امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 26574 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

تصاویر شفق قطبی زیبا و دیدنی درنروژ

خبرایران: هسلدان به نوری گفته می شود که در منطقه دره هسلدان نروژ، همچون شفق قطبی اتفاق می دره هسلدان، در شمال کشور نروژ قرار دارد و همانطور که در این جا مطالعه خواهید کرد، از بهترین مکان های جهان، برای دیدن نورهای شمالی است،
تصاویر شفق قطبی زیبا و دیدنی درنروژ

به گزارش خبرایران، علت آن هم این است که اگر در عکس هایی که ای این منطقه دیده باشید دقت کنید، می بینید که این منطقه به شکل بیضی است. اما کسی درباه ی این که این نورها از کجا می آیند و چگونه به وجود می آیند، ایده ای ندارد.

نور هسلدان
 نروژ قطعا یکی از راحت ترین و جالب ترین مکان های دنیا، برای دیدن این نورها است، زیرا صدها هزار نفر در این منطقه جغرافیایی بزرگ رفت و آمد می کنند و هتل ها و مراکز مختلفی فعالیت های گوناگونی برای رفاه حال بازدید کنندگان و علاقه مندان به دیدن این پدیده می کنند. صادقانه باید بگوییم که این نورها فقط از نروژ قابل دیدن هستند.
نور هسلدان

تا به کنون داستان های زیادی درباره ی این که این پدیده چرا و چگونه اتفاق می افتد گفته شده است و حتی درباره ی آن افسانه هایی نیز وجود دارد. این پدیده ی خارق العاده و زیبا، نمایشی از نور در آسمان است که  در نروژ اتفاق می افتد و سالانه افراد زیادی را برای دیدن این پدیده ی طبیعی نادر و مجهول الهویه را به منطقه ی هسلادن نروژمی کشاند.در هیچ زمانی توجیهی علمی برای این پدیده وجود نداشته است و معمولا توسط متخصصین فیزیک، پدیده ای نزدیک به هیدرودینامیک مغناطییسی توصیف شده است. اما بلا استثنا همگی متفق القول، آن را پدیده ای خاص، با سر منشا ای نامعلوم معرفی کرده اند. پدیده نورهای هسلدان برای اولین بار در سال ۱۹۴۰، در دره ی هسلدان کشور نروژ دیده شدند و و هر ساله این نورها در این دره در آسمان شروع به درخشش می کردند. اما، بیشترینن فعالیت این نورها از دسامبر ۱۹۸۱ تا تابستان ۱۹۸۴، بوده است. در بین این سال ها، این پدیده در حدود هفته ای ۱۵ الی ۲۰ بار در هفته دیده می شده است. با ادامه یافتن این پدیده، کم کم شهرت این نورها که به نام دره ی وقوعشان، معروف شده بود، باعث شد تا عکاسان بسیاری که علاقه مند به عکاسی از طبیعت بودند، باز شد.

نور هسلدان

پس از انتشار این عکس ها، دره ی هسلدان و پدیده ای که در آن شروع به وقوع کرده بود، دارای شهرتی جهانی شد و علاقه مندان بسیاری را از سراسر جهان، برای بازدید از این نورها، جذب کرد. مردم و مسافران علاقه مند به دیدن این پدیده، همیشه تا پاسی از ساعات شب در این منطقه می می مانند تا این پدیده را مشاهده کنند. از زمانی که این نورها معروف شدند و پای بسیاری را به این منطقه باز کردند، تعداد فعالیت این نورها کاهش یافته و از هفته ای ۱۵ الی ۲۰ بار فعالیت، به سالی ۱۵ الی ۲۰ بار فعالیت در سال رسیده است و علاقه مندان به دیدن این پدیده ،دیگر برای دیدن آن باید تا زمان های مخصوصی در سال، صبر کنند. البته ناگفته نماند که در حال حاضر، حتی علت کم شدن این نورها اززمان حضور مردم در این منطقه، هم نیز، معلوم و مشخص نیست و دانشمندا ،بر روی این پدیده نیز مطالعه می کنند. این نورها، اغلب نورهای درخشان زرد و یا سفیدی هستند که هم به صورت ساکن و هم به صورت شناور، دیده می شوند و سر منشا آن ها از منبعی نامعلوم است. مدت زمان ظهور و بروز این پدیده، تناوب خاصی را شامل نمی شود و حتی دیده شده که تا یک ساعت هم در آسمان، این نور می درخشد. البته، نور هسلدان، تنها نور دره ی هسلدان نیست و نورهای دیگری در این منطقه وجود دارد. از سال ۱۹۸۳، تحقیقات علمی در مورد این نورها با نام مستعار یوفو نروژ (UFO-Norge) و یوفو سوئد(UFO-Sweden)، فقط برای نور هسلدان، آغاز شده است. این پروژه که به قصد شناسایی منبع این نورها، شروع به فعالیت کرده بود، طی ۲ سال، یعنی از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵، در حال انجام بود. این پروژه در ادامه، در سال ۱۹۹۸،  تبدیل به یک ایستگاه علمی،برای اندازه گیری اتوماتیک نور هسلدان در این دره شد و هنوز هم در حال فعالیت است و وظیفه ی آن در حال حاضر، ذخیره وو ثبت حالت نورها است.

نور هسلدان

تا به حال علی رغم فرضیه های علمی و غیر علمی فراوان و همچنین تحقیقات فراوان نسبت به این پدیده، هیچ گونه توضیح متقاعد کننده ای درباره ی وقوع و سرچشمه ی این نورها، ارائه نشده است. تنها فرضیه ای که با تمام نقص هایش، کمی منطقی تر بود است، این فرضیه است که؛ این نورها حاصل احتراق ناقص ابرهایی هستند که از سطح دره، دارای بارهاهای الکترو مغناطیسی شده اند و به این صورت تحت شرایط خاص شیمیایی  و جوی که گویا در دره ی هسلدان نروژ وجود دارد، خود را خالی می کنند و باعث به وجود آمدن این پدیده می شوند. یکی دیگر از فرضیه هایی که به تازگی ارائه شده است این است که این نورها، حاصل یونیزاسیون بلورهای کلومبی است که در اثر برخورد با پرتوهای آلفا، واکنش نشان می دهند. قابل ذکر است که این فرضیه تنها بر اساس توجه بر خواص فیزیکی موادی که در دره ی هسلدان یافت می شود، مطرح شده است و هنوز اثبات علمی بر آن یافت نکرده اند. اما، معروف ترین حدسی که مردم عام، مخصوصا در زمان اوایل بروز این پدیده می زدند، وجود موجودات فضایی در این آسمان بوده است. یا شاهد بخواهخیم بهتر بیان کنیم، قضیه به این صورت است که هستند کسانی که بگویند، دره  ی هسلدان نروژ به خاطر خاصیت شیمیایی و نوع مواد موجود در آن، محلی برگزیده توسط موجودات بیگانه و فرازمینی است و این نورها، در زمان گذر آن ها از آسمان، اتفاق می افتد. این فرضیه برای عوام، زمانی بیشتر قوت گرفت که که با هجوم مردم وعلاقه مندان به این دره برای دین این پدیده، بسیار کمتر از قبل شده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب