امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 50680 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

اکبرخجسته در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

شرکت والا ایده سازان دو ماسک استاندارد تولید می کند / گران فروختن پارچه در بازار آزاد باعث گرانی ماسک شده / قاچاق ماسک بی کیفیت چینی معضل امروز تولید کنندگان ماسک داخلی است / تشکر ویژه از اقدامات سردارحسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف کشور

خبرایران : رییس هیات مدیره شرکت والا ایده سازان با گلایه از عرضه ماسک های بی کیفیت خارجی دربازار ایران گفت : معضل امروز بازار و تولید کنندگان ماسک، قاچاق ماسک چینی بی کیفیت است که باعث شده بسیاری از تولید کنندگان ماسک ایران ورشکست و نابود شوند.
شرکت والا ایده سازان دو ماسک استاندارد تولید می کند / گران فروختن پارچه در بازار آزاد باعث گرانی ماسک شده / قاچاق ماسک بی کیفیت چینی معضل امروز تولید کنندگان ماسک داخلی است / تشکر ویژه از اقدامات سردارحسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف کشور

اکبرخجسته رییس هیات مدیره شرکت والا ایده سازان درگفتگو با خبرایران اظهارداشت : از اسفند ماه 1398  بنابر تمهیدات اتحادیه پوشاک وارد تولید ماسک شدیم و در ابتدا ماسک های پارچه ای با الیاف پارچه تولید می کردیم . ماسک پارچه ای هیچ گونه ضرر و مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. چون همان طور که می دانیم به دلیل اینکه ماسک با تنفس آدمها سر وکار دارد نباید در تولید آن از مواد و ملزومات مصنوعی استفاده شود.

وی تصریح کرد : متاسفانه با ادامه دار شدن کرونا تولید ماسک پارچه ای نسبت به گذشته گرانترشده و این اتفاق به دلیل گران بودن پارچه صورت گرفته است. ما در ابتدای تولید ماسک به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی سرمایه خود را در مسیر تولید ماسک قرار دادیم و توانستیم ماسک های با کیفیتی را تولید کنیم.

خجسته خاطرنشان کرد :  بعد از مدتی وارد بحث تولید ماسک سه لایه حرفه ای شده و از خارج کشور دستگاه وارد کردیم و یکی دو دستگاه هم در داخل کشور با سفارش ما ساخته شد و از اردیبهشت ماه 99 شروع به تولید ماسک 3 لایه حرفه ای یا همان جراحی کردیم. محل توزیع ماسک های ماه هم عمدتا مراکزی مانند « ایستگاه های مترو تهران»، «ایستگاه راه آهن» ، فروشگاه افق کوروش و سازمان های مختلف و ...  بوده و هنوز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: امروز تولید ماسک با کیفیت ما در روزبه 250 هزار عدد ماسک توسط   4 کارگاه رسیده وما دونوع ماسک ، نخست ماسک استاندارد اولیه 3 لایه جراحی ( تشکیل شده از 2 لایه پارچه اسپان و یک لایه پارچه ملت بلون که یکی از قسمت‌های مهم در ماسک که نقش فیلتر را ایفا می‌کند) تولید می کنیم. متاسفانه هر دو نوع پارچه به مرور و با ادامه دار شدن بحث کرونا در بازار کمبود پیدا کرد ، درحالی که معمولا این پارچه ها در داخل کشور و توسط دو کارخانه در یزد و همدان تولید می شوند.

خجسته تاکید کرد: قبل از بحث کرونا یعنی در سال گذشته تولید ماسک 3 لایه 100 تومان بود  و نهایتا قبل از کرونا 200 تا 300 تومان به دست مصرف کننده می رسید. با شروع کرونا  تهیه پارچه اسپان و ملت بلون سخت تر شد و  نظارتی نیز دراین خصوص وجود نداشت. تاجایی که هر ماسک  به مرور در بازار راحت به 800 تومان هم به فروش رفت. به مرور پارچه ملت بلون در بازار 10 برابر فروش رفت و مشکلات تولید کنندگان ماسک چند لایه هم شروع شد.  

وی ابرازداشت : شرکت والا ایده سازان در حال حاظر دو ماسک استاندارد تولید می کند که اولی ماسک استاندارد اولیه 3 لایه جراحی که از 2 لایه پارچه اسپان و یک لایه پارچه ملت تشکیل شده و دومی ماسکی که از2 لایه پارچه جدید به نام بایکو و لایه میانی SSMMS در تولید است.  کمی وکاستی متاسفانه در زمینه پارچه داریم. شرکت هایی که ملت و اسپان تولید می کنند، امروز برای  خودشان برای عره پارچه به تولید کنندگان ماسک دسته بندی کرده اند و پارچه ملت فقط به یک سری از تولید کنندگان که وزارت صمت تایید کرده تعلق می گیرد ونوع دیگر پارچه نیز بایکو به تولید کنندگانی که اتحادیه اصناف تهران ، اصناف بسیج و اتحادیه اصناف کشور تایید کرده اند تعلق گرفته می شود.  

این تولید کننده پوشاک افزود : امروز پارچه های که تولید کنندگان برای تولید ماسک استفاده می کنند به شکل فراوانی در بازار است، مثل  پارچه ملت 400 هزار تومان در بازار آزاد فروخته می شود. که قیمت بالایی است. چرا که قیمت اصلی آن کیلویی 80 هزار تومان است . همین گران فروختن این پارچه در بازار آزاد باعث گرانی ماسک شده ومتاسفانه این نوع پارچه به قیمت مناسب در اختیار تولید کننده ماسک قرار نمی گیرد . اگر به تولید کنندگان با قیمت مناسب تعلق می گرفت ، می شد انتظار داشت که فروش ماسک به زیر 1000 تومان می رسید.

وی اضافه کرد : معضل دیگری که بازار وتولید کنندگان را امروز به هم ریخته ، این بوده که دولت در زمانی واردات ماسک را آزاد اعلام کرد ماسک قاچاق چینی وارد بازار شد. این نوع ماسک های چینی کیفیت مناسبی نداشت و مردم خریده و استفاده کردند. هرچند که بعدا دولت جلوی واردات این نوع ماسک بی کیفیت چینی را گرفت. اما بسیاری از تولید کنندگان ماسک ما ورشکست و نابود شدند. به این دلیل که وقتی این نوع ماسک وارد کشورشد ماسک تولید داخل 1500 تومان به فروش می رسید.  ماسک چینی به قیمت 1050 تومان جایگزین آن شد و تولید کنندگان داخلی مجبورشدند با قیمت پایین ماسک های تولید خودشان را به فروش برسانند. همین عاملی برای ورشکستگی شد، تا جایی که خیلی از تولید کنندگان ماسک دستگاههای خود را زیر قیمت بازار به فروش رساندند و به راحتی از تولید کنار گذاشته شدند.

این تولید کننده ماسک در ادامه یادآورشد : امروز خیلی ها با این معضل قاچاق دست به گریبان هستند. هرچند دولت جلوی واردات ماسک را گرفته ، اما متاسفانه کماکان قاچاق ماسک بی کیفیت به کشور از چین با قیمت پایین ادامه دارد. دراین میان متاسفانه یک سری از تولید کنندگان داخلی با بالارفتن نرخ دلار هم کم لطفی کرده و ماسک های با کیفیت داخلی را توسط یک سری کولبر به خارج از کشور قاچاق و با قیمت بالا درخارج کشورعرضه می کنند. تاجایی که معتقدم ادامه دار بودن روند قاچاق ماسک به خارج از کشور باعث کمبود ماسک در آینده نیز خواهد شد.

وی عنوان داشت : من به شخصه با صادرات مخالف نیستم . چرا که باعث ارزآ وری به کشورمی شود. اما به نظرم دراین شرایط سخت کرونایی اولیت اصلی باید اشباع داخل کشور باشد. اول باید مصرف داخل کشورا تامین کنیم بالاخره پارچه های مصرفی قاچاق باعث شده که تقاضای پارچه داخلی افزایش یافته وباعث گرانی پارچه شود. ضمن اینکه صادر کنندگان ماسک پارچه را به هرقیمتی می خرند. دراینجا کسی که دچار رر و زیان می شود ، من تولید کننده داخلی هستم . چون به هرقیمتی باید برای ادامه حیات تولیدم پارچه را خریداری و ماسک های تولیدی ( عمئه و جعبه ای هر عدد 1260 ، تکی  1500 تومان) به فروش برسانم. اما برای کسی که پارچه داخلی را به هرقیمتی خریده و ماسک آن را با قاچاق به خارج از کشور می فرستد فروش هر ماسک بالای 5 هزار تومان است و سود سرشاری را نصیب اش می کند.

خجسته ابرازداشت :  در چنین شرایطی من از همکاران تولید کننده ماسک در کشور خواهش می کنم اولا ماسک بی کیفیت را به هرقیمتی تولید نکنند. حداقل دو استاندارد وزارت بهداشت وسازمان غذا و دارو در مورد تولید ماسک چند لایه جراحی رعایت کنند . متاسفانه خیلی از ماسک ها استاندارد نیستند و شناخت آن به جرات می توان گفت برای 95 درصد مردم اصلا امکان پذیرنیست. چون این ماسک باید توسط یک متخصص شکافته شود تا شخص شود درون آن از چه نوع الیاف یا پارچه ای استفاده شده است. ضمن اینکه برخی تولید کنندگان به دلیل پایین  تمام شدن قیمت ماسک تلاش می کنند ماسک را ارزان تولید کنند و مردم عادی هم وقتی ماسکی را می زنند فکر می کنند ماسک یک نوع نگه دارنده است ، درصورتی که استاندارد رعایت نشده به هیچ عنوان از ویروس نگهداری نمی کند.

وی ادامه داد: از دستگاه های نظارتی دو خواهش داریم ، اول اینکه در زمینه تهیه مواد اولیه حتما به تولید کنندگان واقعی کمک کنند. درهر گروهی چند نفر سواستفاده کننده همیشه وجود دارد . هرچند در چندماه گذشته یک سری خودشان را تولید کننده واقعی معرفی کرده و پارچه های دولتی را گرفته و در بازار آزاد چندین برابر قیمت به فروش رساندند، اما با نظارت دستگاه های نظارتی هر روز حضور این گونه تولید کنندگان سواستفاده کن کمتر و کمترشده و امیدواریم با نظارت های بیشتر دست افزاد سود جو  کوتاه تر از قبل شود.

دوم اینکه با توجه به نوسانات امروز ارز و دلار دربازار باید دربحث قاچاق کالا و واردات زیر زمینی که ضربه مهلکی به  اقتصاد کشور وارد می کنند، جلوی قاچاق گرفته شود. قاچاقچیان هرچند می دانند در بازار سود اندکی خواهند کرد ، ولی بازهم دست از قاچاق نکشیده و به کار خودشان ادامه می دهند. مثلا ماسک های قاچاق با قیمتی پایین تر از ماسک های استاندارد تولید داخل به فروش می رسد و این کار باعث آسیب های فراوان به تولید کننده واقعی داخلی می زند.

وی در پایان سخنان خود با تشکر ازاقدامات سردار غلامرضا حسن پور اشکذری مسئول سازمان بسیج اصناف کشور گفت : واحدهای نظارتی به خصوص بسیج اصناف درخواست دارم که اقداماتی انجام دهند تا ماسک های بدون کیفیت از بازار جمع آوری شوند. متاسفانه  در گروه های مختلف ماسک های بدون استاندارد با قیمت پایین تولید و توسط یک سری پخش کننده در بازار با رنگ و لعابی های مختلف به فروش می رسند. ماسک هایی که استاندارد نیستند و مصرف آن باعث افزایش بیماری کرونا می شود.

 

گفتگو از علی یعقوبی

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب