امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36621 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برای نخستین بار در 4 سال اخیر؛

یک شرکت موفق به کسب تندیس طلایی جایزه ملی مدیریت انرژی شد

خبرایران: درچهارمین دوره اعطای جایزه ملی مدیریت انرژی که 18 دی ماه با حضور مسئولین، متخصصان و کارشناسان این حوزه در ساختمان شماره 2 سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، یک شرکت پس از 4 سال حضور مستمر در فرایند جایزه به کسب تندیس طلایی نائل شد.
یک شرکت موفق به کسب تندیس طلایی جایزه ملی مدیریت انرژی شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در گروه صنایع انرژی بر، شرکت "پتروشیمی نوری" موفق به کسب تندیس طلایی در تولید مواد آروماتیک شد.

بنا به این گزارش، شرکت های " ذوب و احياء روي قشم" و "مجتمع صنایع لاستیک یزد" تنديس نقره دو ستاره، شرکت های "پتروشیمی بوعلی سینا" ، " کشت و صنعت نیشکر دهخدا"  و " گروه صنعتی بارز " تندیس نقره تک ستاره چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی را کسب کردند.

 

همچنین شرکت های "کاشی مرجان"، "سیمان لامرد"، "سیمان مازندران"، "فولاد خراسان" موفق به کسب تندیس برنز دو ستاره و شرکت های "سیمان سامان غرب" و "پتروشیمی مهر" تندیس برنز تک ستاره کسب کردند.

شرکت "سیمان خاش" نیز به علت بهبود در شرايط مصرف انرژي در طي سالهاي گذشته و كاهش مصرف انرژي گواهينامه EPH  برتر دریافت کرد.

خاطر نشان می شود، این جایزه با هدف ایجاد راهی برای کمک به شرکت هایی که قصد دارند مسیر خود را بر مبنای عمل به مسئولیت های اجتماعی در سطحی بالاتر از حداقل ها ادامه دهند، شکل گرفت و بر همین اساس سازمان مدیریت صنعتی با جلب همکاری اصلی ترین نهادهای قانون گذار و ناظر در زمینه انرژی يعني "ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری"، "شرکت بهینه سازی مصرف سوخت"، "سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهر‌وري انرژي برق" و "سازمان ملی استاندارد ایران"، نظام "جایزه ملی مدیریت انرژی" را پایه گذاری کرد که در گذر زمان به عنوان اصلی ترین مرجع برای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت انرژی در کشور شناخته می شود.

بررسي ها و ارزيابي هاي اين جايزه علاوه بر فعاليت هايي كه در اين خصوص توسط كميته علمي و كميته راهبري صورت مي گيرد، توسط بيش از 50 نفر از ارزيابان آموزش ديده كه بنابر تخصص و تجربه از مجموعه حدود 80 نفري همكاران دبيرخانه جايزه ملي مديريت انرژي گزينش شده اند، با مراجعه به سايت اجرايي هر شركت متقاضي در قالب تيم هاي 4 نفره، در یک بازه زمانی 2 ماهه انجام شده است.

 

سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

 

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مصرف انرژی در کشور، توجه به اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف را ضروری عنوان نمود.

وی در ادامه به تبیین برخی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همچون "مدیریت مصرف"؛ " افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز" ؛ "صرفه جویی در مصرف انرژی" ؛ "اولویت دادن به افزایش بهره وری در تولید، انتقال و مصرف انرژی" ؛ "بهینه سازی عرضه و مصرف انرژی" ؛ "تدوین برنامه ملی بهره وری انرژی " و "پایش شاخص های کلان انرژی" پرداخت.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص چشم انداز تقاضای انرژی در جهان اظهار داشت: پیش بینی می شود تا سال 2040 مصرف انرژی در جهان 48 درصد نسبت به سال 2012 افزایش یابد؛ این در حالی ست که بیش از 50 درصد انرژی مصرفی جهان در بخش صنعت مصرف می شود.

وی ضمن ارائه آماری در خصوص پیش بینی مصرف با توجه به رشد فناوری به بررسی بحران انرژی در کشور پرداخت و راهکارهای اصلاح الگوی مصرف را "اصلاح فرهنگ مصرف"؛ "بهره گیری از تکنولوژی "و "بهبود نظام مدیریتی و اصلاح رویکردهای سیستمی" عنوان نمود.

کیانی بختیاری راهکارهای اصلاح فرهنگ مصرف را سر لوحه قرار دادن سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری؛ آموزش و ترویج اصلاح فرهنگ مصرف از سنین کودکی و آموزش های ابتدایی و استخراج و ابلاغ آئین نامه های تشویقی و تنبیهی در زمینه مصرف حامل های انرژی دانست.

 

وی بهبود نظام مدیریتی و اصلاح رویکردهای سیستمی را منوط به تبیین و استقرار استانداردها و مدل های سیستمی مدیریت انرژی ملی و بین المللی؛ استقرار و نهادینه سازی رویکرد سیستمی در مدیریت مصرف منابع انرژی؛ و استفاده از تجارب و مقایسه معیار در خصوص استقرار و بهبود نظام عنوان نمود و برایجاد فضای انگیزشی لازم برای مشاركت كامل صنایع موازی، بالادست و پایین دستی و همچنین طراحی استقرار ساختار اجرایی و ساز و کارهای مناسب تاکید.

کیانی بختیاری ضمن تاکید بر بحران کمبود انرژی در کشور طی 10 سال آینده خاطرنشان کرد: این جایزه همسو با رویکرد دولت در جهت مدیریت مصرف انرژی است و آمادگی داریم در سطح ملي با ساير نهاد ها و دستگاه‌هاي مرتبط با موضوع مديريت انرژي تفاهم نامه  منعقد نماییم و این جایزه را توسعه دهیم.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ابراز امیدواری نمود که با توسعه تفاهم نامه جایزه ملی مدیریت انرژی، در داخل کشور، زمینه همکاری این جایزه با مراکز تخصصی و جوایز بین المللی مرتبط نیز فراهم گردد.


سخنرانی دبیر جایزه

دبیر همایش جایزه ملی مدیریت انرژی در همایش تقدیر از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی با اشاره به اینکه مدیریت انرژی در کشور نیازمند فرهنگ سازی و ترویج الگوی مصرف است گفت : مصرف انرژی در ایران دوبرابر متوسط جهانی است و شاخص انرژی کشور باید حداقل به یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم برسد.

پریچهر قزلباش گفت : جایزه ملی مدیریت انرژی رویکردی تشویقی در اجرای مواد قانونی  در خصوص قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و برنامه پنجم توسعه کشور در زمینه اعمال مشوق برای رعایت الگوی مصرف و بهینه سازی انرژی است.

وی افزود: هزینه انرژی شرکت های متقاضی در چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی بیش از477 میلیارد تومان در سال است که این شرکت ها به میزان 47 میلیارد تومان در بخش مدیریت انرژی سرمایه گذاری کرده اند و متوسط سرمایه گذاری بخش مدیریت انرژی آنها، 10 % مصرف سالانه انرژی بوده است.

قزلباش گفت: 290 میلیارد تومان ارزش صرفه جویی انرژی در طول عمر پروژه ها بوده که بیش از 60 % هزینه انرژی سالانه شرکت های متقاضی  چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت است.​

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب