امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12468 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اعلام کرد؛

جشنواره فیلم کوتاه تهران جزو ۱۰ جشنواره فیلم کوتاه برتر جهان قرار خواهد گرفت/ برگزاری شب المپیاد به شناسایی استعدادهای جوان نیز کمک می‌کند/ با کمک خانه کتاب به عنوان یکی ازحامیان اصلی جشنواره کتاب و کتابخوانی را افزایش می دهیم

خبرایران: مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: درتلاش هستیم که این جشنواره بتواند در زمان محدودتر جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کند هم اکنون نیز جزو برترین‌های آسیا هستیم و دوستان ما در تلاش هستند که سطح جشنواره را نیز ارتقاء دهند تا جزو ۱۰ جشنواره فیلم کوتاه برتر جهان قرار بگیریم.
جشنواره فیلم کوتاه تهران  جزو ۱۰ جشنواره فیلم کوتاه برتر جهان قرار خواهد گرفت/ برگزاری شب المپیاد به شناسایی استعدادهای جوان نیز کمک می‌کند/ با کمک خانه کتاب به عنوان یکی ازحامیان اصلی جشنواره کتاب و کتابخوانی را افزایش می دهیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سی‌ و‌ دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، صبح امروز سه شنبه ۱۲ آبان ماه ۹۴، با حضور «فرید فرخنده‌ کیش» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره، «محمدرضا کریمی صارمی» قائم مقام جشنواره و اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار ودراین نشست خبری «فرید فرخنده‌ کیش» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اظهارداشت: سی‌ و‌ دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ازتاریخ ۲۰ الی ۲۶ آبان ماه سالجاری، در پردیس چارسو تهران برگزار می‌شود و این جشنواره در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود که آمار آنها بدین شرح است:

بخش مسابقه سینمای ایران (فیلم‌های کوتاه حداکثر ۳۰ دقیقه‌ای در چهار قالب داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی)

ایمان و امید، چشم انداز سرزمین زیبای ما، چراغ راه، دست‌آوردها، بخش جنبی

مسابقه بین‌الملل (فیلم‌های کوتاه حداکثر ۳۰ دقیقه‌ای در چهار قالب داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی)

بخش مسابقه آسیا، جهان اسلام، جهان عاری از خشونت و افراطی گری

آمار فیلم‌های بخش بین الملل

۳۶۰۱ فیلم از ۱۰۸ کشور جهان ثبت نام شده در دو درگاه اینترنتی شورت فیلم دپوت و ریل پورت

از این بین، ۳۰۸۸ فیلم متقاضی شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل، برای بخش مسابقه کشورهای آسیایی ۲۰۲ فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های ضد خشونت و افراطی‌گری ۱۱۳ فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های جهان اسلام ۲۱ فیلم کوتاه و بخش غیررقابتی ویدئو آرت ۱۷۷ اثر.

آمار آثار راه یافته به بخش بین الملل

نهایتاً ۹۷ فیلم برای بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی از ۳۶ کشور انتخاب شد.

بخش مسابقه بین‌الملل ۵۱ فیلم از ۲۶ کشور، بخش مسابقه کشورهای آسیایی ۱۳ اثر از ۸ کشور، بخش مسابقه کشورهای اسلامی ۶ فیلم از ۵ کشور، در بخش مسابقه فیلم‌های ضد خشونت و افراطی‌گری ۱۰ اثر از ۱۰ کشور و در بخش آثار غیررقابتی «ویدئو آرت» ۲۰ فیلم از ۱۱ کشور

کشورهای فرانسه با ۱۲ اثر، آلمان با ۱۱ اثر، ۷ فیلم کوتاه از ایران، امریکا با ۶ اثر و انگلیس و نروژ با ۵ اثر بیشترین آمار شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل را به خود اختصاص داده‌اند.

اسامی کشورهای خاص: عربستان، سنگاپور، اندونزی، نیوزلند، لیتوانی، مراکش

آمار بخش سینمای ایران

۱۷۰۱ فیلم کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن و تجربه‌گرا از ۱۳۲۳ فیلم‌ساز متقاضی شرکت در این جشنواره

۹۵۷ فیلم کوتاه از ۸۱۷ فیلم‌ساز در بخش داستانی، ۳۵۶ فیلم کوتاه از ۲۸۲ فیلم‌ساز در بخش مستند، ۱۶۱ فیلم کوتاه از ۱۴۱ فیلم‌ساز در بخش انیمیشن و ۲۲۷ فیلم کوتاه از ۱۹۵ فیلم‌ساز در بخش تجربی

استان اصفهان با ۱۱۴ فیلم کوتاه، استان خراسان رضوی با ۸۰ فیلم کوتاه، استان البرز با ۷۶ فیلم کوتاه، استان گیلان با ۷۲ فیلم کوتاه، استان خوزستان با ۵۸ فیلم کوتاه، استان فارس با ۵۶ فیلم کوتاه، استان اردبیل با ۴۸ فیلم کوتاه، استان همدان با ۴۸ فیلم کوتاه، استان قم با ۴۷ فیلم کوتاه و استان مازندران با ۴۶ فیلم کوتاه

بخش دوم نشست خبری:

فرید فرخنده‌ کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره، در ادامه این نشست خبری، بعد از اعلام آمارها، با اشاره به اینکه در مسائل مختلف در برگزاری مختلف نگاه صرفه‌جویی نیز دنبال شده است، گفت: درتلاش هستیم که این جشنواره بتواند در زمان محدودتر جایگاه خود را در سطح جهان پیدا کند هم اکنون نیز جزو برترین‌های آسیا هستیم و دوستان ما در تلاش هستند که سطح جشنواره را نیز ارتقاء دهند تا جزو ۱۰ جشنواره فیلم کوتاه برتر جهان قرار بگیریم.

وی در ادامه افزود: امسال با ۲ فیلم در بخش اسکار فیلم‌های کوتاه حضور داریم امیدواریم که جشنواره ما به جایگاهی برسد که خودمان بتوانیم به اسکار فیلم معرفی کنیم.

 مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، با اشاره به شب المپیاد که قرار است در ایام برگزاری جشنواره برگزار شود، گفت: علیرضا شجاع ‌نوری که شروع کننده این حرکت است در بین داوران ما حضور دارد شب المپیاد جزو بخش‌های جنبی است که ۷۵ فیلمساز توسط داوران آثارشان انتخاب شده و در شب ۲۱ آبان نمایش داده می‌شود این فیلم‌سازان نوجوان به همراه یک نفر از خانواده‌شان در جشنواره حضور خواهند داشت، امیدواریم که معرفی شدگان بتوانند به سینمای حرفه‌ای ایران در آینده کمک کنند.

فرخنده‌ کیش، اظهار داشت: یکی دیگر از بخش‌های جنبی سانس نمایش فیلم‌های شاگردان عباس کیارستمی است که با حضور سیف‌اله صمدیان، بعد از نمایش فیلم‌ها در میزگردی بررسی می‌شود و سانس نمایش فیلم‌هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از بخش‌های جنبی است که خانه کتاب در این زمینه ما را همراهی کرده است.خانه کتاب به عنوان حامی و اسپانسر، در این جشنواره ما را همراهی می‌کند و قرار است که مجموعه کتابخانه‌های انجمن را در سراسر کشور تجهیز کند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، گفت: بزرگداشتی برای زاوان قوکاسیان برگزار می‌شود، وی مولف کتاب‌های سینمایی زیادی بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با اشاره به بخش‌های داوری جشنواره گفت: یک گروه ۷ نفری از جانب انجمن جوانان ایران داوری مستقلی به روی آثار خواهند داشت همچنین یک گروه ۳۲ نفره از فیلم‌سازان به تماشای آثار کوتاه می‌نشینند و سه جایزه را در بخش‌هایی برای این افراد درنظر می‌گیرد.

فرخنده‌ کیش، با اشاره به دو حامی جشنواره در بخش بین‌الملل گفت: از سال گذشته جشنواره در کنفرانس Short film عضو شده است که به سبب آن باعث می‌شود از خدمات بین‌المللی بهره ببرد.امسال تجربه‌گرایی بسیار برای ما مطرح بوده است و پنل‌های آموزشی را برگزار خواهیم کرد و از اساتید سینمای تجربه‌گرا که نگاه تخصصی دارند، مانند دکتر الستی، اصلانی و منصوری استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، تاکید کرد: این کارگاه‌ها در سه روز پایانی برگزار می‌شود که در کنار اساتید دو میهمان خارجی نیز حضور خواهند داشت، آموزش فیلم‌سازی یک نفره نیز در کارگاه‌ها بررسی می‌شود.

فرخنده ‌کیش، پیرامون اینکه، آیا برگزاری شب المپیاد برای نوجوانان در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با توجه به اینکه در جشنواره فیلم‌های نوجوان در همدان نیز بخش المپیاد حضور پررنگی داشت، هزینه اضافی را بر دوش انجمن سینمای جوانان ایران نمی‌گذارد و لزوم برگزاری آن چیست، گفت: برگزاری شب المپیاد برای ما جزء مباحث مهم است که به شناسایی استعدادهای جوان نیز کمک می‌کند.

وی افزود: در جشنواره فیلم‌های سینمایی نوجوان با حمایت فارابی و علیرضا شجاع‌نوری دبیر آن جشنواره این اتفاق خوب رخ داد اما در آنجا ۷۵ فیلم انتخاب شدند که باید از هر استان یک الی دو فیلم حضور پیدا می‌کرد اما در جشنواره فیلم کوتاه تهران خود آثار مورد بحث هستند و در مجموع ۷۵ فیلم انتخاب می شوند که طی سه روز برای نوجوانان به نمایش در خواهد آمد، این مخاطبین آینده سینمای ایران هستند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران عنوان داشت: امیدوارم که بتوانیم با کمک خانه کتاب یکی از حامیان اصلی جشنواره کتاب و کتابخوانی را افزایش دهیم. یکی از افتخارات انجمن سینمای جوان که در اسکار حضور دارد فیلمی است که از یک رمان اقتباس شده است.

فرخنده کیش، درباره محمد آفریده گفت: وی را مشاور خودم می‌دانم و او را شایسته‌ تر از خود در این سمت می‌دانم. حس می‌کنم که آفریده جزو خادمین انقلاب اسلامی و فرهنگ ما بوده و است.بیش از دو دهه خدمت فرهنگی آفریده را دیدم. حیف است که حامیانی همچون او را با یک خطای کوچک کنار بگذاریم. بنده بلندگوی محمد آفرینده نیستم؛ اما حس خودم را از او گفتم.امیدواریم در جشنواره سال آینده روش‌ها و سرفصل‌ها را به گونه‌ای اصلاح کنیم که به موارد ارزشی نزدیک شود.

وی درباره برگزاری افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: به معنایی که مرسوم است افتتاحیه نخواهیم داشت اما بسیاری از فیلم‌سازان به همراه مدیران یک تجدید بیعت با بنیانگذار نظام انقلاب اسلامی خواهیم داشت و به مرقد امام (ره) خواهیم رفت که بر یکسری از اصول فرهنگی تاکید نیز داشته باشیم.

فرخنده کیش اسپانسرهای جشنواره را بدین شرح اعلام کرد:

سازمان متروی تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، خانه کتاب، شبکه مستند سیما، گروه هنر و تجربه، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن صنفی فیلم کوتاه خانه سینما، انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران، اسیفا، خانه سینما، موزه سینما، شورت فیلم کنفرانس، سازمان یونسکو

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در پایان سخنان خود گفت: در این جشنواره بخش عکس با نمایش آثاری که مربوط به فاجعه منا است برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب