امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12034 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرد؛

اقدام رسانه‌های سعودی در پخش انیمیشن به جای واقعیت‌ها، توهین‌آمیز است/همه سران کشورها از ایران برای حل و فصل مسائل منطقه استمداد می‌طلبیدند

خبرایران: دکتر روحانی در بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد، ساخت و پخش انیمیشن از سوی رسانه‌های سعودی را به جای فیلم‌هایی که از اصل واقعه وجود دارد، بسیار توهین‌آمیز نسبت به ملل اسلامی دانست.
اقدام رسانه‌های سعودی در پخش انیمیشن به جای واقعیت‌ها، توهین‌آمیز است/همه سران کشورها از ایران برای حل و فصل مسائل منطقه استمداد می‌طلبیدند

به گزارش خبرایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر سه‌شنبه، 7 مهرماه در بازگشت از سفر خود به نیویورک در گفت‌وگویی با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، در پاسخ به سؤالی درباره فاجعه منا گفت: متأسفانه امسال ایام بین عید قربان و عید غدیر که همواره روزهای خوش مردم ما به لحاظ دینی و معنوی بود، به دلیل بی‌تدبیری، بی‌مبالاتی و عدم‌کارآیی دولت فعلی عربستان سعودی به روزهایی تلخ برای مسلمانان و مردم عزیز ایران تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور با تأسف‌بار توصیف کردن وضعیت قربانیان مناسک حج امسال، افزود: بنده که در جریان سفر به نیویورک از این فاجعه مطلع شدم به محض ورود در همان هواپیما با معاون اول خود به طور مفصل صحبت کردم و دستور اقدامات لازم را ابلاغ کردم که انصافاً همه مسئولان اقدامات خوبی را انجام دادند و وزارت امور خارجه نیز خیلی فعال عمل کرده است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه البته در نیویورک دسترسی‌های ما برای اینکه صدای مظلومیت مسلمانان و حاجیان مظلوم ایرانی را به گوش جهانیان برسانیم و تذکرات لازم را در مجامع بین‌المللی مطرح کنیم، بیشتر بود، اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک با سران و وزرای خارجه برخی کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد که بسیار مفید بود و من  نیز در دو سخنرانی خود در نشست سران برای تصویب سند توسعه پس از 2015 و مجمع عمومی به این نکته اشاره کردم که حادثه رخ داده در منا از نظر ما یک حادثه عادی و معمولی نیست و تألمات حاصل از آن به هیچ‌وجه از طریق مالی جبران‌شدنی نیست و دولت سعودی باید مسئولیت قانونی خود را در این زمینه پذیرفته و به وظایف قانونی خود که در قبال حجاج و زائران دارد، عمل کرده و باید همه ابعاد حادثه را کاملاً روشن کند.

رئیس‌جمهوری ساخت و پخش انیمیشن از سوی رسانه‌های سعودی را به جای فیلم‌هایی که از اصل واقعه وجود دارد، بسیار توهین‌آمیز نسبت به ملل اسلامی دانست و تصریح کرد: در تمام 16 ملاقاتی که در نیویورک داشتم، طرف‌های گفت‌وگو به ملت ایران تسلیت گفته و نسبت به رخداد این فاجعه اظهار تأسف و تعجب می‌کردند و بر رسیدگی به این موضوع تا روشن شدن ابعاد قضیه تأکید داشتند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت:  بار دیگر به بازماندگان و درگذشتگان این فاجعه تسلیت گفته و با آنان اظهار همدردی می‌کنم و برای مصدومین حادثه تقاضای شفای عاجل دارم. دولت از ابتدا در خدمت مردم و حادثه‌دیدگان این فاجعه بود و پس از این نیز تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طبق برنامه باید سفر ما تا امشب ادامه پیدا می‌کرد، خاطرنشان کرد: بنده پنج ملاقات و سه نشست خود را در این سفر لغو کردم تا بتوانم در زمانی که پیکرهای حاجیان عزیز ما به وطن بازمی‌گردد در جمع استقبال‌کنندگان از آنها حضور داشته باشم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به ملاقات‌ها و سخنرانی‌های خود در نشست‌های مختلف در نیویورک به شرکت در جلسه تصویب سند توسعه پس از 2015 نیز اشاره کرد و گفت: در این جلسه به اقداماتی که برای حفاظت بیشتر برای محیط زیست لازم است تأکید شد و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در این راستا انجام داده و در دست اقدام دارد، تشریح شد و در مجموع این سند به نفع جهان سوم است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز درباره موضوع  فاجعه منا و برجام و فضای حاصل شده در نتیجه حصول برجام و مسائل منطقه صحبت کردم، در توضیح یک نکته مهم درباره برجام اضافه کرد: در جریان این سفر و ملاقات‌ها و دیدارهای آن هیچ‌کس صحبت از این نمی‌کرد که برجام در چه مرحله‌ای است چرا که همه دنیا برجام را نهایی شده می‌دانند و کسی دنبال این نبود که برجام کی اجرا می‌شود، بلکه همه دنبال استفاده از فضای پس از برجام و آثار آن هستند.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به نشست با مدیران شرکت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا اظهار کرد: فعالان اقتصادی آمریکا از من می‌خواستند که ایران به آمریکا فشار بیاورد تا تحریم‌های شرکت‌های اقتصادی آمریکا برای همکاری با ایران نیز لغو شود تا آنها بتوانند با اجرای برجام در اقتصاد ایران حضور یافته و از این فضا و فرصت استفاده کنند.

رئیس‌جمهور سپس به دیدارهای خود با سران کشورهای مختلف اشاره کرد و ادامه داد: همه سران کشورها از ایران برای حل و فصل مسائل منطقه استمداد می‌طلبیدند و این خیلی متفاوت از فضای سال‌های گذشته است که همه با ایران با لحن نصیحت‌آمیز و انتقادی سخن می‌گفتند و اساساً ایران خود به عنوان مشکل و مسئله در منطقه مطرح بود در حالی که امروز همه معترف هستند که برقراری ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم بدون همکاری ایران ممکن نیست. عزتی که امروز ملت ایران به واسطه حضور و ایستادگی خود و هدایت‌های مقام معظم رهبری یافته بسیار مهم است اما نباید از آن مغرور شویم بلکه باید از این فضا به نفع ملت خود و منطقه به نحو احسن بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: حاضرم برای اینکه خونریزی‌ها در سوریه و عراق حتی یک ساعت زودتر قطع شود و حتی بتوانیم از خون یک مسلمان حراست کنیم با هر کس در هر کجا حرف بزنم به شرطی که نتیجه، برقراری امنیت و ثبات در عراق، سوریه و یمن و آسایش مردم این کشورها باشد. اینکه هر روز تعداد زیادی از مسلمانان کشته و تعداد زیادی نیز آواره می‌شوند، به هیچ‌وجه در شأن مسلمانان نیست و برای توقف این وضعیت باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آمادگی داریم در اجرای هر طرحی که واقعاً به نفع مردم عراق، سوریه و یمن باشد، هر کاری می‌توانیم، انجام دهیم و امیدوارم وضعیت منطقه هر روز رو به بهبود برود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب