امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16789 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پانزدهمین «تولد ماه» برگزار شد؛

امین تارخ تقدیر شد/ صلاحی: کمترین کاری که برای اهالی فرهنگ می‌توان کرد، تجلیل از آنهاست

خبرایران:پانزدهمین نشست صمیمانه هنرمندان در قالب ویژه برنامه «تولد ماه» شامگاه بیستم مردادماه به مناسبت زادروز استاد «امین تارخ» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
امین تارخ تقدیر شد/ صلاحی: کمترین کاری که برای اهالی فرهنگ می‌توان کرد، تجلیل از آنهاست
به گزارش خبرایران به نقل از  سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پانزدهمین ویژه‌برنامه «تولد ماه» که به جشن زادروز هنرمند ارزشمند «امین تارخ» اختصاص داشت، عصر دیروز چهارشنبه، بیستم مرداد با حضور محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هنرمندانی چون محمدمهدی عسگرپور، پرویز پورحسینی، عنایت بخشی، علی دهکردی، اکرم محمدی، شهرام قائدی و الهام پاوه‌نژاد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
 
دهکردی: امین تارخ ستاره است
علی دهکردی نخستین سخنران این مراسم بود. او درباره امین تارخ گفت: حرف‌ زدن درباره این هنرمند بزرگ لزومی ندارد چرا که جزو مشخص‌ترین و خاص‌ترین آدم‌های این حرفه است و فرد کامل و جامعی برای همه ما بازیگران بوده است. امین تارخ در بخش فنی بازیگری نیز دارای ویژگی‌های مشخصی است که او را از سایر هنرمندان متمایز می‌کند.
 
این بازیگر ادامه داد: امین تارخ از بنیان‌گذاران و مؤسس آموزشگاه آزاد بازیگری است و در این آموزشگاه افرادی را تربیت کرده که امروز شاهد درخشش تک تکشان روی پرده سینما هستیم. او جز معدود افرادی است که اگر کلمه استاد را در وصفش به کار ببریم به جز معنی توانمندی مفهوم آموزگار بودن را نیز در خود دارد.
 
دهکردی در پایان گفت: به عقیده من ستاره به فردی می‌گویند که سال‌های سال در حرفه خود درخشیده باشد و این درخشندگی برایش جاودانه ادامه خواهد داشت و امین تارخ یکی از همین ستاره‌ها است.
 
عسگرپور: از زندگی تارخ مستند بسازید
در ادامه مراسم محمدمهدی عسگرپور کارگردان سریال «جراحت» درباره حضورش در این مراسم گفت: چنین مراسمی نور امید را در دل هنرمندان روشن می‌کند و خوشحالم به مناسبت زادروز امین تارخ در این مراسم حضور دارم، چرا که معتقدم شخصیت او، متعالی و قابل ستایش است و حتی پیشنهاد می‌کنم که درباره او و فعالیت‌هایش فیلم مستند ساخته شود.
 
وی ضمن تبریک به مناسبت تولد تارخ ادامه داد:‌ در این سال‌ها توفیق داشته‌ام که در چندین عرصه با او همکاری کنم، هم در جلوی دوربین و هم خارج از این قاب، در خانه سینما و سریال «جراحت»‌. فعالیت صنفی او بسیار قابل تقدیر است و در جلوی دوربین نیز هر فردی که با تارخ همکاری کرده گواهی می‌دهد که نکات زیادی را در خلال کار از او یاد گرفته است.
 
جشن ۶۳ سالگی یک ستاره
 
قائدی: الفبای هنر را از تارخ آموختم
شهرام قائدی که یکی از شاگردان تارخ در نخستین دوره «کارگاه آزاد بازیگری» بود، خاطره‌ای از نخستین برخورد خود با تارخ نقل کرد و گفت: دفعه اول که به دفتر ایشان رفتم و گفتم دوست دارم بازیگر شوم امین تارخ با دیدن من توصیه‌هایی را برای مقدمات بازیگر شدن مطرح کرد که یکی از آنها کم کردن وزن و از بین بردن لهجه بود. من تا پایان عمر بازیگری و زندگی‌ام را مدیون او هستم و همیشه قبل از شروع هر پلان نام او را می‌آورم و همیشه از او متشکر که الفبای هنر و بازیگری را به من یاد داد.
 
جشن ۶۳ سالگی یک ستاره
 
پورحسینی: تارخ آبروی بازیگری است
پرویز پورحسینی دیگر بازیگر حاضر در این مراسم بود که در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امین تارخ آبروی بازیگری ایران است، گفت: افرادی مثل امین تارخ می‌توانند الگوی نسل بعدی بازیگری باشند. این افراد در دوره‌ای زندگی کرده‌‌اند که زمان زیادی برای تمرین و مطالعه و تحقیق داشته‌اند. امین تارخ باعث شد بازیگری نوین در سینمای ایران ایجاد شده و توسعه پیدا کند.
 
صلاحی: کمترین کاری که برای اهالی فرهنگ می‌توان کرد، تجلیل از آنهاست
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این مراسم با اشاره به هدف از برگزاری چنین تقدیرهایی از هنرمندان گفت: هدف از برگزاری این مراسم‌ها فرهنگ‌سازی تجلیل از پیشکسوت‌های هنر است. نقش‌هایی که امین تارخ تا به حال بازی کرده همگی همراه با وقار و ابهت خاص خود است مثل نقش شعذب در سریال «معصومیت از دست رفته». 
 
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: کمترین کاری که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌تواند در قبال اهالی هنر انجام دهد، تجلیل از آنها به بهانه‌های مختلف است و چه بهانه‌ای بهتر از سالروز تولد. خوشحالم که در جشن زادروز پانزدهمین ماه شرکت می‌کنم و برای او طول عمر و درخشش همیشگی آرزومندم. 
 
اکرم محمدی که در فیلم سینمایی «مادر» کاری از زنده یاد حاتمی با تارخ همبازی بود، با تبریک تولد به او گفت: امین تارخ ردپایی در سینمای ایران برجای گذاشته که به این دلیل از او تقدیر و تحسین ویژه‌‌ای دارم. ایشان برادر نازنین من در فیلم «مادر» بودند و باید بگویم غیر از بازیگری انسان فوق‌العاده‌ای هستند.
 
تارخ: این مراسم به من یادآوری می‌کند در لحظه زندگی کنم
امین تارخ آخرین سخنران این مراسم بود. وی با تشکر از حاضران گفت: بزرگترین توقعی که اهالی هنر از مردم و مسئولان دارند گفتن یک خسته‌ نباشید است که ممکن است این امر به شکل بزرگداشت برگزار شود. برای من اما همین اندازه که به فکر اهالی هنر هستید بسیار ارزشمند است و من نیز به سهم خودم از مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر می‌کنم.
 
تارخ اضافه کرد:‌ زمانی که شخصی به میانسالی می‌رسد اساساً با گذشته خود زیاد زندگی می‌کند و یا با آینده خود زیاد درگیر می‌شود و همین‌ها باعث می‌شود تا در لحظه زندگی کردن را از یاد ببرد اما برگزاری چنین مراسم می‌تواند این موضوع را برای ما تداعی کند که زندگی ۲ سؤال و ۲ معما بین تولد و مرگ است. باور کنید در شروع میانسالی تنها چیزی که می‌تواند این موضوع  که انسان در لحظه زندگی می‌کند را به او یادآوری کند برگزاری چنین مراسمی است. بزرگترین هدیه‌ای که من از این سالن با خود می‌برم این است که تعداد بسیاری از افراد برای شادمانی من زحمات بسیاری کشیده‌اند و باید یاد بگیرم که در لحظه زندگی کنم.
 
جشن ۶۳ سالگی یک ستاره
 
در ادامه کیک تولد ۶۳ سالگی امین تارخ با حضور خواهر و خواهرزاده‌هایش، هنرمندان حاضر در نشست و هوادارانش بریده شد.
 
در پایان مراسم هدایایی از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دوستان امین تارخ به این هنرمند تقدیم شد.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب