خبرایران: رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای گفت:منابع نگهداری راه ها بسیار محدود است، باید ۲۰۰ هزار کیلومتر راه کشور را تعمیرنگهداری کنیم که منابعی که در اختیار ما قرار می گیرد بسیار کمتر از نیازهاست.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای» صبح امروز یکشنبه ۲ آبان ماه 1395 با حضور«دکتر داوود کشاورزیان» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و اصحاب رسانه در سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای برگزارو دراین نشست خبری «دکتر داوود کشاورزیان» رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای اظهارداشت: از تابستان گذشته میزان تخصیص اعتبار به سازمان راهداری ناچیز بوده و بهترین منبع برای برای نگهداری راهها وضع عوارض بر سوخت است، اگر بتوانیم مقداری برای نگهداری راهها عوارض وضع کنیم،هزینه کمتری به مردم و خودروها تحمیل میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای تصریح کرد:پروژههای راهداری مختص یک بخش نیست و در کوچکترین بخشهای کشوری فعالیتهای راهداری میتواند ادامه باشد که بسیار زودبازده است و بر اساس مصوبه مجلس در خصوص خدمات دولتی باید ۲۰ درصد عوارض بر گازوئیل وضع شود که ۱۰ درصد برای سازمان راهداری و ۱۰ درصد برای راهآهن است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال این عوارض عملیاتی نشده و امیدواریم روزی که این قانون اجرا میشود قیمتها بالاتر باشد و برای نگهداری مطلوب ۲۱۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور سالانه باید ۷ هزار میلیارد تومان داشته باشیم و از این میزان باید ۳۰۰۰ دولت ۳۰۰۰ استانی، آن چیزی که داریم حداکثر از این دو محل ۳۵۰۰ میلیارد تومان است ولی میزان تخصیص به خزانه دولت برمیگردد .
دکتر کشاورزیان افزود: سال گذشته این میزان در پروژههای عمرانی ۲۰ درصد نقدی و ۲۰ درصد اسناد خزانه و ۱۵ تا ۲۰ درصد در قالب یارانه قیر دریافت شده است و امسال هم شبیه سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به خرید ماشینآلات راهداری عنوان داشت: چرا نباید پس از چندین و چند سال یک برند تولیدکننده نمکپاش برف روب در کشور نداشته باشیم. به نظرم اشکال اصلی به ساختار دولتی برمیگردد، شاید هم بخشی از آن به تفکرات مدیران برگردد و باید از فرصتهای سرمایهگذاری استفاده کرده و برای کشور تولید ثروت کنیم، مثلا در خرید ماشینآلات باید مشخصات دستگاههای مدرن را داشته باشیم تا شرکتها بتوانند چنین دستگاههایی را در اختیار سازمان راهداری قرار دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر کسی فکر میکند چهار ورق را به هم جوش بدهد، نیوجرسی تولید کرده و ما هم از او اینها را خریداری میکنیم. اما سازمان راهداری یک کار با کیفیت میخواهد نه یک کار آشغال. در این زمینه ایدهای طرح کردیم که برای خرید نیوجرسی سراغ کارخانههایی میرویم که برای این کار سرمایهگذاری کرده و کار با کیفیت به ما تحویل میدهند.
وی ابرازداشت:کارگاههای زیرپلهای تولید ثروتی برای کشور نمیکنند و فناوری تولید گارد ریل در کشور متعلق به ۶۰ سال پیش است و شکل ظاهری آن مانند گارد ریل است و ۱۱ سال است که سازمان راهداری در حال نصب دوربین های نظارت تصویری و ثبت سرعت است و در این مدت حدود ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت نصب شده که به دلیل اختلاف با پلیس کار نمیکردند.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، با اشاره به امضای قرارداد تجهیز ۳۵هزار کیلومتر به حدود ۲۰۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت، گفت: الان یک جریان فنی، علمی اجرایی به راه افتاده و از این به بعد در جادهها با شکلهای مختلف دوربینها مواجه نمیشوید و همه دوربینها یکنواخت میشود.
وی ادامه داد: درکشور ۲۶۰۰ شرکت حملونقل مسافری وجود دارد و برخی این شرکتها صوری هستند و اتوبوسی در اختیار ندارند. برخی از این شرکتها روزانه به ۶ یا ۷ مسیرسرویسدهی دارند که البته هر بار با یک نام فعالیت میکنند و با اصلاح آیین نامه جدید برای تاسیس شعبه نیازی به ارائه اتوبوس نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید شرکتهای حملونقل مسافری به ۲۰ تا ۳۰ شرکت تقلیل یابد، افزود: باید در این بخش برندسازی را انجام دهیم تا سرمایهگذاریها در این حوز راحتتر جذب شود. شرکتهای مسافری در قالب برندهای مسافربری ساماندهی میشود و ممکن است که در شهری از گذشته دور نمایندگیهایی باشد که هیچ رقیبی نداشته است.
وی با بیان این که اگر شرکتها کیفیت خود را به روز نکنند ممکن است بازار را از دست بدهند، تصریح کرد: سیاستگذاری سازمان راهداری این بوده که به سمت ایجاد ثروت از طریق برندسازی برویم و پیمانکاران دیگر توان انجام کار به صورت نسیه را ندارند و اگر لیتری ۱۰۰ تومان برای بنزین و گازوئیل عوارض وضع کنیم میتوانیم از این محل ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راهها منابع پایدار تامین میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، با بیان این که مردم باید هزینه نگهداری راه ها را پرداخت کنند، گفت: باید از مصرف کننده نهایی از راه های کشور از طریق عوارض سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان دریافت کرد.
دکتر کشاورزیان عنوان داشت: منابع نگهداری راه ها بسیار محدود است، باید ۲۰۰ هزار کیلومتر راه کشور را تعمیرنگهداری کنیم که منابعی که در اختیار ما قرار می گیرد بسیار کمتر از نیازهاست. باید سالانه ۲ میلیارد دلار برای نگهداری راه ها هزینه کنیم این در حالی است که سال گذشته بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان نبود.
وی افزود : سال گذشته به همین مقدار بدهی بالا آوردیم، این روند نمی تواند ادامه یابد و توان پیمانکاران محدود است و باید هر چه زودتر فکری برای تامین منابع پایدار برای نگهداری راه ها شود و مصرف کننده هزینه راه ها را بپذیرد. این واقعیتی است که باید قبول کنیم یا این که از منابع دولتی هزینه ها را تامین کند یا این که مصرف کننده نهایی در قالب عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده ها هزینه های نگهداری راه های کشور را پرداخت کند.
دکتر کشاورزیان درپایان این نشست خبری گفت: معتقدم در قالب عوارض سوخت باید این کار را انجام دهیم، اگر سالانه ۱۰۰ تومان به ازای هر لیتر عوارض کسب کنیم سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان تامین می شود و می توانیم راه ها را به طور مطلوب نگهداری کنیم و نتایج این کار به خود مردم برمی گردد و به اعتقاد بنده تصمیم عاقلانه ای است که دولت باید تسلیم شده و منابع مورد نیاز را از این طریق تامین کند.