امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24112 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فتح اللهی در جمع مدیران دفاتر خدمات نوسازی؛

رشد شاخص های نوسازی در 5 ماهه ابتدای سال در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته

خبرایران: فتح اللهی در شورای هماهنگی مدیران دفاتر خدمات نوسازی با اشاره به حذف عوارض متفرقه از بافت های فرسوده و ابلاغ بسته های تشویقی نوسازی با رویکرد حمایت های مالی از متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده، از رشد شاخص های نوسازی در 5 ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 95 خبر داد.
رشد شاخص های نوسازی در 5 ماهه ابتدای سال در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، عباداله فتح اللهی در جلسه شورای هماهنگی مدیران دفاتر خدمات نوسازی با طرح این پرسش که شناخت ما از جامعه، هدف، ابزارها و امکانات در اختیار و نوع نگرش ما نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و ... تا چه اندازه است، عنوان کرد: وقتی موضوع نوسازی بافت های فرسوده، به عنوان اولین و مهمترین چالش کاندیدای ریاست جمهوری مطرح می شود، باید بر اهمیت رسالت و مأموریتی که بر عهده ما گذاشته شده است، پی برده و با مشارکت در طراحی و تنظیم روش های عملیاتی کارآمد، مؤثرتر از گذشته در خدمت ساکنان بافت های فرسوده باشیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مأموریت نوسازی بافت های فرسوده، یک مأموریت نقطه ای نیست، خاطرنشان کرد: مأموریت نوسازی، محصول رفتارها و عملکردهای مجموعه ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی و غیره در کل کشور است.

وی در این باره افزود: مهاجرت معکوس از بافت درونی پایتخت به بافت های پیرامونی و حاشیه ای، موضوعی است که با آن مواجه هستیم و این امر باعث فقدان حضور فعال و بانشاط شهروندان در بافت های فرسوده و ایجاد سایر معضلات خواهد شد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به این که انسان ها در شرایط دشوار اقتصادی مایل هستند از تنها داشته خود به عنوان یک فرصت؛ بیشترین انتفاع را حاصل نمایند، تصریح کرد: ابلاغ بسته های تشویقی نوسازی در سال های گذشته، از اقتصادی شدن نوسازی و بازآفرینی محلات از طریق تراکم فروشی جلوگیری کرد و سیاست انقباظی در نظر گرفته شده سبب شد تا متقاضیان نوسازی در بافت های فرسوده که از سطح توانمندی اقتصادی پایین تری برخوردار هستند و به طور طبیعی قادر به نوسازی انفرادی ملک خود نیستند بتوانند به صورت عادلانه از مشوق های مالی بسته های تشویقی جدید نوسازی بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در تدوین بسته های تشویقی نوسازی، رویکرد حمایت مالی از ساکنان بافت های فرسوده است، چرا که معتقد هستیم حاکمیت، اعم از دولت مرکزی و دولت محلی در قبال این قشر از شهروندان مسئولیت دارد و شایسته است این مسئولیت را به نوعی با اعطای یارانه های هدفمند جبران نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به حذف عوارض متفرقه در بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: در 5 ماهه اخیر سال 96 در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد  53% تعداد پروانه ها، 72% زیربنا، 62% تعداد واحدهای مسکونی، 64% پلاک ها، 68% مساحت، 59% تعداد پروانه های تجمیعی، 66% درصد نوسازی بر اساس مساحت خالص و 5% متوسط مساحت واحدهای مسکونی هستیم.

به گفته ی این مقام مسئول، با مقایسه آمار 5 ماهه ابتدای سال 95 و 96، زیربنای ناخالص تولیدی در خارج از بافت های فرسوه 25% - بوده است در حالیکه این شاخص در داخل بافت های فرسوده 72% رشد داشته است. همچنین تعداد واحدهای مسکونی در داخل بافت های فرسوده% 62 رشد داشته است، در حالیکه این شاخص در خارج از بافت های فرسوده 16% - می باشد.

فتح اللهی با بیان این که 5% مساحت پایتخت را بافت فرسوده دربر گرفته است، یادآور شد: 5% مساحت شهر تهران نیز به عنوان اراضی ذخیره نوسازی مشخص شده است که توسعه دینامیک و نوسازی متوازن و پایدار شهر مبتنی بر بهره مندی از ثمرات و برکات این اراضی ذخیره برای رفع بسته شدن رگ های قلب محلات دارای مشکل بوده، هست و خواهد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره افزود: خلاء منابع برای ایجاد و توسعه زیرساخت های شهری مثل مترو، بزرگراه ها، بوستان ها و ... مدیریت شهری را به سمتی هدایت کرده تا از اراضی ذخیره نوسازی برای انجام پروژه های کلان بهره بگیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات ریاست محترم جمهور در جلسه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس و تأکید ایشان بر حل مسائل و مشکلات حوزه مسکن از طریق بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده، تصریح کرد: رویکرد دولت در حوزه مسکن، سبب ایجاد امیدواری به افق کار نوسازی است. پیشتر نیز در حوزه تخصصی نوسازی بافت های فرسوده هماهنگی های خوبی میان دولت و مدیریت شهری شکل گرفته و تغییر و تحولات جدید نیز توسعه و پیشبرد اهداف و مأموریت های نوسازی را تقویت خواهد کرد.

فتح اللهی با اشاره به نقش مدیریت هماهنگ، بر اهیمت دفاتر خدمات نوسازی در دغدغه مند کردن مدیران و مسئولان تأکید کرد و گفت: آسیب شناسی تجربیات گذشته و ارائه راهکارهای کارآمد از وظایف ذاتی دفاتر خدمات نوسازی است که انتظار می رود کلیه دفاتر با انعطاف پذیری، خلاقیت، نوآوری و همگام سازی ساکنان با شاخص های فنی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ساکن در بافت های فرسوده تلاش نمایند.    

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب