امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 46474 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۸:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر یحیی جهانگیری سهروردی اعلام کرد؛

منتظر نسخه های غرب نباشیم / سبک زندگی اسلامی را به دنیا معرفی و پیاده سازی کنیم

دکتر یحیی جهانگیری سهروردی گفت : امروزه جایگاه زن در غرب در واقع جایگاه زن در کل جهان است و متاسفانه فرهنگ هژمون غرب در کل دنیا گسترش پیدا کرده و فقط محدود به غرب نیست ،
منتظر نسخه های غرب نباشیم / سبک زندگی اسلامی را به دنیا معرفی و پیاده سازی کنیم
به گزارش خبرایران ، دکتریحیی جهانگیری سهروردی در اولین جلسه کارگاه آموزشی نقش زن دراندیشه غرب که به همت مرکز مطالعات زن و خانواده برگزار شد ، با اشاره به جایگاه زن در غرب اظهارداشت :  امروزه جایگاه زن در غرب در واقع جایگاه زن در کل جهان است و متاسفانه فرهنگ هژمون غرب در کل دنیا گسترش پیدا کرده و فقط محدود به غرب نیست ، وقتی میگوییم باید غرب رابشناسیم منظور غرب فیزیکی نیست بلکه سرزمین تاریکنایی است که وجود دارد؛ به عنوان مثال در داستان حی بن یقظان که یک داستان دراماتیک و اسطوره ای در ادبیات ماست وقتی عنوان می شود که وی از غرب به شرق می رود منظور غرب و شرق فیزیکی نیست بلکه منظور این است که وی از تاریکی ها نقل مکان می کند.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: غرب به معنای West Culture فرهنگ غربی است که می تواند در خیابان شانزه لیزه فرانسه نباشد ولی در جنب حرم حضرت معصومه(س) باشد، بنابراین زن غربی زنی است که در فرهنگ غربی زیست می کند و ممکن است در هر جایی باشد و محدود به مکان نیست.
وی با اشاره به نکات بسیار مهم در خصوص فرهنگ غرب خاطر نشان کرد:  فرهنگ غرب محدود به سرزمین نیست یعنی زمین محور نیست و فرهنگ محور است. جهان شمول است یعنی اگر میخواهیم تصویر زن در دنیا را بشناسیم باید زن در غرب را بشناسیم.
 
دکتر جهانگیری ادامه داد:  زن در غرب نه تنها فرهنگ هژمونی است،بلکه 1 - دارای پشتوانه [نظری، دراماتیک،روانشناسی و...] است و ۲ - پیشران است یعنی هر روز مرزهای خود را گسترش داده و پیشران عمل می کند پس باید این فرهنگ را شناخته و جایگاه خود را نسبت به آن تعیین کنیم .
وی تاکید کرد:  ادوارد سعید (فیلسوف غربی _شرقی) برای اولین بار واژه استشراق به معنای شناخت شرق را مطرح کرد ،او معتقد بود که اگر می خواهیم فرهنگ غربی را در دنیا گسترش دهیم باید ابتدا شرق را بشناسیم ،شرق نه به معنای سرزمین بلکه شرقی که یک فرهنگ است و تمدن آنها را باید شناخت بنابراین از مفهوم Orientalism استفاده کرد،بنابراین اگر ما می خواهیم جایگاه زن در اسلام را به دنیا معرفی کنیم ابتدا باید جایگاه زن در فرهنگ غرب و همینطور جایگاه زن در فرهنگ خودمان بشناسیم.
این استاد دانشگاه ابراز داشت : آیت الله جوادی آملی میفرمایند که در فرهنگ غرب انسان یعنی چند کیلو گوشت که متولد شده و در آیدی کارت او تاریخ متولد شدن و تمام شدن او را مینویسند. آیا ما هم نگاهی چون آنها به انسان داریم؟اگر بله یعنی ماهم فرهنگ غربی داریم.در فرهنگ ما انسان از قبل از تولد مورد توجه و مطالعه قرار میگیرد (اینکه مادر او چه نگاهی به او داشته؟ مادر و جنین چه تغذیه ای داشتند؟ و ...) 
وی افزود: غرب امروز خود بر علیه خود نبرد می کند و می گوید که نباید فقط به تولد به عنوان آغاز و مرگ به عنوان پایان زندگی انسان نگاه کند،آنها مطالعات خود را از زمان تولد تا جنین عقب برده اند و ممکن است که به زودی به عالم ذر هم برسند، غرب بیش از این شورش خواهد کرد و حتی در مورد اینکه مرگ پایان زندگی نیست هم به دنیا خواهد گفت ،یعنی دیدگاه های اسلام را تحت عنوان دیدگاه های جدید خود معرفی خواهد کرد.
 
وی یادآور شد: پیامبر(ص)می فرمایند: اگر کودکی خوشبخت می شود خوشبختی در شکم مادر او رقم می خورد (البته فعالیت های وی در طول زندگی نیز بی تاثیر نخواهند بود) و شقاوت او هم در شکم مادر رقم میخورد .محمدحسین طباطبایی و مادر او اظهار داشتند که وی در شکم مادر حافظ قرآن بوده است.
دکتر جهانگیری عنوان داداشت : چرا ما این دیدگاه را که حاصل فرهنگ و تمدن و باورهای دینی خودمان است را به دنیا نمی نمایانیم؟
متاسفانه ما غرب را خوب نشناختیم و خودمان را محصور غرب می دانیم. 
 
وی ادامه داد : وظایف و اهداف ما چیست؟ اول ؛ شناخت غرب ؛ یعنی اول باید زمین دشمن را بشناسیم که امروز به گستره جهان است. دوم : شناخت زن در اسلام ؛ به جهت اینکه ببینیم چطور می توان دیدگاه اسلامی زن را در زمین دشمن پیاده کرد؟متاسفانه ما تمام این مفاهیم را حاصل جبر و تقدیر می دانیم ولی غرب آنها را راهبرد و تدبیر می فهمد بنابراین باید حواسمان باشد که بعدها مفاهیم و آموزه های اسلام را با برندهای غربی به خورد ما و فرزندان ما ندهند  و فرزندان ما شاهد پکیج های غربی باشند نه اسلام ناب محمدی! چرا که امروزه بسیاری از مفاهیم و موضوعات مورد بحث در غرب نظیر خداشناسی و معرفت شناسی حرف اصلی خود ماست.
 
استاد جهانگیری اضافه کرد: خودمان باید تلاش کنیم برای معرفی این مفاهیم به دنیا ولی ما چه کردیم؟چقدر عالم برزخ را به دنیا معرفی کرده ایم که بعدها بتوانیم اثبات کنیم که اسلام خیلی پیش تر از اینها سخن گفت، ما باید سبک ها و مدلهای خودمان را به دنیا معرفی کنیم (همان سبک زندگی که حضرت آقا به آن تاکید دارند).به عنوان مثال در مسکو به جهت افزایش تعداد مسلمانان در چند سال گذشته نزدیک 30 شرکت وارد عمل شده و مدلهای متنوع حجاب را طراحی می کنند،در صورتی که ما سالهاست فقط چادر مشکی داریم،آیا این چادر برای کشور های دیگر از جمله افغانستان و پاکستان و... هم جذابیت دارد ؟
وی خاطرنشان کرد:  باید شکاف ها و ترک های آنان را بشناسیم(در خصوص اشکالات و اختلافات فرهنگ غربی تحقیق کنیم).ضمن اینکه غربرا به معنای فرهنگ هژمون در دنیا دانسته نه فقط محدود به غرب ندانیم.
دکتر جهانگیری در پایان سخنان خود گفت :  منتظر نسخه های غرب نباشیم و سبک زندگی اسلامی و نظیر این مدل ها رابه دنیا معرفی و پیاده سازی کنیم .
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب