امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2749 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شرایط اکران عادلانه نیست / بلد نیستم فیلم سفارشی بسازم

مصطفی کیایی کارگردان فیلم سینمایی«خط ویژه»می گوید اگر شرایط اکران فیلم ها در نوروز عادلانه بود،به نحوه اکران فیلمم اعتراضی نداشتم.
شرایط اکران عادلانه نیست  / بلد نیستم فیلم سفارشی بسازم

به گزارش خبرایران، مصطفی کیایی نویسنده و کارگردان سینما درگفتگو با خبرآنلاین درانتقاد به شرایط اکران فیلمش در نوروز گفت: «به نظر من اصولا سیستم‌های پخش درایران کارآمد و درست نیست. وقتی نظام تولید بیشتربه دست دولت است و فیلم‌های دولتی از حمایت‌های ویژه‌تری برخوردارهستند و در کمال ناباوری می‌بینیم که بسیاری از فیلم‌هایی که شامل کمک‌های دولتی نمی‌شوند در اکران شکست می‌خورند.»

او ادامه داد: «فیلم «خط ویژه» تنها فیلمی است که بدون حمایت بخش دولتی ساخته شده است. این فیلم ظرفیت این را دارد که در چرخه اکران درآمدزایی خوبی برای سینمای ایران داشته باشد، به زعم بسیاری از کار‌شناسان فیلم «خط ویژه» می‌توانست پر فروش‌ترین فیلم سال باشد. اما متاسفانه ما با نظام نابرابر و سیستم غلطی در اکران روبرو هستیم و اگر تعداد سالن‌های ما هم به اندازه فیلم‌های دیگربود، می‌توانست فروش بهتری داشته باشد»

وی افزود: «فیلم «خط ویژه» بسیاری از سالن‌ها و سینما‌های خوب را دراختیارندارد. اگر سیستم اکران ما سیستم سالمی بود ودر شرایط عادلانه‌ای با هم رقابت می‌کردیم و تعداد سالن کافی به هر فیلمی اختصاص داده می‌شد جای گله برای کسی باقی نمی‌ماند، اما وقتی من به ارگانی مراجعه می‌کنم و می‌خواهم از فیلمم حمایت کند و می خواهم بلیت‌های فیلم من را هم به صورت نیم بها به کارمندانش بدهد و قبول نمی‌کند اما برای فیلم دیگری این شرایط فراهم می‌شود،این تبعیض پر رنگ‌تر می‌شود. چرا من نمی‌توانم به آموزش و پرورش و یا شهرداری وارد مذاکره شوم وبلیطهای نیم بها را مثل سایر دوستان در اختیارشان بگذارم؟ من هم شهروند این ملکت هستم و برای این مردم فیلم می‌سازم. متاسفانه عرصه رقابت در سینما به هیچ وجه برابر نیست. توانایی وساخت فیلم استاندارد ملاک ارزشگزاری فیلم‌ها محسوب نمی‌شود.»

کیایی با انتقاد از شرایط خاصی که به برخی فیلم‌ها در اکران نوروزی تعلق گرفت، می‌گوید: «بسیاری از فیلم‌ها با حمایت ارگان‌ها به فروش خوبی دست پیدا کرده‌اند و قطعا اگرمن هم همین حمایت‌ها را داشتم، فیلمم بیشترمی فروخت. من به عملکرد شرکت‌های خصوصی هیچ اعتراضی ندارم. اعتراض من به نحوه حمایت دولت از برخی فیلم‌ها است.»

او با اشاره به اینکه دیدن این شرایط در ادامه فعالیتش در سینما سایه می‌اندازد، می‌گوید: «همه عوامل دست به دست هم می‌دهد و عقیده ادم را عوض می‌کند و من را برای ادامه کار مردد می‌کند. در حال حاضر کاری که من در فیلم‌هایم انجام می‌دهم به عنوان یک توصیه یا بخشنامه برای دریافت پروانه ساخت در ارشاد تصویب شده است که فیلم‌های ما باید داستان داشته باشد، چیزی که من دقیقا آن را رعایت می‌کنم. اگر این برای آشتی مردم با سینماست که به نظر من در اکران همه‌اش به باد می‌رود چون ملاک فیلم نیست و مسائل دیگری است. من بلد نیستم طور دیگری فیلم بسازم اما دیدن این اتفاقات آدم را برای ادامه کار دلسرد می‌کند مشکل من شاید این است که بلد نیستم فیلم سفارشی بسازم.»

کارگردان فیلم «بعد ازظهر سگی سگی» می گوید،شرایط تیلیغاتی هم دقیقا مثل شرایط اکران است و عدالت برای همه یکسان نیست و فرصتهای برابر از سوی ارگانهای مختلف که ابزار تبلیغاتی را در دست دارند در اختیار همه شهروندان به طور مساوی قرار نمی‌گیرد.

او ادامه داد: «سال گذشته زمان اکران فیلم «ضد گلوله» بر سر تیزر تلویزیونی آن کلی به مشکل خوردیم. حجاب خانم‌ها معظل اساسی ما برای پخش تیزرهای فیلم بود و تلویزیون از پخش تیزر‌ها ممانعت می‌کرد. اما عید امسال درپر بیننده‌ترین ساعت تلویزیون فیلم «ضد گلوله» بدون هیچ ممیزی پخش شد! این دو گانگی من را اذیت می‌کند. برای «خط ویژه» هم همین اتفاق‌ها افتاده است. مثلا به موی بازیگر من گیر می‌دهند و به موی بازیگر فیلم دیگر نه.»

کیایی درپاسخ به این پرسش که آیا بااین شرایط تدبیری برای ادامه اکران فیلم «خط ویژ» در شرایط عادلانه تری توسط مدیران دولتی اندیشیده شده است یا خیر؟ گفت: «من می‌گویم شورای صنفی که می‌دانسته که بیشتر سینماهای ایران از چند هفته قبل با یک فیلم قرار داد بسته و بعد هم به بهانه آن فیلم فیلم دیگری به آن الصاق شده پس چرا اکران نوروزی را برای دیگر فیلم‌ها گذاشته و تعداد فیلمهای نوروزی را بیشتر کرده و ما باید ببینیم کی پخش و سینما داری سینمایش خالی شود تا ما بتوانیم با آن قرار داد ببندیم که به گمانم این انتظار به اکران عید فطر هم خواهد رسید، دولت وقتی ظرفیت پائین سینما‌ها را می‌داند باید در این خصوص مدیریت می‌کرد. هنوز تعداد سینما‌های شهرستان ما قابل قبول نیست وعملا مااکران شهرستان نداریم ودر تهران هم تعداد کمی سینما در اختیار داریم. با این شرایط چطور می‌توانیم خروجی خوبی داشته باشم. حتی اگردر بهترین شرایط تلویزیون هم تیزرهای ما را درست پخش کند مردم باید در چه سینمایی فیلم ما را ببیند؟»

او ادامه داد: «عموما فیلم‌های من از دست فیلم‌هایی است که تبلیغاتش بیشتر دهان به دهان است و مردم بعد از دیدن فیلم به هم توصیه می‌کنند. برای «ضد گلوله» هم همین اتفاق افتاد تا فیلم کمی پا گرفت و مردم از ان استقبال کردند از اکران پایین امد. هنوزتصمیمی از مدیران مبنی بر حمایتشان از فیلم «خط ویژه» دریافت نکردیم. اگر شرایط به این منوال باشد شاید باید من هم به مناسبات فکر کنم.»

کارگردان فیلم «خط ویژه» در پایان گفت: «امیدوارم در فرصت باقی مانده مردم فیلم «خط ویژه» را ببینند. امیدوارم که شورای صنفی نمایش در زمان باقی مانده اکران برای نمایش بهتر فیلم چاره‌ای بیندیشد. من سعی کردم فیلم استانداری بسازم و فکر می‌کنم تا حد زیادی دربه ثمر رساندن این اتفاق موفق بوده‌ام.»

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب