امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36675 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۹:۳۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ايران خودرو و سايپا 300 هزار معوقه دارند/ 15 هزار ميليارد به دو خودروساز پرداخت می شود

خبرایران: 15 هزار ميليارد تومان به عنوان سرمايه در گردشگر به دو خودروساز پرداخت مي‌شود.
ايران خودرو و سايپا 300 هزار معوقه دارند/ 15 هزار ميليارد به دو خودروساز پرداخت می شود

به گزارش خبرایران، رئيس سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما گفت: براي بهبود وضعيت توليد در دو خودروساز بزرگ کشور 15 هزار ميليارد تومان به عنوان سرمايه در گردشگر به آنان پرداخت خواهد شد.
عباس تابش افزود: افزايش قيمت خودرو در شرکت هاي توليد کننده با هدف افزايش توليد در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قيمت در بازار، کمک به مصرف کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازي در نظر گرفته شده است.
وي گفت: خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان مشمول قيمت گذاري نمي شوند و شرکت هاي عرضه کننده بايد قيمت نهايي مصرف کنندگان را اعلام کنند.
تابش افزود: تا 31 مرداد امسال هيچ خودرويي مشمول افزايش قيمت نمي شود و همه قراردادهاي فروش از جمله فروش فوري 30 روزه و قطعي تا اين تاريخ بايد به قيمت منعقد در قراردادها تحويل شود.
رئيس سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار، خودروسازان حق ندارند بيش از 20 درصد توليداتشان را به فروش نقدي اختصاص دهند و 80 درصد بايد به معوقات اختصاص يابد.
تابش با بيان اينکه ايران خودرو و سايپا 300 هزار معوقه دارند افزود: دو خودروساز بزرگ کشور تعهد 930 هزار دستگاه خودرو را دارند و فروش سال 98 هم در اين تعداد وجود دارد.
مديرعامل ايران خودرو هم در اين برنامه گفت: از خرداد سال جاري به بعد ايران خودرو خودروي معوق ندارد.
هاشم يکه زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظيم بازار از اول شهريور تا آخر دي سال جاري قراردادهاي فروش ايران خودرو با افزايش 30 درصد خواهد بود.
وي گفت: هر چه در قراردادهاي فروش قيمت قطعي ثبت شده باشد خودروها بدون حتي يک ريال افزايش به مصرف کنندگان تحويل مي شوند.
يکه زارع افزود: قراردادهاي فروش پژو پارس تا دو ماه ديگر اجرايي مي شود.
وي با طرح اين سؤال که چرا بايد 10 هزار ميليارد تومان پول مشتري و مصرف کننده به جيب دلالان برود؟ گفت: اگر زودتر براي افزايش قيمت خودرو تصميم گيري مي کردند ما هم زودتر به تعهداتمان عمل مي کرديم.
يکه زارع با بيان اينکه ايران خودرو در سال 93 هزار و 600 ميليارد تومان اموال مازاد خود را فروخت افزود: هم اکنون بيش از 200 تا 300 ميليارد تومان ملک در ايران خودرو براي فروش وجود ندارد.
وي گفت: در پي آنيم تا شرکت هاي قطعه ساز را با شرايط خوب به بخش خصوصي واگذار کنيم.
يکه زارع افزود: مجموع اعضاي هيأت مديره شرکت هاي ايران خودرو 232 نفر است که سعي در کاهش آنان داريم.
وي با تأکيد بر لزوم کمک به قطعه سازان کشور گفت: 95 درصد از کمک هاي نقدي به ايران خودرو به قطعه سازان پرداخت مي شود.
يکه زارع افزود: تا پايان ارديبهشت 98 شاهد ايجاد توازن در قيمت توليدات کارخانه و بازار خودرو خواهيم بود.
مديرعامل سايپا هم در اين برنامه گفت: آنچه باعث وقفه در توليد و عرضه خودرو شد محدوديت هايي بود که پيش آمد.
محمدرضا سروش افزود: تأمين نشدن ارز و قطعات مورد نياز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند.
وي گفت: قيمت زمان تحويل مبناي محاسبه در قراردادهاي ما با مشتريان است.
سروش افزود: بخش عمده تعهداتمان را تا پايان امسال تحويل مي دهيم و بخش ديگر تا ارديبهشت سال آينده تحويل خواهد شد.
وي گفت: کاهش سرمايه در گردش باعث بروز مشکلات عديده در سايپا شده است.
سروش افزود: سايپا بالغ بر هزار ميليارد تومان املاک مازاد دارد که تا پايان امسال بخشي از آن و بخشي از شرکت هاي مازاد را به بخش خصوصي واگذار خواهد کرد.
وي گفت: فروش فوري خودروهاي سايپا از يکشنبه 23 دي آغاز خواهد شد.
يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: بايد قبول کنيم ما هنوز خودروساز کامل نشده ايم و همچنان مونتاژکار خوبي هستيم.
محمد عزيزي افزود: هزينه هاي بنگاه داري در کشور بسيار بالاست و پيش فروش خودرو کاري عادي براي تأمين مالي خودروسازان بوده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب