امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2274 تاریخ انتشار: جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر نفت خبر داد:

اجرای طرح تغییر موتورخانه‌های خانگی برای کاهش اتلاف انرژی

خبرایران: منصور معظمی معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: در حال حاضر بیشترین اتلاف انرژی در بخش خانگی است که بر اساس طرح جدید این وزارتخانه درصدد ایجاد تغییراتی در موتورخانه های منازل مسکونی هستیم.
اجرای طرح تغییر موتورخانه‌های خانگی برای کاهش اتلاف انرژی
به گزارش خبر ایران ، منصور معظمی معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در سمینار ایران 1404 با بیان اینکه این سمپوزیوم بر اساس نیاز روز کشور برگزار شده است، افزود: در حال حاضر در کشور باور و تصمیم جدی در حوزه انرژی بوجود نیامده است در حالیکه با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه هستیم.

معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با انتقاد از ثابت نگه داشتن 11 قلم حامل انرژی در کشور اظهار داشت: در صورتیکه وضعیت روند مصرف انرژی در کشور به همین روند ادامه یابد تا سال 1401 نفتی برای صادرات نداریم و اگر در بخش صنعت برق سرمایه گذاری صورت نگیرد، با خاموشی های مکرر مواجه هستیم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه فناوری در حوزه انرژی خاطر نشان کرد: برای این امر دو راه در پیش رو داریم یا باید در این زمینه سرمایه گذاری شود و یا انتقال فناوری صورت گیرد که این امر مستلزم ایجاد تعاملات بین المللی و گفتگو با زبان بین المللی است که در این زمینه دولت بنا را بر تعامل گذاشته است.

معظمی با تاکید بر اینکه آمارها و ارقام در زمینه مصرف انرژی بیانگر عمق فاجعه در حوزه انرژی است، ادامه داد: در حال حاضر 10 فاز پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد که اگر روند مصرف کشور ادامه یابد، از فازهای پارس جنوبی تنها برای نیاز داخلی بهره برداری می‌کنیم.

معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با تاکید بر اینکه اولویت بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی بر فازهایی است که زودتر به مدار تولید وارد می شود، اضافه کرد: با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی 10 تا 12 میلیون مترمکعب گاز به ذخایر کشور اضافه می شود که در این راستا تمرکز وزارت نفت بر فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود متوسط مصرف گاز در کشور 60 تا 70 مترمکعب است، اضافه کرد: در سال جاری حدود 30 میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه ها داده شد که این امر افزایش آلودگی های زیست محیطی را منجر شد، ولی در سال آینده در صدد هستیم تا گاز طبیعی را جایگزین سوخت مایع برای نیروگاه ها کنیم.

معظمی کاهش آلودگی های زیست محیطی و صرفه جویی را از مزایای این طرح نام برد و یادآور شد: یکی از استراتژی های مهم وزارت نفت صادرات گاز است که با تلاش هایی که انجام شده در سال 94 تولید گاز به 175 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری ادامه داد: در این راستا هم اکنون ما به دنبال قراردادهای گازی و انجام تعهدات با سایر کشورها هستیم.

وی با تاکید بر مزایای سهمیه بندی بنزین از سال 85 اضافه کرد: در صورت عدم اجرای این طرح میزان مصرف روزانه بنزین از 70 میلیون لیتر به 110 میلیون لیتر بالغ می شد، در حالی که با اجرایی شدن این طرح میزان مصرف روزانه بنزین در کشور 67 میلیون لیتر است.

معظمی بیشترین میزان اتلاف انرژی را در خانه ها دانست و اضافه کرد: در حال حاضر 18 میلیون خانه داریم که چهار میلیون آن آپارتمان است که با تغییر کوچک در موتورخانه ها موجب صرفه جویی 17.5 میلیون لیتر فرآورده های سوختی می شود.

معاون وزیر نفت در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری از اجرای طرحی در این زمینه در وزارت نفت خبر داد و گفت: یکی از ماموریت های وزارت نفت فعال کردن طرح تغییر در موتورخانه‌های مسکونی است که امیدواریم در سمپوزیوم آینده نتایج این تصمیمات عرضه شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب