امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 17463 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مقارن با عيد سعيد غدير؛

شبكه خبري پژوهشگاه صنعت نفت رونمايي مي‌شود

خبرایران:شبكه خبري پژوهشگاه صنعت نفت با تمركز بر دستاوردها، فعاليت‌ها و تازه‌هاي فناورانه حوزه انرژي و با هدف تبيين جايگاه مراكز پژوهشي در توسعه ملي و تعاملات بين‌المللي و اطلاع‌رساني دقيق و روشن از خلق و توسعه فناوري با توجه به توان داخلي و معرفي بيشتر پژوهشگاه در عرصه بين‌المللي مقارن با عيد سعيد غدير خم، عيد بزرگ شيعيان، رونمايي خواهد شد.
شبكه خبري پژوهشگاه صنعت نفت رونمايي مي‌شود

به گزارش خبرایران ازارتباطات پژوهشگاه صنعت نفت، همواره توليد و انتشار پيام متناسب با گروه‌‌هاي مختلف مخاطبين و همچنين ارايه فرآورده‌هاي ارتباطي مورد نياز آن‌ها از طريق بستر‌هاي مدرن يكي از راه‌هاي اثر بخش در اطلاع رساني دقيق و شفاف و در نهايت تامين منافع اين سازمان است و راه‌اندازي اين شبكه خبري نيز در همين راستا صورت پذيرفته است.

ضرورت‌هاي راه‌اندازي شبكه خبري فناورانه در حوزه انرژي

بر همين اساس ارتباطات پژوهشگاه با درك اهميت جايگاه ويژه اين مركز تحقيقاتي و سياست‌هاي مبتني بر اطلاع ‌رساني شفاف بر آن شد تا به نحوي شايسته دستاوردهاي دانشمندان، متخصصان و كارشناسان خود و فناوري‌هاي روز دنيا را انعكاس دهد.

گفتني است شاخصه‌هايي نظير راهبردهاي وزارت نفت، راهبردهاي جديد پژوهشگاه، وظايف و مسئوليت‌هاي ملي تعيين شده در راستاي ابلاغيه اقتصاد مقاومتي و جايگاه پژوهشگاه به عنوان بزرگ‌ترين مركز پژوهشي خروجي محور در توسعه و افزايش خودباوري ملي، مديران و متخصصان اين مركز را بر آن داشت تا شبكه خبري اين مجموعه را راه‌اندازي كنند.

تشكيل شبكه فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت

همواره پژوهشگاه سعي كرده است كه در مسير ديپلماسي انرژي با تمركز بر حوزه‌هاي فعاليتي خود حركت كرده و همچنين با توجه به بندهاي ابلاغيه اقتصاد مقاومتي و تاكيد وزارت نفت و برنامه‌هاي مرتبط با برنامه‌هاي ششم توسعه اين مجموعه درصدد توسعه شبكه فناورانه بين‌المللي برآيد.

اين گزارش مي‌افزايد پژوهشگاه صنعت نفتبه عنوان بزرگ‌ترين مركز تحقيقاتي خاورميانه مي‌تواند يكي از مراكزي باشد كه توانمندي‌هاي خود را نه تنها به صنعت نفت كشور بلكه در سطح بين‌المللی معرفي و ارايه كند و از آن‌جايي كه ارايه راه‌حل‌هاي فناورانه و پاسخگويي به مشكلات صنعت نفت و گاز ملزم به تمركز ويژه‌ بر توانمندي‌هاي داخلي و توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي است تعاملات بين‌المللي اين مركز پژوهشي روز به روز پر رنگ‌تر مي‌شود.

با توجه به راهبردهاي جديد پژوهشگاه، اين مركز پژوهشي در سال‌هاي اخير توانسته است تعاملي معنا دار با شركاي خود ايجاد كرده و شبكه فناورانه‌اي را براي اولين بار در تاريخ عملكرد اين مجموعه ايجاد كند.

تبلور اقتصاد دانش بنيان

بر پايه اين گزارش، پژوهشگاه صنعت نفت بعنوان بازوی پژوهشی وزارت نفت تلاش كرده است كه در اجرای اقتصاد مقاومتی پيشرو بوده و همواره اقتصاد مقاومتی را در بطن فعالیت­های خود دنبال کرده و در برنامه راهبردی خود نیز متناسب با سیاست­های اقتصاد مقاومتی و سند چشم­انداز توسعه کشور برنامه­ریزی كند. پژوهشگاه نماد تبلور اقتصاد مقاومتي در كشور است و خلق و توسعه فناوري‌هاي ايراني مورد نياز صنعت نفت و گاز و راه‌اندازي واحد‌هاي نيمه صنعتي از ويژگي‌هاي انحصاري اين مركز دانش محور است. از همين رو تاسيس شركت‌هاي دانش بنيان يكي از اقداماتي است كه در دو سال اخير اين مجموعه در فعاليت‌هاي خود گنجانده است و اخيرا نيز سومين شركت دانش بينان اين مركز نيز به ثبت رسيده و فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است.

پژوهشگاه در دو سال اخير 5 شركت دانش بنيان را به ثبت رسانده است كه از اين ميان 3 شركت توانسته اند موفق به كسب گواهي دانش بنيان از كارگروه تخصصي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري شوند.

گفتني است شركت‌هاي دانش بنيان پژوهشگاه در زمينه مواد شيميايي، كاتاليست، نانو، خدمات مهندسي، بالادستي و تبديلات گازي فعاليت مي‌كنند.

رشد چشم‌گير توليد انتشار خبر در پژوهشگاه

با توجه به آمارهاي به دست آمده، واحد ارتباطات، در شش ماهه سال 95، 150 خبر به زبان فارسي توليد و منتشر كرده است. همچنين در اين مدت 25 خبر به زبان انگليسي، 30 خبر عربي و 25 خبر روسي نيز توليد و در پورتال اين مجموعه منتشر كرده است.

پژوهشگاه با انتشار 389 خبر به زبان‌هاي فارسي، انگليسي، عربي و روسي و بيش از 1100 مرتبه بازتولید خبر‌ها در رسانه‌های مکتوب و مجازی، فعالیت های رسانه‌ای خود را به در سال 94 را به انجام رسانده است.رشد 52 درصدی نشر اخبار سازمان در رسانه نسبت به سال 93، نشانگر افزایش چشمگیر تعاملات برون سازمانی است.

جايگاه پژوهشگاه در زنجيره ارزشي صنعت نفت و گاز مشخص و راهبردي است و اهتمام ویژه پژوهشگاه به رویکرد‌هاي محوری وزارت نفت در ازدیاد برداشت و بهره گیری از توان داخلی در مدیریت توسعه فناورانه میادین نفت و گاز کشور، جهش 140 درصدی آمار انتشار اخبار بالادستي در سال 94 با انتشار 100 خبر را در پی داشته است. در حوزه پايين دست نيز ، در یکی از پر دستاوردترین سال‌های فعالیت ، سال 94 با 90 خبر از رویکردها، دستاوردها و محصولات فناورانه اين بخش روبه‌رو بوده است. ارتباط با بدنه عملیاتی صنعت و تجاری سازی از مسیر تاسیس شرکت های دانش بنیان، بخش های محوری فعالیت های این حوزه در سال 94 بوده است.

طراحي و راه‌اندازي شبكه خبري پژوهشگاه

بر همين اساس داشتن وب سايت و يا شبكه‌اي مجزا از پورتال مجموعه تا بتواند قابليت انعكاس اين دستاورد‌ها را در قالب يك سامانه اطلاع‌رساني را داشته باشد امري ضروري و غير قابل انكار به نظر مي‌رسد از اين رو با همت متخصصان و كارشناسان واحد ارتباطات طراحي و پياده سازي شبكه خبري پژوهشگاه صنعت نفت در دستور كار قرار گرفت.

گفتني است اين شبكه ششمين زير پورتال پژوهشگاه محسوب شده و قرار است با دو زبان فارسي و انگليسي دستاوردهاي اين مجموعه را انعكاس دهد و مهم‌ترين نكاتي كه در نگاه اول در اين زير پورتال به چشم مي‌خورد اخبار‌ مربوط به حوزه‌هاي بين‌الملل‌، پرديس‌هاي سه‌گانه، ستادي و اخبار عمومي است.

ارايه مجموعه‌اي كامل از اخبار و دستاوردها در سامانه مستقل الكترونيكي و دسترسي آسان به آن باعث شد تا اين مجموعه را هر چه بيشتر مصمم به راه‌اندازي اين زيرپورتال خبري كند.

از ديدگاه طراحي، دسترسي سهل الوصول به اطلاعات و منابع خبري و آشنايي تخصصي با منابع و موضوعات اخبار حوزه نفت و انرژي و همچنين دسته‌بندي اخبار بر اساس موضوع انها از شاخصه‌هاي مهم اين وب سايت به حساب ‌مي‌آيد.

همچنين امكان نظردهي كاربران باعث ارتباط تنگاتنگ و دوسويه ميان مخاطبان، مديران و كارشناسان اين مركز علمي شده و دروازه‌اي نو براي اين ارتباطات گسترده را فراهم كرده است.

قراردادان امكاناتي نظير پادكست، وودكست و همچنين اخبار عمومي كه شامل فرهنگي، ورزشي، ايمني و انتشارات اين مجموعه مي‌شود باعث شده است تا بتوان برچسب شبكه خبري فناورانه حوزه انرژي را بر اين زيرپورتال زد.

همچنين با توجه به اينكه پورتال داخلي پژوهشگاه نزديك به 3سال است كه با 4 زبان فارسي، انگليسي، روسي و عربي خدمات ارايه مي‌كند از اين رو اضافه‌ كردن دو زبان روسي و عربي نيز در آينده نزديك براي ششمين زير پورتال پژوهشگاه در دستور كار است.

از ديگر ويژ‌گي‌هاي مهم اين شبكه مي‌توان به پوشش خبري مهم‌ترين اخبار و رويداد‌هاي پژوهش و فناوري موسسات و مراكز علمي و پژوهشي و همچنين دانشگاه‌ها اشاره كرد.

تمام تلاش اين مجموعه ايجاد بستري مناسب براي دسترسي به مجموعه كامل و جامع براي تمام محققان حوزه انرژي بوده است و با توجه به قدمت بيش از صد سال در حوزه نفت سعي شده است گام‌هاي اساسي در پيشبرد اين اهداف برداشته شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب