات نخواهند داد، یادآور شد: البته قانون نیز ضعف داشته که در لایحه جدید اصلاح شده و سازمان حق دارد مالیات را در صورتی که اطلاعات شفاف نشود، از خریدار دریافت کند و مودی که نمی‌خواهد قانون را اجر کند، مقصر سازمان نیست.

وی با اشاره به این نکته که چرا مودیان باید به سمت خرید فاکتورهای جعلی و از کدهای نامعتبر استفاده کنند، عنوان کرد: تقاضا باید به صفر برسد و چرا مردم سراغ این موضوع می‌روند که قطعا از روی عمد و به دلیل شفاف نشدن مالیات این کار را می‌کند و به سراغ کدفروش می‌رود و این گونه نیست که ناخودآگاه به سمت آن کشیده شود، حتی اگر در هیات‌های حل اختلاف فاکتور واقعی ارائه دهد، پذیرفته خواهدشد. پیش‌بینی درآمدهای مالیات ارزش افزوده وجود دارد و از طریق GDP قابل محاسبه است و این کار را سازمان مدیریت انجام می‌دهد و سال 92، 112 درصد درآمد پیش بینی شده مالیات وصول شد و سال گذشته این رقم 96 درصد بود.

معاون سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات ارزش افزوده صرافی‌ها اظهار داشت:‌ خود پول یا ارز مشمول مالیات نیست و فقط کارمزد دریافتی آنها مشمول این قانون می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب