امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3174 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر بهداشت؛

بسته های حمایتی برای مناطق محروم داریم/ هزینه درمان بیماران در بیمارستان های دولتی کاهش می یابد/ به دنبال تشویق مردم برای زایمان طبیعی هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آغاز طرح تحول در نظام سلامت در کشور از روز دوشنبه اعلام کرد: با اجرای این طرح هزینه درمان بیماران در بیمارستان های دولتی در سال جاری میلادی کاهش می یابد.
بسته های حمایتی برای مناطق محروم داریم/ هزینه درمان بیماران در بیمارستان های دولتی کاهش می یابد/ به دنبال تشویق مردم برای زایمان طبیعی هستیم
 

به گزارش خبرایران ، سیدحسن قاضی زاده هاشمی شامگاه یکشنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از شبکه دوم صدا و سیما گفت: پرداخت بیماران در سال 93 برای مراجعه به بیمارستان های دولتی، در مقایسه با سال 92 ، در حدود 27 درصد کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به آغاز طرح تحول در نظام سلامت از روز دوشنبه گفت: پیش از این مردم در جریان مراجعه به بیمارستانهای دولتی مجبور بودند که علاوه بر 10 درصد فرانشیز، برای تهیه ملزومات و تجهیزات درمانی یا انجام آزمایش در خارج از بیمارستان یا دیگر خدمات تشخیصی هزینه پرداخت کنند.

وی افزود: بنا براین است که این خدمات توسط بیمارستان تامین شود البته طبیعی است که این امر یک روزه و یک هفته شدنی نیست بلکه به تدریج به این سمت می رویم.

دکترˈسیدحسن قاضی زاده هاشمی ˈ این امر را احتمالا مهم ترین و سخت ترین کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذکر کرد .



** ابلاغ سیاست های کلی سلامت کار وزارت بهداشت را سبک کرد

وی در این برنامه همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری گفت: دولت هم باید قدم های موثری بردارد تا نظام مورد انتظار در حوزه سلامت شکل گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کارهایی که ما انجام می دهیم برای کاهش رنج و گرفتاری های آنی مردم است. دولت در حال حاضر 90 درصد هزینه داروهای بیماران صعب العلاج را پرداخت می کند، داروی بیماران خاص را رایگان می دهد، مثلا یک دوره درمانی اوایل سال گذشته تقریبا حدود 11 تا 14 میلیون تومان هزینه داشت که الان به حدود 2میلیون تومان رسیده است.

هاشمی گفت: خانواده هایی هستند که هزینه درمان موجب رفتن آنها به زیر خط فقر می شود، اینها را در قالب بسته حمایتی به عنوان کمک های آنی، یاری می کنیم ولی همه این کمک ها باید در دل ساختار بیمه ای وارد شود که آن بیمه بتواند در مواقع مورد نیاز آنها را کمک کند.

وی با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت افزود: در بند هفت کار ما سبک شده است چرا که وزارت بهداشت سالها منتظر تعیین تکلیف در این بخش بود.

وزیر بهداشت گفت: طبق این بند تولیت برعهده وزارت بهداشت است یعنی دیگر دستگاه ها موظف هستند که با سیاست های وزارت بهداشت هماهنگ شوند.

وی افزود: برای رسیدن به این منظور دولت بایستی یک عزم جدی داشته باشد و مجلس هم مطالبه کند البته در تحقق آنها شکی نیست چرا که این سیاست ها در اختیار شورای نگهبان و بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و همه مصوبات با این سیاست ها تطبیق داده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ولی این که این موضوع سریع محقق شود یا با تاخیر، بستگی به مجلس و دولت دارد.



** مجلس علاقه مند به سرو سامان گرفتن بخش بهداشت و درمان است

هاشمی کمک مجلس در بودجه 93 را خوب دانست و گفت: ما کمبود قانون نداریم، مشکل اینجاست که همین قوانین موجود کامل اجرا نشده است.

وی افزود: فکر می کنم خود مجلس خیلی علاقه مند به سر و سامان یافتن این حوزه است و رییس مجلس و هیات رییسه هم کاملا به مشکلات این بخش آشنا هستند و حمایت های زیادی کرده اند. ادامه حمایت های قبلی می تواند کمک کننده باشد تا قدم به قدم به سمت از پیش پا برداشتن مشکلات پیش برویم.



** بسته های حمایتی برای مناطق محروم داریم

وی گفت: یکی دو بسته بسیار مهم مربوط به مناطق محروم هم هست که امیدواریم با حمایت های دولت در قالب پرداخت های مضاعف بتوانیم دست کم یک هزار و 800 پزشک را در مناطق محروم جذب کنیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: این موضوع در چند ماه آینده شدنی است علاوه بر آن در بحث بیماران صعب العلاج، حتما دولت کمک جدی خواهد کرد به ویژه برای افراد بی بضاعت و کم درآمد که زیر خط فقر قرار می گیرند.

هاشمی گفت: امداد هوایی فقط یکی هست که قرار است به 15 مرکز ارتقاء پیدا کند البته آن بخشی که مغفول مانده خدمات بهداشتی است که مهمترین کار ما محسوب می شود.

وزیر بهداشت اصل مهم پیشگیری را خواست مردم دانست و گفت: نقش دولت در بدآموزی ها یا آموزش صحیح خودمراقبتی، در تبلیغات محصولات، توجه به آب آشامیدنی مردم، غذا و روح و روان مردم مهم است.





** به دنبال تشویق مردم برای زایمان طبیعی هستیم

وی همچنین گفت: رقم قابل توجهی نیز در سال جاری برای زایمان طبیعی جهت تشویق مردم به این کار تخصیص یافته است که در صورت موفقیت، 10 درصد از میزان سزارین ها در کشور کاسته می شود.

هاشمی ادامه داد: بیمارستانهای دولتی یا خصوصی به علت تغییر تدریجی رویکرد به سمت سزارین و برچیده شدن بسیاری از بخش های زایمان طبیعی و اتاق های زایمان آمادگی ارائه خدمات به تعداد قابل توجه مراجعان را ندارند بلکه این موضوع هم به زمان نیاز دارد.





** در بخش نظارتی از بیماران مجازی استفاده می کنیم

وزیر بهداشت به شروع به کار ستادی در تهران برای نظارت بر این طرح ( تحول در نظام سلامت) و نیز ایجاد ستادهای مشابه در استانها و شهرستانها اشاره کرد و گفت: خود من هم سیستم نظارتی ویژه بر کار روسای دانشگاه ها و بیمارستان ها به صورت فرستادن بیمار مجازی پیش بینی کرده ام که گزارش آنها مستقیم به خود من می رسد و بخشی هم بازرسی و رسیدگی به شکایات داریم و بخشی هم در معاونت درمان ستادی ایجاد شده که اشکالات را می بینند.



** شماره 1590 برای دریافت اشکالات شروع به کار می کند

وی تصریح کرد: در اجرای طرح ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید در یک ماه اول دائم اصلاحات صورت گیرد.

هاشمی گفت: در دانشگاه ها هم شماره ای اعلام خواهد شد تا بیماران در صورت دیدن مشکل و حل نشدن آن به مسئول مربوطه در بیمارستان یا مسئولان بیمه در محل، تماس بگیرند.

وزیر بهداشت افزود: شماره 1490 را از قبل برای دریافت اشکالات داشتیم و شماره 1590 هم برای همین منظور بزودی شروع به کار می کند.



** طرح های سایر دستگاه ها باید پیوست سلامت داشته باشد

وی گفت: دستگاه های مختلف که تصمیم های آنها می تواند در سلامت مردم تاثیر گذار باشد، حتما طرح های آنها پیوست سلامت داشته باشد، مثلا اتوبان کشیده شده ولی جایی برای اورژانس دیده نشده است یا منطقه وسیعی ساختمان سازی می شود ولی در آن بیمارستان، درمانگاه یا مرکز بهداشتی پیش بینی نشده است یا سم هایی برای میوه یا بخشی از محصولات غذایی وارد می شود که باید در ورود و استفاده از آن دقت شود.

هاشمی گفت: هر تصمیم مهم اجرایی در کشور طبق سیاست های کلی سلامت نیاز به پیوست سلامت دارد.

وی افزود: کارگروهی تشکیل شده است تا برای این سیاست ها برنامه بنویسند چرا که این سیاست ها چند سال طول کشیده تا کارشناسی شده و مترقی ترین موادی است که در زمینه بهداشت و درمان می شود امروز نسخه کرد ولی کلی هستند که باید در قالب قانون یا آیین نامه یا برنامه اجرایی درآیند که زمان برند.

وزیر بهداشت گفت: پیش بینی ما این است که بین سه تا شش ماه بتوانیم همه برنامه ها را تدوین کنیم، البته عملیاتی شدن آنها بستگی به همت دولت و مجلس دارد.



** رسانه ها صبور باشند

وی در ادامه با تاکید بر نقش رسانه ها در ارتقای سلامت افزود: کمک مهمی که می توانند رسانه ها انجام دهند، صبوری کردن است چرا که مجموعه عظیمی در کشور با زیرساخت هایی که مناسب نیست و خیلی هم هماهنگ نیست، در حال فعالیت در این حوزه است.

هاشمی گفت: زمانی کلیت کاری دیده می شود که مطمئن هستم به نمایش گذاشتن آن موجب آرامش و رضایت مندی عمومی می شود ولی به تصویر کشیدن و جستن لکه ها موجب تضعیف روحیه کارگزاران و بی اعتمادی مردم خواهد شد در حالی که این امر با جان مردم سر و کار دارد و مربوط به نظام است.

وی افزود: در برخی از استانها ما از برنامه جلوتر هستیم و در برخی هم به علت نامناسب بودن زیرساخت ها و نیاز به حمایت بیشتر مدیریت اجرای نظام سلامت تدریجی تر است.

وی همچنین در این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت امکاناتی برای انجام فوریت های جاده ای در کشور ندارد و تنها یک فروند بالگرد داریم که در ماموریت های خاص به کار گرفته می شود اما به دنبال این امکانات هستیم.

وی اضافه کرد: 8.5 میلیون نفر جمعیت در حاشیه شهر داریم اما هیچ امکاناتی در خصوص بهداشت برای آن ها نداریم و من نگرانم که بخشی از حق مطلب را در بخش بهداشت نتوانم ادعا کنم.
 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب