امروز: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6297 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سه شنبه جنجالی مجلس در راه است ؛

الله کرم : ظریف را برکنار کنید طرح عدم کفایت را هم کلید بزنید/ کوثری :احضارش می کنیم

خبر ایران :محمد جواد ظریف هنوز به تهران بازنگشته اما منتقدان او از چند روزی اعتراضات شدیدی را به او مطرح می کنند .
الله کرم : ظریف را برکنار کنید طرح عدم کفایت را هم کلید بزنید/ کوثری :احضارش می کنیم
حسن روحانی و تیم سیاست خارجی اش بر خلاف انتظار با اتفاقات متفاوتی در نیویورک مواجه شدند از اظهارات تند و تیز دیوید کامرون علیه ایران تا موضع گیری تند فیصل ویزر خارجه عربستان علیه تهران . دو رویدادی که اندکی بعد از سنت شکنی مقامات دولت یازدهم با مسئولان این دو کشور رخ داد . حسن روحانی و تیم سیاست خارجی اش البته از همان آغار به کار دولت مورد نقد مخالفان قرار داشتند . مخالفان معتقد بودند تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران تاثیر و نتیجه ای جز زیر سوال رفتن عزت و استقلال کشور نخواهد داشت.

با اتفاقات اخیر حالا دست منتقدان پر شده و آنها با وزن بیشتری می توانند به دولت اعتراض کنند . در تازه ترین اظهار نظر حسین الله کرم با انتقاد از دیپلماسی دولت یازدهم با بیان اینکه دولت ایران برخی اشتباهات محاسباتی انجام می دهد، گفته است: اولین اشتباه ایران فرستادن نماینده به مراسم تحلیف رئیس جمهوری مصر بود چرا که السیسی یک کودتاگر است که با 46 درصد آراء به قدرت رسید و از حامیان اصلی اسرائیل است.این در حالی بود که دولت روحانی با تاخیر به انتخاب بشاراسد، رئیس جمهور سوریه پیام تبریک ارسال کرد و باعث خوشحال شدن غرب از این اقدام ایران شد. زمانی که داعش در حال گرفتن شهر موصل بود، دولت در ترکیه با هم پیمانان داعش دست می داد؛  در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا دولت ایران به دنبال تضعیف مقاومت در منطقه است؟!

این عضو حزب الله، گفت: آخرین شاهکار دولت، اشتباه محاسباتی وزیر خارجه کشور برای دیدار روحانی با دیوید کامرون بود که باعث شد وی بعد از چند ساعت تغیر موضع دهد و ایران را حامی تروریسم معرفی کند.دیدار رئیس جمهور ایران با کامرون و گفتگوی تلفنی با اوباما باعث تضعیف مقاومت در ایران می شود و به همین دلیل است که مانگران شکسته شدن مقاومت در ایران و منطقه هستیم.وزیر خارجه  ایران باید در مجلس استیضاح شود و درصورت عدم ارائه‌ پاسخ قانع کننده لازم است که برکنار شود.وی خواستار تذکر مجلس به حسن روحانی شد و اظهار کرد: درصورت تکرار چنین اشتباهاتی طرح بی کفایتی رئیس جمهور مطرح  شود.

حرف های داغ ظریف

گفتنی است محمد جواد ظریف شامگاه چهارشنبه گذشته به وقت محلی درباره عواقب شکست مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر انتخابات و سیاست داخلی ایران به غرب هشدار داده بود.ظریف گفته اگر تلاش‌های دولت برای تعامل با غرب به نتیجه نرسد «مردم این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی برگزار می شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ بدهندوزیر امور خارجه نتیجه بی‌اعتنایی اروپا به توافق‌ هسته‌ای سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ با جمهوری اسلامی را به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران اعلام کرده است.وی به کشور‌های غربی توصیه کرده به به تلاش‌های ایران برای تعامل پاسخ مثبت و دقیق بدهند چرا که مردم ایران پاسخ خود در پای صندوق‌های رای خواهند داد.این اظهارات ظریف در چند روز گذشته با اعتراض و انتقاد گروهی از سایت‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار مواجه شده است.

همه چی پنبه شد

حمید رسایی منتقد سرسخت سیاست خارجی دولت یازدهم هم در یادداشتی نوشته است:« باید یادداشت آن مقام دولتی که بعد از ملاقات روحانی با نخست‌وزیر انگلیس در صفحه توئیترش نوشته بود: «وقتی عده ای نگران دیدار با اوباما باشند، دیدار با کامرون دیگر محل نزاع آنان نخواهد بود؛ زیرا زمانی که گروهی تصور می کنند قصد داری گامی بلند برداری و دل نگران آن می شوند، فرصت داری در این مسیر، گام های مدنظر را راحت تر تنظیم کنی» را به یاد آورد و با لبخندی تلخ گفت که نه فقط دیدار با شیطان که دیدار روحانی با کامرون نخست وزیر روباه پیر نیز محل نزاع ما با شماست اما گاهی باید اجازه داد تا اتفاقی رخ دهد و معلوم شود که جماعتی با این تحلیل ها و مشاوره هایشان نشان می دهند که اگر خائن نیستند، اما بی شک در عالم سیاست با همان استدلالی که رهبر انقلاب فرمودند، بی عقل اند.موضع گیری وقیحانه نخست وزیر انگلیس، تمام آن چه دولت برای راه اندازی مجدد سفارت انگلیس رشته بود را پنبه کرد تا شاید دولتمردان ما تجربه چندباره اعتماد به کشورهای غربی را از سر خود بیرون کنند و بدانند که هدف اصلی این سفارت، تشکیل لانه جاسوسی در خدمت روباه پیر است که زمینه را برای موضع گیری های توهین آمیز بعدی آقای نخست وزیر فراهم می کند

کوثری : احضارش می کنیم

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» هم با اشاره به دیدارهای رئیس‌جمهور ایران با اولاند و کامرون با بیان اینکه باید فلسفه این دیدارها برای نمایندگان مشخص شود افزود: مسئولین سیاسی ما باید پاسخگوی این دیدارها باشند که آیا باز نسبت به انگلیس و فرانسه خوشبین هستند؟ منطق این دیدارها چیست؟ ظریف، وزیر امور خاجه بعد از بازگشت از نیویورک برای پاسخ به چرایی این دیدارها به کمیسیون امنیت ملی فراخوانده می‌شود. رهبری همیشه فرموده‌اند که به غربی‌ها و به مذاکره با آن‌ها خوشبین نیستند ولی سیاست‌مداران ما خودسرانه این دیدارها را ترتیب داده‌اند. روحانی و طریف باید پاسخگو باشند که دیدار آن‌ها با نخست وزیر انگلیس چه مبنا و فایده‌ای داشت که بعد از چند ساعت دیوید کامرون از تریبون سازمان ملل ایران را محکوم به حمایت از تروریسم می‌کند. انتظار داریم سیاست‌مداران ما هوشیارتر عمل کنند و اسیر بازی رسانه‌ای نشوند.به نظر می رسد مجلس روز سه شنبه یک جلسه جنجالی خواهد داشت.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب