امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 217 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسعود فراستی مطرح کرد:

فیلم «جدایی نادر از سیمین» پیامی توهین‌آمیز به ایرانیان داشت

مسعود فراستی منتقد سینما گفت: فیلم جدایی نادر از سیمین فیلم بدی بود و شخصیت‌پردازی بسیار ناقصی داشت و بازیگران تبدیل به شخصیت جدی نشدند و پیامی توهین‌آمیز به ایرانیان داشت و گویای حمایت از مهاجرت از ایران بود.
فیلم «جدایی نادر از سیمین» پیامی توهین‌آمیز به ایرانیان داشت

به گزارش خبرایران ، مسعود فراستی برنامه نقد «سیاسی یا هنری بودن جایزه اسکار» اظهار داشت: بسیاری از فیلم‌های خوب و حتی بد اسکار گرفته‌اند بنابراین نمی‌توان گفت اگر فیلمی اسکار گرفته حتما خوب است.

وی با بیان اینکه در ایران گرفتن اسکار موجب افزایش فروش بلیت در گیشه‌ها است، افزود: فیلم جشنواره‌ای در ایران در کنار سینمای گلخانه‌ای محصول سیاستگذاری 30 سال مسئولان سینمایی کشور است و در این 30 سال مسئولان موفق شدند در یک جریان سینمایی به ژانرهای کودک، دفاع مقدس و ملودرام ضربه بزنند.

فراستی با اشاره به اینکه این امر موجب ضربه به فیلم‌های داخلی و پر و بال دادن به سینمای جشنواره‌ای شد، تصریح کرد: جایزه اسکار بیشتر جنبه سیاسی داشته و کارگردان بدون در نظر گرفتن حال مخاطب در داخل به سفارش غرب فیلم‌ می‌سازد. ایران بر خلاف اینکه بالغ بر هزاران جایزه خارجی دریافت کرده‌ است، هنوز سینمای جهانی ندارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه سینمای جشنواره‌ای به ویژه جشنواره اسکار اغلب گدایی فیلم‌ها برای دریافت جایزه است، خاطرنشان کرد: این امر درباره تمام فیلم‌ها صدق نمی‌کند.

وی با اشاره به فیلم «بچه‌های آسمان» و کسب جایزه اسکار یادآور شد: این فیلم خوبی است.فیلم‌های خانواده‌ که مخملباف، قبادی و پناهی می‌سازند مخاطب داخلی ندارد و اغلب نمایانگر تصویری مخدوش از ایران است.فیلم‌هایی که ایران را جهل‌زده، فقرزده و عقب‌مانده معرفی کند توجه غرب را به خود جلب می‌کند.

فراستی  به بخش‌هایی از فیلم «دستفروش» ساخته مخملباف اشاره کرد و متذکر شد: غرب فیلم‌هایی که در آن ایران به صورت مدرن نمایش داده نمی‌شود یعنی ایران بدون توسعه را می‌پسندد و بسیاری از فیلم‌های ایرانی که از این موضع ساخته شده و جایزه می‌گیرند به سفارش سینماگران غربی است، «این فیلم نیست» پناهی نمونه‌ای از آن است.این فیلم پناهی بی‌محتوای محض است و اصلاً فیلمنامه‌ ندارد اما برنده جایزه نخست برلین شده است.

وی: فیلم‌هایی که در داخل مخاطب ندارد و اکران نمی‌شود و موضوع اعتراضی دارند سینمای ما را مریض کرده‌ است.ساخت اینگونه فیلم‌ها برای سینمای جشنواره‌ای محصول تفکر سینماگران نوین مانند بهشتی‌ها است، این به معنای آن نیست که فیلمی ساخته و برای جشنواره‌های خارجی فرستاده نشود.

منتقد سینما با بیان اینکه فیلم باید بر حسب نیاز داخلی مخاطب ساخته شود، خاطرنشان کرد: فیلم برای ورود به جشنواره‌های خارجی باید از داخل عبور کند.فیلمی که مماس با ارزش‌ها و فرهنگ داخلی مماس نیست نباید به جشنواره ارسال شود مانند فیلم «گذشته» و «تخته‌سیاه».

فراستی درباره فیلم جدایی نادر از سیمین، تصریح کرد: این فیلم بدی بود و شخصیت‌پردازی بسیار ناقصی داشت و بازیگران تبدیل به شخصیت جدی نشدند.

وی با اشاره به اینکه دوربین این فیلم شلخته و بی‌معنا بود، اضافه کرد: فیلم مذکور پیامی توهین‌آمیز به ایرانیان داشت و گویای حمایت از مهاجرت از ایران بود.این فاکتورها برای غرب جالب توجه قرار گرفت و فیلم را برنده اسکار معرفی کرد.

فراستی با اشاره به اینکه فیلم برای جهانی شدن باید از ملی‌بودن گذر کند، یادآور شد: فیلم با گرفتن جایزه جهانی نمی‌شود.

وی با تصریح بر اینکه فیلم خوب باید دارای فرم خوب باشد، متذکر شد: چنین فیلمی باید بتواند حرف و پیام انسانی و رو به رشدی را به مخاطب القا کند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب