امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19278 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهندس محمد حاج‌رسولی‌ها اعلام کرد؛

پروژه انتقال آب خزر به سمنان هنوز کلید نخورده/ طبق آمار و ارقام ایران به دهمین سال خشکسالی وارد شده/ افزایش ۲۱ درصدی خروجی سدها/۴۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه دریافت کردیم/ حدود ۵۴ هزار حلقه چاه مجهز به کنتور شدند

خبرایران: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این باره گفت:۴۰۰ هزار چاه مجاز موجود در کشور تا این لحظه حدود ۵۴ هزار حلقه مجهز به کنتور شدند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های این شرکت قرار بود در سال جاری 7 هزار حلقه چاه کنتوردار شود که به دلیل کمبود منابع و عدم تزریق اعتبارات، حدود سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه دارای کنتور شدند.
پروژه انتقال آب خزر به سمنان هنوز کلید نخورده/ طبق آمار و ارقام ایران به دهمین سال خشکسالی وارد شده/ افزایش ۲۱ درصدی خروجی سدها/۴۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه دریافت کردیم/ حدود ۵۴ هزار حلقه چاه مجهز به کنتور شدند

به گزارش خبرایران، نشست خبری «شرکت مدیریت منابع آب ایران» صبح امروز 13 دی ماه 1395 با حضور«مهندس محمد حاج‌رسولی‌ها» مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ،«عبدالله اسکویی» مدیرکل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار ودراین نشست خبری «مهندس محمد حاج‌رسولی‌ها» مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهارداشت: عربستان در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان آب شیرین‌کن‌هایی نصب کرد که در شبانه روز توانایی استحصال ۴۵۰ هزار متر مکعب آب از دریا دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد:ما هم در ایران پروژه‌های متعدد شیرین‌سازی آب دریا در جنوب را آغاز کرده‌ایم و برخی آب شیرین‌کن‌ها با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز در حال احداث است. اما در زمینه دریای خزر یکسری معذوریت‌هایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دریای خزر برداشت آب توسط کشورهای همسایه به صورت محلی و نقطه‌ای و تا حد ۱۰ یا ۲۰ هزار متر مکعب است، بنابراین برای اجرای پروژه انتقال آب خزر به سمنان بدون تاییدیه رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، هیچ اقدام اجرایی انجام نخواهد شد و تاکنون هیچ عملیات عمرانی برای اجرای این پروژه کلید نخورده است. مجلس هم قصد داشت بر اساس یک بند قانونی دولت را مکلف به شیرین‌سازی آب خزر برای مصرف شرب کند که با رد این بند در مجلس، به شرایط قبل از مصوبه مجلس بازگشتیم و در واقع اتفاق خاصی رخ نداده است.

حاج رسولیها عنوان داشت: طبق آمار و ارقام ایران به دهمین سال خشکسالی وارد شده و امیدواریم بودیم که دوره خشکسالی در ایران 7 ساله باشد اما متاسفانه این دهمین سالی است که میزان بارش‌های کشور از متوسط کمتر است و در سال آبی جاری که از مهرماه سال ۹۶ آغاز شده، ۵۱ میلیمتر بارندگی در سراسر کشور داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش یافته و نسبت به درازمدت ۲۹ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

وی ابرازداشت: در حوضه دریاچه ارومیه با ۴ درصد کاهش بارش نسبت به متوسط دراز مدت مواجه بوده‌ایم. در حوضه مرزی شرق و قره قوم نیز بیشترین کاهش بارندگی را داشته‌ایم زیرا در این حوضه نسبت به دراز مدت با کاهش ۹۵ درصدی بارش مواجه بوده‌ایم. در سال جاری در حوضه مرزی شرق فقط یک تا دو میلیمتر بارندگی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: دو حوضه مهم خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی که محل تمرکز بخش زیادی از جمعیت کشور بوده و اکثر سدها نیز در این دو حوضه واقع هستند، از نظر بارش‌ها وضعیت مطلوبی ندارند. در حوضه خلیج فارس بارندگی نسبت به دراز مدت ۳۷ درصد کاهش یافته و در فلات مرکزی نیز میزان بارش نسبت به بلند مدت با کاهش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.

وی همچنین از افزایش ۲۱ درصدی خروجی سدها خبرداد و افزود: امسال هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب از سدهای کشور خارج شده و در حال حاضر ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدها ذخیره داریم. در تمام مخازن سدها یک تا دو درصد ورودی آب نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. البته کاهش ورودی در سدهای برخی مناطق بیشتر است.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات تملک دارایی به این شرکت، گفت: در سال جاری عددی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه دریافت کردیم که آن را در اختیار مشاوران و مجریان پروژه‌ها قرار دادیم و در بودجه سال ۹۶ نیز در کلان بودجه، اعتبارات شرکت مدیریت منابع آب تغییر چندانی نداشته اما گرایش اعتبارات به سمت کارهای غیر سازه‌ای و کارهای مدیریتی و حاکمیتی است.

وی حجم کل اعتبارات فصل آب که مرتبط با فعالیت‌های شرکت مدیریت منابع آب است را حدود سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های برنامه ششم ساماندهی حریم و بستر رودخانه‌هاست، اعتبارات این بخش از ۱۰۰ میلیارد تومان سال جاری به ۳۰۰ میلیارد تومان در سال بعد افزایش خواهد یافت و برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این شرکت نیاز به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است زیرا این شرکت ۵۰۰ طرح نیمه تمام دارد اما برای خروج کارگاه‌های مرتبط با ساخت و احداث سد و شبکه با تزریق سالانه ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان می‌توان این پروژه‌های زخمی شده را با اولویت‌بندی ساماندهی کرد.

حاج رسولیها ادامه داد: در حال حاضر برای ۱۲۸ سد بزرگ ردیف اجرایی داریم. در بازنگری‌های انجام شده ساخت پنج سد متوقف شده که این سدها عمدتا در دریاچه ارومیه بوده‌اند. حدود ۳۷ سد را با سرعت کمتری پیش می‌بریم و اصرار داریم که ۸۶ سد با سرعت بیشتری در طول برنامه ششم تکمیل شوند.

وی درخصوص بازنگری در حجم مخازن سدهای کشورتاکید کرد: سدهایی که مورد بازنگری قرار گرفته‌اند قابلیت تنظیم دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را داشتند که در بازنگری‌های انجام شده و کوچک شدن احجام سدها، قدرت تنظیمی این سدها حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ازافتتاح ۵۲ یا ۵۳ سد تا انتهای برنامه پنجم خبرداد و افزود: این میزان سد افتتاح شده بالاترین عملکرد در برنامه‌های توسعه‌ای کشور بوده است و حتی در برنامه سوم توسعه که همه آن را به عنوان برنامه عمرانی کشور می‌شناسند، فقط ۳۵ سد افتتاح شده‌ بود.

وی درمورد هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه برای احیای ۲۰ درصد از تالاب‌های بحرانی کشور گفت: در حال حاضر حجم کل آب قابل برنامه‌ریزی کشور حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب تعیین شده و 8/10 میلیارد متر مکعب آب نیز به عنوان حق‌آبه محیط زیست در نظر گرفته شده که تا انتهای برنامه ششم باید به هدفگذاری انجام شده دست یابیم و بر اساس تکلیف ماده ۴۵ برنامه ششم که بر کاهش ۱۱ میلیارد متر مکعبی حجم آب مصرفی در کشور تا پایان برنامه ششم تأکید دارد، تلاش می‌کنیم در طول این برنامه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد متر مکعب از حجم آب مصرف شده در کشور را کاهش دهیم تا به عدد تعیین شده برای آب قابل برنامه‌ریزی برسیم و اضافه برداشت‌ها کنترل شود.

حاج رسولیها افزود: در حال حاضر حق‌آبه تعیین شده برای محیط زیست به طور کامل محقق نشده و تلاش می‌کنیم در انتهای برنامه ششم به این عدد دست یابیم. هرچند با تلاش‌های مثبتی که در شرکت مدیریت منابع آب انجام شده در سال گذشته حدود یک میلیارد متر مکعب آب از سدها رهاسازی و به پیکره دریاچه ارومیه تزریق شد. همچنین برای احیای هورالعظیم هم آب از سدها رهاسازی شد و قول‌های مساعدی در زمینه تزریق اعتبار به این طرح طی یک تا دو هفته آینده داده شده است.

وی عنوان داشت: تا کنون با استفاده از منابع داخلی شرکت‌ها و ایجاد تعهد، بخشی از پروژه‌های طرح تعادل بخشی را اجرا کرده‌ایم و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار شدیم و۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون متر مکعبی مصرف آب با اجرای طرح تعادل بخشی کاهش می یابد و نیمی از کاهش مصرف به دلیل مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و نیم دیگر، ناشی از کنترل اضافه برداشت ونصب کنتور به روی چاه‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: ۴۰۰ هزار چاه مجاز موجود در کشور تا این لحظه حدود ۵۴ هزار حلقه مجهز به کنتور شدند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های این شرکت قرار بود در سال جاری 7 هزار حلقه چاه کنتوردار شود که به دلیل کمبود منابع و عدم تزریق اعتبارات، حدود سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه دارای کنتور شدند.

وی درخصوص سرنوشت طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی شامل استان‌های قزوین، البرز و تهران گفت: این طرح در فاز مطالعاتی و شناخت بوده و ۲۵ درصد مطالعات آن انجام شده و هدف صرفا مطالعه است و می‌خواهیم بدانیم که آیا در این منطقه آب قابل انتقالی وجود دارد یا خیر و در استان مازندران با وجود بارندگی مناسب منبع آب مطلوبی برای تامین نیازهای شرب غرب این استان شامل شهرهای تنکابن، رامسر و غیره وجود ندارد. بنابراین بیشتر هدف ما این است که با مطالعاتی که در استان مازندران انجام می‌شود، آب مازادی که به دریا می‌ریزد را جمع آوری کرده و منبع مطمئنی برای تامین نیازهای شرب غرب این استان ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره دلیل فعال شدن مجدد کارگاه پروژه بهشت آباد که قرار است آب رودخانه‌های چهار محال و بختیاری را به اصفهان و فلات مرکزی منتقل کند با وجود ممنوع شدن انتقال آب از طریق تونل، گفت: کارگاه این پروژه فعال نیست و مطالعات روی سایر گزینه‌ها در حال انجام است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب