امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20479 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد؛

جدیدترین روش های تامین مالی پروژه های شهری/ دنیا برای تامین سرمایه توسعه شهری چه می کند!؟

خبرایران: رئیس گروه تحقیقات اقتصادی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به ابزارهای تامین مالی پروژه های شهری گفت: در این مورد می توان بازار صکوک و اوراق قرضه را نام برد که البته ابزارهایی با بازدهی متغیر است و همچنین در مورد ابزارهای با بازدهی ثابت نیز راهکارهایی با رعایت اسلامی و ابزارهای متعارف وجود دارد.
جدیدترین روش های تامین مالی پروژه های شهری/ دنیا برای تامین سرمایه توسعه شهری چه می کند!؟

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، نشست «اقتصاد مقاومتی و تامین مالی پروژه های شهری» از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خانه اندیشمندان علوم انسانی و با حضور جمعی از مدیران مراکز تحقیقاتی حوزه اقتصادی کشور برگزار شد.

در این نشست دکتر علیرضا جلالی فراهانی، رئیس گروه تحقیقات اقتصادی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه جمعیت شهری ایران از سال 1335 از 31 درصد به 71 درصد در سال 90 رسیده است،  گفت: همچنین در این مدت تعداد شهرها از 199 به 1331 رسیده است.

وی با اشاره به دغدغه اصلی شهرها گفت:در کشورهای توسعه یافته شاهد استقلال و اختیارات وسیع شهرداری ها هستیم و این درحالی است که در کشورهای در حال توسعه دغدغه اصلی شهرداری ها عدم استقلال و اختیارات کافی است.

جلالی فراهانی با اشاره به منابع درآمدی شهرداری ها و تقسیم آن به منابع پایدار و ناپایدار ادامه داد: منابع پایدار نشان از استقلال و افزایش اختیارات شهرداری است و با هدف امکان دریافت مالیات و افزایش سهم درآمدهای ثابت انجام می شود اما در مورد منابع ناپایدار می توان آنها را به دو بخش بازار پول و سرمایه تقسیم کرد .

به گفته جلالی تغییر قوانین و مقررات با هدف امکان تاسیس و ورود شرکت هایی با مالکیت شهرداری به بازار سرمایه میسر خواهد شد.

رئیس گروه تحقیقات اقتصادی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به ابزارهای تامین مالی پروژه های شهرداری ها گفت: در این مورد نیز می توان بازار صکوک و اوراق قرضه را نام برد که البته ابزارهایی با بازدهی متغیر است و همچنین در مورد ابزارهای با بازدهی ثابت نیز راهکارهایی با رعایت اسلامی و ابزارهای متعارف وجود دارد.

وی با اشاره به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه تامین مالی پروژه های شهری یکی از مهمترین چالشهای پیش روی شهرداری ها است، گفت: روش های رایج و مورد استفاده شهرداری ها در حال حاضر به 3 دسته تقسیم می شود.

جلالی ادامه داد: مشارکت بخش های عمومی خصوصی، استفاده از ظرفیت های موجود در بازار پول و سرمایه و روش های نوین تامین مالی مانند گرفتن مالیات و عوارض از ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های عمرانی شهری از جمله این روش ها است که البته روش های نوین به دلیل محدودیت اختیارات پیش روی شهرداری ها در ایران در حال حاضر از قابلیت اجرایی و کاربردی کمتری برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: مدل های گوناگونی برای بخش مشارکت عمومی خصوصی در اجرای پروژه های شهری وجود دارد که می توان از آن شرایط پروژه و مدیریت شهری استفاده کرد.

جلالی با اشاره به استفاده از ظرفیت های موجود در بازار پول و سرمایه گفت : بازارهای مالی وظیفه پشتیبانی از بخش واقعی اقتصاد را برعهده دارند تا شرایط لازم جهت توسعه و رشد پایدار اقتصادی را فراهم نمایند.

به گفته وی تامین مالی به معنای تهیه وجوه و منابع مالی برای ادامه فعالیت شرکت و یا راه اندازی طرح های توسعه و درآمد زا است.

جلالی در مورد روش های تامین مالی بر مبنای حق رجوع نیز توضیح داد: تامین مالی شرکتی ، تامین مالی پروژه محور و تامین مالی ساختار یافته از جمله این روش ها است.

رئیس گروه تحقیقات اقتصادی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به روش های تامین مالی بر مبنای نحوه تامین وجوه گفت: از انواع این روش ها می توان تامین مالی مبتنی بر بدهی و تامین مالی مبتنی بر سرمایه را نام برد که از جمله نمونه های موردی که به این روش انجام شده می توان به پروژه قطار شهری تبریز –قم و شیراز اشاره کرد.

این کارشناس امور اقتصادی توضیح داد: برای مثال شهرداری تبریز در پروژه قطار شهری خود 2 هزار میلیارد ریال و شهرداری قم برای اجرای پروژه مشابه 3 هزار و 300 میلیارد ریال از این طریق تامین بودجه کرده است.

به گفته جلالی بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2012 شهر نیویورک از محل جذب فاینانس خارجی توانسته است در سال 2010 ، 10 هزار و 500 و در سال 2011 ، 12 میلیون و 870 میلیون دلار برای پروژه های شهری جذب سرمایه کند.

رئیس گروه تحقیقات اقتصادی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: در زمینه تامین مالی پروژه های نوسازی کشور انگلیس نیز از محل معافیت های مالیاتی برای بخش خصوصی و تشکیل بیش از 50 شرکت نوسازی شهری توانست سرمایه تامین کند.

این کارشناس امور بانکی در مورد نمونه های پروژه هایی که در سایر کشورها در حوزه پروژه های شهری انجام گرفته است گفت: در شهرهای نیویورک لندن و استامبول پروژه های شهری وجود دارند که با استفاده از جذب فاینانس خارجی اجرا شده است.

جلالی با بیان اینکه افزایش تقاضا برای کالاهای عمومی و امکانات رفاهی به دلیل گسترش شهرها و برجسته شدن نقش آنها را امروزه شاهد هستیم گفت: از همین رو لزوم تامین مالی پروژه های شهری با روش های متنوع در راستای ارائه خدمات و امکانات با کیفیت بهتر به شهروندان روز به روز اهمیت خود را بیش از پیش نمایان می کنند.

وی مجددا متذکر شد: نیاز به تامین مالی و درآمدهای ناپایدار مهمترین دغدغه شهرداری ها با توجه به افزایش تقاضاست که این امر نیاز به درآمدهای ناپایدار به استفاده از ابزارهای تامین مالی از قبیل انواع صکوک ، اوراق مشارکت و صندوق های سرمایه گذاری متناسب با پروژه ها را سبب شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب