امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3475 تاریخ انتشار: جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۹:۱۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

اعلام جدیدترین آمار منابع آب کشور/ 41 درصد سدهای کشور خالی است

مدیر کل مطالعات منابع آب ایران آخرین وضعیت منابع آبی کشور جدیدترین آمار مربوطه به میزان منابع آب کشور را اعلام کرد و گفت: میزان 59 درصد حجم سدها ذخیره آب دارد.
اعلام جدیدترین آمار منابع آب کشور/ 41 درصد سدهای کشور خالی است
 

به گزارش خبرایران، رضا راعی در گفتگویی تفصیلی  آخرین وضعیت سال آبی کشور را تشریح کرد و گفت: ما در ایران شش حوضه آبریز اصلی داریم و بزرگترین آن فلات مرکزی ایران است که در سال آبی جاری منتهی به شهریورماه، هر روز وضعیت بارندگی این حوزه ها را به طور دقیق اندازه گیری و پایش می کنیم و نتیجه گیری می کنیم.


وی با اعلام میزان بارندگی کشور ، اظهار داشت: در حوضه های آبریز از ابتدای سال آبی جاری یعنی اول مهرماه سال 92 تا تاریخ 30 اردیبهشت ماه میزان بارندگی کشور 206 میلی متر بوده و این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی پیش از آن که 220 میلی متر بوده و در مقایسه با میزان بارندگی در سال جاری 6 درصد کاهش داشته است.


راعی با مقایسه این آمار نسبت به زمان بلند مدت چهل ساله گفت: در مقایسه با آمار بارش در زمان متوسط بارندگی بلند مدت می توان گفت که نسبت به بارش متوسط در این بازه زمانی هشت درصد کاهش بارندگی داریم و این موضوع طبیعی است چرا که چهل سال قبل میزان مصرف نسبت به جمعیت، کشاورزی و صنایع تا این حد نبود.


کاهش 6 درصدی باران در حوضه های آبریز کشور


مدیر کل مطالعات منابع آب ایران، وضعیت بارندگی در حوضه های آبریز را که با کاهش بارندگی نسبت به سال قبل و همچنین در مقایسه با بازه دراز مدت رو برو بوده چنین ارزیابی کرد و گفت: دریای خزر در مقایسه با سال گذشته با کاهش 10 درصدی مواجه بوده و در مقایسه با دراز مدت با کاهش 11 درصدی مواجه شده است.


راعی اضافه کرد: دیگر حوضه های آبریز کشور نیز با کاهش مواجه بوده اند و در میان این حوضه های آبریز شامل خلیج فارس، فلات مرکزی و سرخس، دریاچه ارومیه با بیشترین کاهش بنا به تغئیر اقلیم مواجه بوده که در مقایسه با سال گذشته کاهش 24 درصدی داشته و این کاهش در مقایسه با بلند مدت 31 درصد است.


وی با اشاره به این موضوع که تنها در حوضه شرق بارندگی در مقایسه آماری افزایش داشته است، گفت: در مجموع در حوزه های آبریز کشور ما در مقایسه با سال گذشته با کاهش 6 درصدی و مقایسه با بلند مدت نیز کاهش 8 درصدی بارندگی را داشته ایم.


هرمزگان پر باران ترین و سمنان کم باران ترین استان ها


مدیر کل مطالعات منابع آب ایران همچنین استانهای کشور را به لحاظ میزان دریافت بارندگی مقایسه و اعلام کرد: با ترسیم درصد بارندگی استانها متوجه می شویم که هفت استان در ردیف پرباران ها قرار دارند و در مقابل هفده استان با کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و بلند مدت مواجه شدند که استان سمنان با کاهش 43 درصدی کم باران ترین استان و استان هرمزگان با 36 درصد افزایش پر باران ترین استان کشور در مقایسه با سال آبی گذشته بوده است.


این کارشناس صاحب نام منابع آب ایران تصریح کرد: با رعایت الگوی مصرف و مصرف استاندارد می توان با کم آبی های موجود روال عادی را برقرار کنیم چرا که میزان بارش و نزولات جوی در طول چهل گذشته معمولا سالانه عدد ثابتی 411 حدود میلیارد متر مکعب بوده اما میزان مصرف با توجه به رشد جمعیت و میزان مصرف رشد چشمگیری داشته است و می توان با رعایت یک الگوی استاندارد در مصرف و بهینه سازی نیاز کشور را به درستی تأمین کنیم.


کاهش 6 درصدی خروجی سدها/افزایش 2.7 درصدی حجم منابع ذخیره منابع سدها


راعی وضعیت آب ذخیره شده در سدهای کشور را اعلام کرد و گفت: هم اکنو از بین 152 سد مخزنی عمده‌ی کشورمان و حجم قابل ذخیره آنها تا این لحظه به طور متوسط تا 59 درصد از حجم آنها از آب ذخیره دارند و این به آن معنی است که 41 درصد حجم مخازن سدها خالی از آب است.


وی در ادامه حجم منابع ذخیره شده در سدهای کشور را 26.44 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال آبی پیشین که میزان آب سدها 27.6 میلیارد متر مکعب بوده با کاهش 4 درصدی مواجه شده است.


مدیر کل مطالعات منابع آب ایران خاطر نشان کرد: در مقایسه آماری خروجی سدهای کشور نسبت به سال آبی گذشته با خروجی 17.43 میلیارد متر مکعب در سال آبی جاری به نسبت سال قبل که 18.53 میلیارد متر مکعب بوده با کلاهش 6 درصدی خروجی آب سدها مواجه شدیم.


راعی همچنین حجم کل آب موجود در سدها را 27.97 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان 59 درصد از حجم کل 47.4 میلیارد متر مکعب است که هم اینک 41 درصد از حجم آنها خالی است و این آمار در مقایسه با سال آبی گذشته 2.7 درصد افزایش آب های ذخیره شده را داریم چرا که سال گذشته آبی آب مخازن سدها 27.2 میلیارد متر مکعب بوده است.


این کارشناس صاحب نام منابع آب ایران در پایان تاکید کرد: افزایش برخی از آمار در مقایسه با سال آبی گذشته نباید مردم و مسئولین را گمراه کند چرا که جمعیت ایران از 74 میلیون نفر گذشته و در کشاورزی، شرب، بهداشت و صنعت همچنان مصرف رو به افزایش است، به علاوه فصل تابستان را پیش رو داریم که با مصرف درست می توانیم از نقطه نظر آب را از بحران فاصله بگیریم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب