امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3912 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در مراسم معارفه مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی مطرح شد؛

تأکید بر کارکردهای دینی و تربیتی ادبیات/ یادی از امیرحسین فردی

در مراسم تکریم و معارفه مدیران جدید و سابق بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، بر کارکردهای ادبیات در گسترش ارزش‌های انسانی، اخلاق دینی و هویت انقلابی تأکید شد.
تأکید بر کارکردهای دینی و تربیتی ادبیات/ یادی از امیرحسین فردی

به گزارش خبرایران، مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی امروز، 21 خردادماه، با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در محل این بنیاد برگزار شد.
صالحی در این مراسم اظهار کرد: با شکل‌گیری بنیاد ادبیات داستانی، توقعی که از عرصه داستان می‌رفت و کارکردهای مختلفی که از این حوزه توقع داشتیم، همچون بازخوانی و بازیابی هویت ادبی، انتقال تجربه‌های زندگی و بازکاوی تربیتی مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان این مطلب افزود: علاوه بر کارکردهای یادشده، در جامعه ایرانی اسلامی ما دو کارکرد دیگر از این حوزه انتظار می‌رود که یکی از آنها گسترش ارزش‌های انسانی و اخلاق دینی است.
صالحی ادامه داد: همچنین از کارکردهای ادبیات داستانی این است که آنچه را که انقلاب متوقع آن است و با آن مبانی شکل گرفته، گسترش دهد. از این رو بنیاد با توجه به این دغدغه‌ها و کارکردها ایجاد شد و به فعالیت پرداخت.
وی با بیان اینکه کار اساسی در حوزه ادبیات حاصل انگیزه فردی است، گفت: عرصه ادبیات جای انجام فعالیت‌های سفارشی همچون صنعت نیست، بلکه عرصه خلاقت وجودی است و نه سفارش دولتی، حکومتی و کارخانه‌ای.
معاون وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه‌ای که دولت‌ها برعهده دارند، اشاره کرد و افزود: دولت‌ها وظیفه دارند زمینه مساعدی را برای خلاقیت‌ها فراهم کنند و موانع خلاقیت ادبی و هنری را از پیش پای این خلاقیت‌ها بردارند.
یادی از امیرحسین فردی

محمد حسنی، مدیرعامل پیشین بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان نیز در این مراسم از زنده‌یاد امیرحسین فردی یاد کرد و گفت: روزی که به بنیاد ادبیات داستانی آمدم، با فردی آمدم و امروز که از اینجا می‌روم، وی در میان ما نیست.
وی ادامه داد: فردی انسانی بسیار بزرگ، مهربان، دلسوز و معلمی خوب بود که ساده‌زیستی و تعادل در زندگی وی نمود بارز داشت.
حسنی با اشاره به آسیب‌های ناشی از افراط و تفریط که حوزه‌های فرهنگی با آنها مواجه هستند، گفت: گاه برخی افراد از انقلاب چنان تعریفی ارائه می‌دهند که اندیشه‌های لیبرالی نیز در آن جای می‌گیرند و گاه طوری از این موضوع یاد می‌شود که دیگر کسی برای انقلاب باقی نمی‌ماند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: پس از برگزاری آخرین جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور، به دخمه‌ای رفتیم که امیرحسین فردی در بالای پشت‌بام مسجد جوادالائمه(ع) ایجاد کرده بود. وی در این مسجد شاگردان بسیاری را در عرصه داستان پرورش داد.
حسنی ادامه داد: فردی انسانی مسلمان و اهل ادبیات بود و با خصوصیاتی که داشت توانست افراد مختلفی از طیف‌های مختلف ادبی، سیاسی، فرهنگی و ... را دور خود جمع کند.
فردی خود را بدهکار انقلاب می‌دانست
وی از خاطره خواندن نماز حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی در جماعتی که امامت آن را فردی برعهده داشت یاد کرد و گفت: دعایی در این باره اظهار کرد که ببنید فردی چه شخصیتی بود که من روحانی با گرایش‌های سیاسی روزنامه اطلاعات، پشت سر این مرد بزرگ از روزنامه کیهان نماز خواندم و به او اقتدا کردم.
حسنی با اظهار اینکه فردی پیر راه ادبیات انقلاب بود و به این حوزه کمک بسیاری کرد و قانون‌مداری از ویژگی‌های وی بود، یادآور شد: فردی خود را برخلاف بسیاری که با انجام برخی کارها طلبکار می‌دانند، بدهکار انقلاب می‌دانست و می‌گفت که باید شاکر انقلاب باشیم و برای آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه احساس می‌کنم به انقلاب و رهبر معظم انقلاب بدهکار هستم، افزود: تلاش می‌کنم در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کنم، این حس را تقویت کنم.
کارهایی که قرار بود انجام شود، ولی نشد!
حسنی که اولین مشاور راهبردی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نخستین مسئول برگزارکننده سالن یاس در نمایشگاه کتاب بوده است، ادامه داد: تأسیس یک نهاد کاری دشوار است و باید اذهان را به این سمت معطوف کرد و ساز و کار آن را شکل داد.
وی گفت: قرار بود سه کار برای بنیاد ادبیات داستانی انجام شود که امکان استقرار بنیاد در مکانی درخور شأن، رفع مشکلات بودجه و اینکه هر آنچه به ادبیات داستانی مربوط می‌شود از وزارت ارشاد به این بنیاد ارجاع داده شود، از جمله آن موضوعات بود.
حسنی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از این اقدامات پس از گذشت سه سال از آغاز به کار این بنیاد انجام نشده است، افزود: من نیز قطعاً نواقصی در کارم داشته‌ام، و از انتقادات رسانه‌ها تشکر می‌کنم و می‌گویم که ما از این انتقادات استفاده کردیم. در این راستا مسئولان باید سعه صدر خود را افزایش دهند.

حمایت بنیاد  از شعرا و نویسندگان
مهدی قزلی، مدیرعامل جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در این مراسم عنوان کرد: از زمانی که حسنی مسئولیت بنیاد را برعهده گرفت، با بنیاد ادبیات آشنا شدم و این موضوع همزمان با انفصال من از همشهری داستان بود.
وی با بیان اینکه سختی کاری را که حسنی از آن یاد کرد درک می‌کنم، گفت: حتماً کارهای مطلوبی توسط بنیاد و با راهبری حسنی انجام شده است که این فعالیت‌ها ادامه می‌یابد.
قزلی از نقش حمایتی بنیاد شعر و ادبیات داستانی از شعرا و نویسندگان یاد کرد و افزود: با کمک هیئت امنای این بنیاد که افرادی فهیم و پیشکسوت هستند، تلاش می‌کنم فعالیت‌های بنیاد را پیگیری کنم.
امید به تغییرات عمده در ارتباط میان ارشاد و بنیاد
مصطفی رحماندوست، عضو هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز عنوان کرد: خوشحالم که هیچ کس از آمدن و رفتن از این بنیاد دلخور نیست؛ نه آنکه می‌رود، نه آنکه می‌آید.
وی افزود: پیش از این در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پس از آنکه شاه‌آبادی رفت، به مدیر جدید گفتم که وی تجربیات مطلوبی دارد و می‌ارزد که هر روز به سراغ وی بروی و لیست کار روزانه‌ات را از وی بگیری؛ این موضوع باعث شد که از همه سمت‌هایی که در کانون داشتم پایین کشیده شوم!
رحماندوست ادامه داد: اکنون نیز می‌گویم که حسنی موفقیت‌ها و کاستی‌هایی داشته است و می‌ارزد که قزلی تجربیات وی را در برنامه خود جای دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد افتخارشان آن است که برخی نهادها را به تعطیلی بکشانند، گفت: امیدوارم روزی برسد که قزلی بتواند بگوید که من هم سنگ بنایی را برای بنیاد ادبیات داستانی گذاشتم.
رحماندوست همچنین به بنری که بر روی آن نوشته شده بود «تکریم و معارفه مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی» اشاره کرد و افزود: گویی با چنین جمله‌ای قصد داشته‌اند حقیقت را جور دیگری نشان دهند.
وی گفت: تکریم در این بنر نشان‌دهنده قدردانی از حسنی و معارفه یعنی معرفی قزلی است، ولی جمله‌ای را که اینجا نوشته شده است، نمی‌فهمم و درکی از آن ندارم.
رحماندوست با اظهار اینکه امیدوارم شاهد تغییرات عمده‌ای در ارتباط میان ارشاد و این بنیاد باشیم، تصریح کرد: اگر چه باید فعالیت‌هایی از این دست برعهده NGOها باشد که متأسفانه در جامعه ما کمتر دست و پا دارند، ولی شاید مدیران دولتی هم بتوانند NGO وار فعالیت کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب