امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24107 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در کنفرانس خبری مشترک اعلام شد؛

لاوروف: مذاکرات ایران، روسیه، ترکیه اوایل سپتامبر برگزار می‌شود/ شکری: با دولت و معارضان سوری درباره مناطق کاهش تنش همکاری می‌کنیم

خبرایران: وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود درباره طرح مناطق کاهش تنش در سوریه گفت که اجرایی کردن مناطق کاهش تنش در ادلب به دلیل اختلافاتی که میان طرف‌های معارض وجود دارد، مشکل است.
لاوروف: مذاکرات ایران، روسیه، ترکیه اوایل سپتامبر برگزار می‌شود/ شکری: با دولت و معارضان سوری درباره مناطق کاهش تنش همکاری می‌کنیم

به گزارش خبرایران، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر تصریح کرد که تاریخ از سرگیری پروازهای مصر در آینده نزدیک مشخص می شود.

لاوروف تصریح کرد که پیشرفت‌هایی در زمینه از سرگیری پروازهای میان روسیه و مصر که به دنبال سقوط مرگبار هواپیمای مسافربری روسیه در نتیجه وقوع یک انفجار به حالت تعلیق درآمده بود، حاصل شده است.

روسیه پروازها به مصر و از مصر به روسیه را بعد از آن متوقف کرد که در 31 اکتبر 2015، یک فروند هواپیمای «ایرباس A321» روسیه بر فراز شبه جزیره سینا درست لحظاتی بعد از بلند شدن از شرم الشیخ، سقوط کرد.

سرویس‌های امنیتی روسیه، این حادثه که در آن تمامی 224 مسافر هواپیما جان خود را در پروازی که به سمت سنت پترزبورگ در حرکت بود را یک اقدام تروریستی خواند.

لاوروف در کنفرانس خبری با سامح شکری گفت: «ما به طور مداوم موضوع ازسرگیری پروازهای مستقیم میان کشورهایمان را مورد بررسی قرار می دهیم. امروز، شاهد پیشرفت‌های مثبتی در کار کارشناسانی بودیم که در حال رفع موضوعات مربوطه هستند و با این فرضیه ادمه می‌دهیم که شفاف‌سازی بیشتر در خصوص چشم‌انداز از سرگیری پروازهای مستقیم در آینده بسیار نزدیک صورت می‌گیرد».

وی در ارتباط با طرح کاهش تنش در سوریه گفت: « اجرایی کردن مناطق کاهش تنش در ادلب به دلیل اختلافاتی که میان طرف‌های معارض وجود دارد ، مشکل است».

وی تأکید کرد: کارشناسان روسیه، ترکیه و ایران اواخر ماه آگوست یا اوایل سپتامبر درباره مناطق کاهش تنش در ادلب بحث و گفت‌وگو می‌کنند».

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که بر حل نزاع‌های منطقه‌ای بر اساس قانون بین‌الملل موافقند.

وی همچنین درباره همکاری با عربستان گفت: «روسیه با عربستان سعودی در زمینه گردهم آوری هیأت مشترک معارضان سوری برای مذاکره با دمشق همکاری می‌کند».

لاوروف در ادامه به بیانیه سفارتخانه آمریکا در روسیه در ارتباط با توقف صدور روادید غیرمهاجرتی گفت: «روسیه بررسی دقیق‌تری درباره تصمیم آمریکا در ارتباط با فرایند صدور روادید برای اتباع روس انجام خواهد داد». 

وی ادامه داد: «اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه کاهش پرسنل دیپلماتیک (آمریکا در روسیه) فرایند صدور روادید (برای اتباع روس) را پیچیده می‌کند، در واقع توهینی به قابلیت‌های خدمات دیپلماتیک خود کشور آمریکا است».

لاوروف تأکید کرد: «دلیل واقعی برای تصمیمات آمریکا در زمینه صدور روادید، با هدف ناراضی کردن اتباع روس از مدیریت ملی دولت روسیه صورت گرفته است».

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «روسیه در واکنش به محدودیت‌های آمریکا در صدور روادید برای اتباع روس، اقدامات متقابل برای شهروندان آمریکایی در پیش نمی‌گیرد».

لاوروف تأکید کرد: «تصمیمات آمریکا در خصوص فرایند صدور روادید دقیقاً از فعالیت‌های دولت اوباما متابعت می‌کند که در قالب منطق آغاز انقلاب‌های رنگی می‌باشد».

وی تأکید کرد: «تصمیم آمریکا برای توقف پذیرش درخواست روادید از شهروندان بلاروسی در سفارتخانه آنها در مسکو و کنسولگری‌اشان در سنت پترزبورگ به طور قطع با اهداف سیاسی همراه بوده است».

شکری نیز روز دوشنبه (امروز) در این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که دور کنونی مذاکرات میان مصر و روسیه که در مسکو برگزار شد به هر دو کشور اجازه دهد تا موانع موجود بر سر روابط دو جانبه قاهره و مسکو را از میان بردارد.

شکری تصریح کرد: «امیدوارم که دور کنونی مذاکرات (در مسکو) به ما در گسترش همکاری دوجانبه و همچنین حل موضوعاتی که در مسیر توسعه روابط دو کشور مانع‌تراشی کرده است، کمک کند».

این دیپلمات مصری بر اهمیت تماس‌های مداوم میان دو کشور در سطوح وزات خارجه، رؤسای دولت و همچنین در سطح کارشناسی تأکید کرد.

وی همچنین به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: «با دولت سوریه و معارضان این کشور در راستای گسترش مناطق کاهش تنش در سوریه کار می‌کنیم».

روز یکشنبه، شکری سفر دو روزه خود به مسکو را با هدف برگزاری مذاکراتی با مقامات عالیرتبه روسیه از جمله لاوروف و «دنیس مانتوروف» وزیر صنت و انرژی مصر آغاز کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب