امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20782 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

لشگر ٥ نفره علیه روحانی

خبرایران: پنجشنبه روز سرنوشت‌ساز برای ١٤ کاندیدای جمعیت مردمی نیروهای انقلاب است؛ همان‌هایی که کمتر از یک ماه پیش از سوی اعضای مجمع عمومی جمنا انتخاب شدند.
لشگر ٥ نفره علیه روحانی
روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: پنجشنبه روز سرنوشت‌ساز برای ١٤ کاندیدای جمعیت مردمی نیروهای انقلاب است؛ همان‌هایی که کمتر از یک ماه پیش از سوی اعضای مجمع عمومی جمنا انتخاب شدند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: قرار است از میان این لیست ١٤ نفره ١٠ نفر به دومین مجمع عمومی معرفی شوند در جلساتی که این هفته برای نهایی کردن این ١٠ نفر برگزار شده، چهار نفر از گردونه خارج شده‌اند. که این غربالگری خود آغازی برای بالاگرفتن اختلافات در اردوگاه اصولگرایی است. 
 
«سعید جلیلی، علی نیکزاد، محمد خوش‌چهره و مصطفی میرسلیم» آن ٤ نفری هستند که در این مرحله غربال شده‌اند. گفته می‌شود سعید جلیلی یکی از کاندیداهایی است که حاضر به امضای میثاق‌نامه جمنا نشده است. حالا مهرداد بذرپاش، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محسن رضایی، سید ابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، سید عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی و محمدباقر قالیباف برای حضور در رقابت پنجشنبه حضور دارند.
 
**فتاح برای پایداری می‌ماند
این در حالی است که پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی بارها و بارها اعلام کرده که قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد و گفته می‌شود تعدادی از پرسنل این کمیته را نیز به دلیل برخی فعالیت‌های انتخاباتی برکنار کرده است. اما فتاح در هفته‌ای که گذشت در جلسات جمنا حاضر شده و ضمن امضای میثاق‌نامه درخواست وقتی ٢٠ دقیقه‌ای برای سخنرانی در نشست روز پنجشنبه را نیز کرده است، هرچند همچنان بر عهد با خود پایبند است. او قرار است در رای‌گیری روز پنجشنبه هم شرکت کند و احتمال رای آوری بالایی دارد. 
 
اما بر اساس شنیده‌ها قصدی برای ثبت نام در انتخابات ندارد. بر همین اساس هم اعضای شورای مرکزی جمنا اصرار دارند که پرویز فتاح با وجود این ملاحظات تا پایان در میان ٥ کاندیدای جمنا حضور داشته باشد تا به نوعی یکی از این ٥ نفر صوری باشد و به راحتی و به خواست خودش به نفع دیگران کنار رود.
 
البته حضور فتاح تا انتها خود فرصتی برای پایداری‌ها نیز محسوب می‌شود. شنیده شده که صادق محصولی تلاش زیادی برای حفظ فتاح در صحنه می‌کند. این روزها اعضای جبهه پایداری چنددستگی بی‌سابقه‌ای را در جریان تشکیلاتی خود مشاهده می‌کنند. عده‌ای طرفدار سعید جلیلی هستند، تعدادی پیرو ابراهیم رییسی و طیفی هم از پرویز فتاح حمایت می‌کنند. و این چندشقگی در یک تشکیلات سمی مهلک در راستای رسیدن به وحدت است.
 
**ساز جدایی موتلفه
موتلفه‌ای که با مصطفی میرسلیم وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شده بودند حالا با شوکی باور نکردنی روبه‌رو شده‌اند، کاندیدای مورد حمایت آنها در غربالگری اولیه جمنا موفق به کسب رای اعتماد نشد و باید کناره‌گیری کند. حالا اختلاف در میان اصولگرایان به فاصله یک روز پیش از برگزاری مجمع دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب بالاگرفته است. خبرهای رسیده حاکی از این است که مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه اسلامی بر خلاف تصورش یکی از ٤ گزینه‌ای است که در غربالگری اولیه جمنا حذف شده و پنجشنبه نامش به رای هم گذاشته نمی‌شود! 
 
او که بارها اعلام کرده بود تا آخرین روز در مناظره‌های انتخاباتی هم شرکت می‌کند حالا با وضعیت پیچیده‌ای مواجه شده است. به همین دلیل هم بود که روز گذشته در همایش موتلفه‌ای‌ها هم میرسلیم و هم محمد نبی حبیبی، دبیرکل موتلفه تلویحا اعلام کردند تا پایان کار در صحنه خواهند ماند و حاضر نشدند صراحتا بگویند به تصمیم جمنا تمکین خواهند کرد.
 
**به حق تمکین می‌کنیم
دیروز مصطفی میرسلیم در پاسخ به این پرسش که اگر جزو پنج نامزد نهایی جمنا نباشد به این تصمیم تمکین می‌کند یا نه، گفت: ما به حق تمکین می‌کنیم. به گزارش ایسنا، مصطفی میرسلیم طی سخنانی در جمع خبرنگاران درباره ائتلاف اصولگرایان گفت: امیدواریم این مساله مطرح باشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا موتلفه میثاق نامه جمنا را امضا می‌کند، اظهار کرد: ما در موتلفه سابقه‌مان بیشتر از جمنا است و ائتلاف نامه را از قبل برای موتلفه امضا کرده‌ایم. 
 
میرسلیم درباره اینکه گزینه نهایی جمنا چه خواهد بود، گفت: ما چون نیت جمنا را نیت خوبی می‌دانیم از این نیت خوب پشتیبانی می‌کنیم. نامزد حزب موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که اگر جزو پنج نامزد نهایی جمنا نباشد به این تصمیم تمکین می‌کند یا نه، گفت: ما به حق تمکین می‌کنیم.
 
**کار خودمان را پیش می‌بریم
محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم با اعلام حمایت همه‌جانبه از کاندیدای حزب متبوع خود گفت: معتقدیم آقای میرسلیم نسبت به تمام نامزدهای اصولگرایان امتیاز بالایی دارد. امروز یک نیروی انقلابی و متدین با یک برنامه کارشناسی شده نیاز است و موتلفه از 15 سال قبل روی برنامه اداره کشور و همچنین کادر کارگشا تحقیق کرده و امروز نیز در کشور همچنان رقابت‌های لفظی وجود دارد و متاسفانه رقابت برنامه‌ای دیده نمی‌شود. وی با اشاره به کاندیداتوری میرسلیم در انتخابات ریاست‌جمهوری 96، گفت: پس از استعلام‌های صورت گرفته با تصویب شورای مرکزی به شخص مهندس میرسلیم رسیدیم. 
 
میرسلیم فردی متدین، انقلابی، باسواد و با تجربه در بخش‌های اجرایی است و می‌توان وی را فردی اصلح نسبت به سایر کاندیداهای موجود دانست. دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم حضور ما جای کسی را تنگ نمی‌کند، عده‌ای نگران ائتلاف اصولگرایان هستند، اما باید گفت موتلفه همواره به اصول ائتلافی پایبند است، اما از منظر حزبی باید کار خود را پیش ببریم. وی با طرح این سوال که چرا کاندیدای موتلفه نسبت به سایر کاندیداها دارای امتیاز کمتری باشد، گفت: باید توجه داشت که حزب موتلفه بیش از نیم قرن سابقه دارد و پشتوانه کاندیدای خود نیز است.
 
اما شنیده‌ها از اردوگاه جمنایی‌ها نشان از این دارد که موتلفه سفت و سخت برای نهایی کردن گزینه میرسلیم تلاش می‌کند. با اینکه روز پنجشنبه میرسلیم در میان ١٠ نفر نیست اما نیتی هم برای کناره‌گیری ندارد و قرار است تا آخر رقابت‌های انتخاباتی باقی بماند و خود را در معرض رای مردم قرار دهد. این در حالی است که یاران او در موتلفه هم به دنبال برهم زدن بازی اصولگرایان نیستند و با متانت فعالیت‌ها را ادامه می‌دهند و جار و جنجالی راه نمی‌اندازند. هرچند باقی ماندن میرسلیم در صحنه خود چالشی جدید را برای به ائتلاف رسیدن اصولگرایان رقم می‌زند اما به هرحال موتلفه حزبی با قدمتی ٥٠ ساله است که بر اصول تشکیلاتی پایبند است.
 
**کاندیداهایی که اقبال بیشتری دارند
در میان این ١٠ نفری که برای روز پنجشنبه در معرض رای مجمع عمومی جمنا قرار می‌گیرند، حاجی بابایی، محسن رضایی، رستم قاسمی، محمد مهدی زاهدی و علیرضا زاکانی از آن دست کاندیداهایی هستند که از اقبال کمی برای رای آوری برخوردارند. به نظر می‌رسد روز پنجشنبه گردونه رای به نفع، ابراهیم رییسی، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و عزت‌الله ضرغامی بچرخد. به هرحال باید منتظر ماند و دید که از این آشفته بازار اصولگرایی چه اخباری بیرون می‌آید و در نهایت کدام کاندیداها به نفع یکی کنار می‌روند.
 
*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.1.16
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب